Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-2083

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 13 juli 2023

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Veiligheidsdiensten - Personeel - Arbeidsongevallen - Cijfers voor 2021 en 2022

arbeidsongeval
politie
brandbestrijding
officiële statistiek

Chronologie

13/7/2023Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 17/8/2023)
17/8/2023Antwoord

Vraag nr. 7-2083 d.d. 13 juli 2023 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Preventie en bescherming is een Vlaamse gemeenschapsbevoegdheid. Deze vraag betreft dus een transversale bevoegdheid.

Het personeel van de verschillende veiligheidsdiensten (politiediensten, brandweer, enz.) lopen regelmatig letsels op bij de uitoefening van hun job.

Kan u meedelen voor 2021 en 2022, op jaarbasis en per Gewest:

1) Hoeveel arbeidsongevallen deden er zich voor per veiligheidsdienst?

2) In hoeveel van deze gevallen had dit:

a) de dood tot gevolg;

b) blijvende arbeidsongeschiktheid tot gevolg?

3) Wat is het totale aantal inactiviteitsdagen die het gevolg zijn van deze ongevallen, opgesplitst per veiligheidsdienst?

4) Wat is de totale kostprijs van de inactiviteit van het veiligheidspersoneel?

5) a) In hoeveel gevallen konden de kosten worden gerecupereerd bij derden?

b) Wat is het totale bedrag dat werd teruggevorderd?

6) a) Is de problematiek van de arbeidsongevallen binnen de veiligheidsdiensten een aandachtspunt in het personeelsbeleid?

b) Zo ja, op welke manier wordt hier de nodige aandacht aan besteed?

Antwoord ontvangen op 17 augustus 2023 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op de gestelde vragen.

Wat betreft de personeelsleden, ressorterend onder het beleidsdomein van de «civiele veiligheid», kan ik u het volgende meedelen.

Vooreerst moet worden gesteld dat de hulpverleningszones, zoals bepaald in de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, het beheer van arbeidsongevallen autonoom organiseren. Mijn administratie beschikt dus niet over specifieke informatie over dit onderwerp met betrekking tot de hulpverleningszones.

1) Hieronder kan u wel een overzicht vinden van het aantal arbeidsongevallen dat plaatsvond bij de operationele eenheden van de Civiele Bescherming voor de jaargangen 2021 en 2022.


2021

2022

Totaal

Brasschaat

10

9

19

Crisnée

19

8

27

Totaal

29

17

46

2) Bij de operationele eenheden van de Civiele Bescherming heeft er geen enkel arbeidsongeval met dodelijke afloop plaatsgevonden.

Wat betreft de ongevallen die leiden tot blijvende arbeidsongeschiktheid, hebben er twee ongevallen in 2021 aan Franstalige zijde, met respectievelijk 2 % en 15 % blijvende arbeidsongeschiktheid, plaatsgevonden.

3) We kunnen u de volgende cijfers meegeven voor het totale aantal dagen van inactiviteit bij de operationele eenheden van de Civiele Bescherming.


2021

2022

Totaal

Brasschaat

472

262

734

Crisnée

626

347

973

Totaal

1 098

609

1 707

4) Als gevolg van de centralisatie van gegevens over personeelsbeheer bij PersoPoint, hebben mijn diensten geen gedetailleerd beeld van de totale kosten van inactiviteit door arbeidsongevallen.

5) Er heeft zich slechts één ongeval voorgedaan met verantwoordelijke derden. Het betrof de operationele eenheid van Brasschaat en dateert uit 2021. Aangezien de verwerkingsgegevens met betrekking tot arbeidsongevallen gecentraliseerd zijn bij PersoPoint en voldoet aan de regels inzake gegevensbescherming, beschikken mijn afdelingen niet over de gevraagde informatie.

6) In het kader van het personeelsbeleid betreffende de preventie van arbeidsongevallen bij de operationele diensten van de Civiele Bescherming, wil ik vermelden dat bij elk arbeidsongeval (behalve woon-werk) de IDPB (interne dienst voor aan preventie en bescherming op het werk) nagaat of de maatregelen voorgesteld door de dienst wel de meest geschikte zijn. IDPB zal ook voorstellen doen om deze maatregelen te verbeteren, aan te passen en toe te passen.

Indien er een ernstig arbeidsongeval gebeurt, komt de IDPB ter plaatse om een verslag betreffende de gebeurtenissen samen met de werkgever op te maken.

De arbeidsongevallen worden ook besproken op de basisoverlegcomités zodat de syndicale partners ook hun vragen kunnen stellen en adviezen kunnen geven.

De dienst IDPB vraagt ook om deze maatregelen op te nemen in het jaaractieplan en de risicoanalyses aan te passen naar gelang het incident en de getroffen maatregelen.

Bij aanpassing van de risicoanalyses moet nagegaan worden of er bijgevolg geen aanpassing nodig is aan de arbeidsmiddelen, het gezondheidstoezicht of de beschermingsmiddelen.

Wat betreft de politie kan ik u het volgende meedelen.

In de eerste plaats wil ik het geachte lid er attent op maken dat het artikel 3 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus voorziet dat «De politiediensten worden georganiseerd en gestructureerd op twee niveaus: het federale niveau en het lokale niveau, die samen de geïntegreerde politiezorg verzekeren. Deze niveaus zijn autonoom en hangen van verschillende overheden af». Voor wat de lokale politiezones betreft, is de gevraagde informatie bijgevolg niet beschikbaar.

1), 2) & 3) De onderstaande tabellen bevatten de verdeling van de arbeidsongevallen per provincie.

Verdeling van de arbeidsongevallen per provincie 2021 – Bron: federale politie.

Type accident

Provincies


Brabant wallon

Luxemb.

Limburg

Namur

West-Vl.

Vl. Brabant

Oost-Vl.

Liège

Hainaut

Antwerp

Brussel

Totaal

(+207)

Aantal ongevallen

20

25

58

43

52

77

80

125

114

80

466

1 140

Aantal gekende dagen werkverlet

865

413

1 293

2 440

1 188

1 993

1 004

3 093

28 06

914

1 4251

30 260

Verdeling van de arbeidsongevallen per provincie 2022 – Bron: federale politie.

Type accident

Provincies


Brabant wallon

Luxemb.

Limburg

Namur

West-Vl.

Vl. Brabant

Oost-Vl.

Liège

Hainaut

Antwerpen

Brussel

Totaal

(+207)

Aantal ongevallen

30

27

68

54

68

78

152

128

174

126

558

1 463

Aantal gekende dagen werkverlet

2 751

961

2 538

1 954

2 599

2 959

3 198

5 629

6 665

3 955

21 923

55 132

Opmerking: het aantal ongevallen per provincie, omvat eveneens de ongevallen die op een later moment werden geregistreerd. Houd er rekening mee dat we alleen gegevens verstrekken over arbeidsongevallen die onze werden ontvangen en verwerkt. Er kan dus een foutmarge zijn.

2) a) Op het niveau van de federale politie waren er geen dodelijke arbeidsongevallen tijdens de gevraagde periodes.

b) Hierbij een overzicht per jaar, van het aantal arbeidsongevallen met blijvende arbeidsongeschiktheid tot gevolg:

2021: 320 arbeidsongevallen met een erkende arbeidsongeschiktheid tussen 1 % en 20 %, waaronder elf met een handicap tussen 10 % en 20 %, op een totaal van 5 288 gerapporteerde arbeidsongevallen;

2022: 134 arbeidsongevallen met een erkende arbeidsongeschiktheid tussen 1% en 10% van de 5 999 gerapporteerde arbeidsongevallen.

Er moet rekening worden gehouden met het feit dat de cijfers voor 2022 nog niet geconsolideerd zijn, omdat er nog lopende erkenningsdossiers zijn.

4) Gelet op de veelheid van factoren (kost verlies operationele capaciteit, weekenduren, overuren, directe en indirecte kosten, terugbetaling medische kosten, enz.) waarmee rekening moet worden gehouden om deze vraag te beantwoorden, kan deze vraag niet beantwoord worden.

5) De federale overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken is bevoegd voor het terugvorderen van de kosten die bij arbeidsongevallen van personeelsleden, in aanwezigheid van een derde, voor rekening van de federale politie komen. Het is niet mogelijk om daarover per Gewest cijfers te verstrekken. Wat de terugvorderingen betreft die betrekking hebben op alle bedragen (materiële schade, medische en farmaceutische kosten, budgettaire lasten, renten in geval van blijvende arbeidsongeschiktheid) die de overheid heeft uitbetaald in het kader van arbeidsongevallen of ongevallen op de weg van en naar het werk waarbij personeelsleden van de federale politie betrokken waren, zien de cijfers voor het hele grondgebied er als volgt uit:

het jaar 2021: 162 dossiers – teruggevorderd bedrag: 1 328 295,54 euro;

het jaar 2022: 182 dossiers – teruggevorderd bedrag: 1 335 546,08 euro.

6) a) De problematiek van de arbeidsongevallen binnen de federale politie vormt inderdaad een aandachtspunt in het personeelsbeleid.

b) Over het algemeen worden de arbeidsongevallen bij de federale politie geanalyseerd om preventieve maatregelen te kunnen nemen. Het doel van deze analyses en preventieve maatregelen is om dergelijke ongevallen in de toekomst te voorkomen.

Er zijn een aantal communicatiemiddelen ingevoerd om het personeel van de federale politie op de hoogte te houden van arbeidsongevallen. Ten eerste wordt om de twee maanden een artikel gepubliceerd op het interne communicatieplatform. Dit artikel geeft een overzicht van de arbeidsongevallen die zich binnen de organisatie hebben voorgedaan. De cijfers worden geïllustreerd met grafieken en worden elke twee maanden bijgewerkt. Belangrijke gebeurtenissen worden ook uitgelicht. Ten tweede verzamelt het interne communicatieplatform cijfers over arbeidsongevallen (arbeidsongevallen per jaar, specifieke studies, enz.). Medewerkers hebben hier vierentwintig uur op vierentwintig en zeven dagen op zeven toegang toe.

De cijfers met betrekking tot arbeidsongevallen worden ook geanalyseerd tijdens de voorbereiding en evaluatie van het Globaal Preventieplan (GPP) van de federale politie. Dit bevat de preventiemaatregelen die de werkgever moet implementerenfof ontwikkelen binnen de organisatie. Als onderdeel van een dynamisch risicobeheersysteem wordt het GPP aangepast aan de arbeidsongevallen die zich voordoen binnen de federale politie, om gepaste preventiemaatregelen te implementeren.

Ten slotte worden de statistieken van arbeidsongevallen (ernstgraad en frequentiegraad) opgenomen in het jaarverslag van het IDPBW-CGWB (Interne Directie voor preventie en bescherming op het werk) en in de jaarlijkse aanbevelingen van het IDPBW-CGWB aan de werkgever.