Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Staking van 19 december 2019 - Minimale dienstverlening - Cijfers
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
staking
geografische spreiding
officiële statistiek
dienst van algemeen belang
stakingsrecht
8/1/2020 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 6/2/2020) |
10/3/2020 | Antwoord |
Mobiliteit is een transversale aangelegenheid.
Ingevolge de staking van 19 december 2019 van een deel van het personeel van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) werd die dag de minimale dienstverlening ingevoerd.
Kan u mij in dat verband meedelen, opgesplitst per taalgroep (of bij gebrek aan informatie daarover per Gewest of per depot):
1) hoeveel personeelsleden staakten en hoeveel er werkten;
2) hoeveel personeelsleden van de Nederlandse taalgroep werden ingezet in het Waalse landsgedeelte ter verzekering van de minimale dienstverlening;
3) hoeveel personeelsleden van de Franstalige taalgroep werden ingezet in het Vlaamse landsgedeelte ter verzekering van de minimale dienstverlening;
4) hoeveel personeelsleden van de Nederlandse taalgroep werden ingezet in het Brusselse landsgedeelte ter verzekering van de minimale dienstverlening;
5) hoeveel personeelsleden van de Franstalige taalgroep werden ingezet in het Brusselse landsgedeelte ter verzekering van de minimale dienstverlening.
NMBS is een federaal overheidsbedrijf dat haar treinen laat rijden over het hele land. Haar treinen rijden bijvoorbeeld van Oostende naar Eupen. Alle treinbegeleiders moeten daarom tweetalig zijn. Het vereiste niveau komt overeen met elementaire kennis van de andere nationale taal – Frans/Nederlands – volgens artikels 8 en 10 van Selor. NMBS volgt de taalwetgeving wanneer zij in contact komt met haar reizigers of met het publiek.
Op het niveau van de NMBS Groep heeft 24 % van het personeel gestaakt. Om de hinder voor haar reizigers te minimaliseren heeft NMBS zoals voor elke recente staking een alternatieve dienstverlening uitgewerkt. Deze dienstverlening werd duidelijk gecommuniceerd zodat haar klanten hun reis op voorhand konden plannen. Op die manier heeft NMBS op 19 december 37 % van haar treinen laten rijden.