Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-2080

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 13 juli 2023

aan de vice-eersteminister en minister van Economie en Werk

Telewerk - Evolutie 2019-2022

werk op afstand
thuiswerk

Chronologie

13/7/2023Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 17/8/2023)
16/8/2023Antwoord

Vraag nr. 7-2080 d.d. 13 juli 2023 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Werk is een gewestelijke materie en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale aangelegenheid.

Door middel van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 85 werd het Europese Kaderakkoord van 16 juli 2002 over telewerk omgezet in Belgisch recht. Deze regeling werd via de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 85bis nog verfijnd voor wat onder meer de arbeidsongevallen betreft.

1) Wat was de evolutie inzake thuiswerk in 2019-2022 (op jaarbasis), opgesplitst per Gewest en per sector?

2) Welke besluiten trekt de geachte minister uit de evolutie in verband met telewerk en stelt hij ter zake desgevallend beleidsmaatregelen in het vooruitzicht?

Antwoord ontvangen op 16 augustus 2023 :

1) Als bijlage vindt u de gevraagde gegevens, gebaseerd op de Enquête naar de arbeidskrachten van Statbel, het Belgische statistiekbureau (federale overheidsdienst (FOD) Economie). Deze betreffen het aandeel van personen die minstens één uur thuiswerk hebben verricht in de loop van de referentieweek. Belangrijk is dat deze gegevens betrekking hebben op thuiswerk, hetgeen een breder begrip is dan telewerk in de zin van de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 85. Mijn administratie beschikt momenteel niet over gegevens die dichter bij de definitie van telewerk liggen. Vanaf 2023 heeft Statbel in haar vragenlijst van de Enquête naar de arbeidskrachten vragen opgenomen om telewerk gerichter te kunnen meten. Deze eerste gegevens zullen beschikbaar zijn in 2024.

Thuiswerk in de meest vertegenwoordigde sectoren (als % van het totaal aantal loontrekkenden van 15 tot 64 jaar)

België

Vlaans Gewest

Waals Gewest

2019

2020

2021 (1)

2022

2019

2020

2021 (1)

2022

2019

2020

2021 (1)

2022

Productie en distributie van elektriciteit, gas, stoom en gekoelde lucht

28,3 (2)

52,7

63,0

57,8

34,1 (2)

62,7 (2)

80,0

51,0 (2)

: (2)

39,2 (2)

43,9 (2)

61,6 (2)

Informatie en communicatie

45,2

64,0

83,6

76,1

50,0

66,1

89,2

80,0

30,6

54,1

75,9

74,3

Financiële activiteiten en verzekeringen

38,5

66,7

85,2

71,2

38,8

66,5

84,0

69,8

35,4

63,1

87,9

70,5

Exploitatie van en handel in onroerend goed

16,1 (2)

27,9 (2)

55,7

46,2

18,7 (2)

31,4 (2)

54,7 (2)

46,9

: (2)

: (2)

66,0 (2)

: (2)

Vrije beroepen en wetenschappelijke en technische activiteiten

32,2

49,5

66,7

64,9

33,7

49,0

68,3

68,1

20,8 (2)

40,2

54,3

46,6

Openbaar bestuur en defensie; verplichte sociale verzekeringen

19,0

36,0

55,1

43,3

23,3

39,3

59,5

49,1

13,6

29,7

50,6

35,3

Onderwijs

52,2

60,4

61,5

52,2

58,8

65,6

63,3

60,1

40,9

51,2

58,6

37,9

Kunst, amusement en recreatie

17,7

28,2

38,0

22,8

20,2 (2)

24,2 (2)

39,8

19,7 (2)

: (2)

28,5 (2)

30,0 (2)

23,9 (2)

Overige diensten

27,1

43,7

48,0

34,2

24,7

37,4

44,9

33,9

29,1 (2)

33,3 (2)

38,6 (2)

21,8 (2)

Extraterritoriale organisaties en lichamen

41,0

70,4

81,7

70,8

: (2)

70,6 (2)

83,9

63,9 (2)

: (2)

72,6 (2)

68,6

: (2)

Totaal

18,9

29,0

36,2

30,2

20,0

28,8

36,4

31,2

14,8

25,1

32,4

24,7

Bron: Statbel (FOD Economie, AD Statistiek – Statistics Belgium), Enquête naar de arbeidskrachten, berekeningen: FOD WASO.

(1) Breuk in de reeks omwille van de herziening van de vragenlijst en de wijziging van de IAB-definities van werkloosheid en werkgelegenheid.

(2) Onzeker.

2) Het is duidelijk dat de COVID-19 pandemie heeft geleid tot een significante stijging van het telewerk. Het structureel telewerk wordt geregeld door de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 85 betreffende het telewerk, gesloten in de Nationale Arbeidsraad. Daarom heb ik de Nationale Arbeidsraad gevraagd om de bestaande regelgeving inzake telewerk te evalueren, en na te gaan of bijkomende regels of initiatieven nodig zijn. In de Nationale Arbeidsraad werd nog geen akkoord bereikt. Bij gebrek aan een resultaat van de besprekingen in de Nationale Arbeidsraad, zal ik in de regering een voorstel neerleggen.