![]() |
![]() |
Bpost - Radicalisering - Aantal gevallen - Cijfers voor 2021 en 2022 - Maatregelen
radicalisering
postdienst
25/7/2023 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 25/8/2023) |
28/8/2023 | Antwoord |
Aanpak van radicalisering is een transversale aangelegenheid.
Aansluitend op eerdere vragen aangaande radicalisering bij Bpost (schriftelijke vragen nrs. 7-130 van 12 november 2019 en 7-1066 van 1 maart 2021), vernam ik graag het volgende:
1) Hoeveel gevallen van radicalisering waren er bij Bpost in 2021 en 2022 (op jaarbasis) waarvoor een aangifte werd gedaan?
2) Wat was de functie van de als geradicaliseerd bevonden personen?
3) Aan welke instanties werd dit door Bpost gemeld en wat waren de conclusies van deze instanties over deze gevallen?
4) Hoeveel van de als geradicaliseerd bevonden personeelsleden werden effectief ontslagen (op jaarbasis)? Welke andere maatregelen werden eventueel tegen hen genomen?
1), 2), 3) & 4) In 2021 en 2022 waren er geen meldingen van een zorg over radicalisering.
Bpost spreekt zich niet uit over het feit of er al dan niet sprake is van radicalisering. Bovendien moet worden onderlijnd dat een melding nog altijd geen bewijs is van daadwerkelijke radicalisering. Elke melding van een zorg over radicalisering zal tot een onderzoek leiden van te nemen maatregelen inzake fysieke integriteit en meer algemeen het psychosociaal welzijn. In voorkomend geval kunnen disciplinaire maatregelen worden overwogen.
Er waren geen ontslagen na een melding van een radicaliseringsprobleem. De maatregelen ten aanzien van medewerkers die een bezorgdheid over radicalisering veroorzaken, zijn dezelfde als diegene die kunnen worden ondernomen bij elk ander probleem op de werkvloer. Het uitgangspunt is de dialoog met de gerapporteerde persoon.