Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1742

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 16 september 2022

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Illegaal verblijvende onderdanen van derde landen - Tewerkstelling - Inbreuken - Sancties werkgever

verblijfsrecht
buitenlandse staatsburger
Dienst Vreemdelingenzaken
migrerende werknemer
officiële statistiek
zwartwerk
illegale migratie

Chronologie

16/9/2022Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 20/10/2022)

Vraag nr. 7-1742 d.d. 16 september 2022 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Werk is een gewestelijke materie en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale aangelegenheid.

In uitvoering van de wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen, moet een werkgever die een derdelander (niet-Europeaan) wil tewerkstellen, vooraf nagaan of die wel degelijk over een geldige verblijfsvergunning beschikt. Daarnaast moet hij, minstens voor de duur van de tewerkstelling, een afschrift of de gegevens van die vergunning of machtiging beschikbaar houden voor de inspectiediensten. Tot slot is hij ook verplicht om de in- en uitdiensttreding van de derdelander aan te geven. Wie hiertegen een inbreuk pleegt, riskeert sancties. Zo blijft een werkgever ook hoofdelijk aansprakelijk voor de kosten van de repatriëring, de huisvesting, het verblijf en de gezondheidszorg van de illegale derdelander en zijn gezin.

1) Hoeveel gevallen werden in 2021 bij de Dienst vreemdelingenzaken (DVZ) gemeld van illegale tewerkstelling?

2) Hoeveel werkgevers werden voor de huisvesting, verblijf en gezondheid van deze illegalen aansprakelijk gesteld? Om welke bedragen ging het daarbij? Welke bedragen daarvoor dienden door de overheid zelf gedragen te worden?

3) Hoeveel van deze illegalen werden gerepatrieerd? Wat was de kostprijs daarvan en hoeveel daarvan werd doorgerekend aan de werkgevers? Graag kreeg ik deze gegevens opgesplitst per Gewest. Indien daar geen gegevens over zijn, neemt u maatregelen opdat dit wel kan worden vastgesteld?

4) Hoe evalueert u de werking van DVZ op dat vlak?