Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-167

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 25 november 2019

aan de minister van Veiligheid en Binnenlandse Zaken, belast met Buitenlandse Handel

Veiligheidsdiensten - Personeel - Arbeidsongevallen

eerste hulp
noodhulp
brandbestrijding
burgerbescherming
politie
arbeidsongeschiktheid
arbeidsongeval

Chronologie

25/11/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 26/12/2019)
25/12/2019Antwoord

Vraag nr. 7-167 d.d. 25 november 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Preventie en bescherming is een Vlaamse gemeenschapsbevoegdheid. Deze vraag betreft dus een transversale bevoegdheid.

Het personeel van de verschillende veiligheidsdiensten (politiediensten, brandweer, enz.) lopen regelmatig letsels op bij de uitoefening van hun job.

Kan u meedelen voor 2018:

1) Hoeveel arbeidsongevallen deden er zich voor, opgesplitst per Gewest en per veiligheidsdienst?

2) In hoeveel van deze gevallen had dit:

a) de dood tot gevolg;

b) blijvende arbeidsongeschiktheid tot gevolg?

3) Wat is het totale aantal inactiviteitsdagen die het gevolg zijn van deze ongevallen, opgesplitst per Gewest en per veiligheidsdienst?

4) Wat is de totale kostprijs van de inactiviteit van het veiligheidspersoneel?

5) a) In hoeveel gevallen konden de kosten worden gerecupereerd bij derden?

b) Wat is het totale bedrag dat werd teruggevorderd?

6) a) Is de problematiek van de arbeidsongevallen binnen de veiligheidsdiensten een aandachtspunt in het personeelsbeleid?

b) Zo ja, op welke manier wordt hier de nodige aandacht aan besteed?

Antwoord ontvangen op 25 december 2019 :

Politie

1) a) Aantal arbeidsongevallen bij de Federale Politie


2018

Aantal personeelsleden

14 833

Totaal aantal aangegeven ongevallen

1 221

Aantal ongevallen op arbeidsplaats met werkverlet

654

Aantal ongevallen op arbeidsweg met werkverlet

201

Aantal lichte ongevallen (zonder werkverlet)

366

b) Aantal ongevallen per gewest


2018

Aantal personeelsleden

14 833

Aantal aangegeven ongevallen

1 221

Brussels Hoofdstedelijk Gewest

440

Vlaams Gewest

393

Waals Gewest

388

2) Aantal ongevallen met dodelijke gevolgen


2018

Aantal personeelsleden

14 833

Totaal aantal aangegeven ongevallen

1 220

Aantal dodelijke ongevallen

0

3) Aantal arbeidsongevallen bij de Federale Politie en gevolgen voor de operationele capaciteit van de Federale Politie


2018

Aantal personeelsleden

14 833

Aantal aangegeven ongevallen

1 221

Aantal meegedeelde dagen werkverlet

31 612

Brussels Hoofdsted. Gewest

13 331

Vlaams Gewest

7 504

Waals Gewest

10 777

4) Voor 2018 heeft de Belgische Staat, in termen van de vastgestelde rechten, een bedrag uitgegeven van € 1.020.000 EUR, voortvloeiend uit de non-activiteit van de leden dan de federale politie, in het kader van een arbeids(weg)ongeval, veroorzaakt door een derde.

5) a) In de loop van het jaar 2018 zijn 63 dossiers geopend en in 54 hiervan konden de uitgaven van de Belgische Staat (medische kosten, weddelast, rente) geheel of gedeeltelijk worden gerecupereerd bij de aansprakelijke derden of hun verzekeraar burgerlijke aansprakelijkheid op basis van artikel 1382 van het Burgerlijk Wetboek (rechtstreekse vordering) en artikel 14, § 3, van de wet van 3 juli 1967 (subrogatoire vordering).

b) In termen van geïnde ontvangsten, heeft mijn departement in de loop van boekjaar 2018 een globaal bedrag van € 966.363,47 ingevorderd, voor alle schadeposten samen. Wat betreft de uitbetalingen (medische kosten, weddelast, rente) inzake arbeidsongevallen, heeft mijn departement een bedrag van € 499.968,52 ingevorderd, wat 51 % van de geïnde ontvangsten vertegenwoordigt.

6) Alle projecten binnen de Federale Politie (investeringen, kwaliteit, al dan niet operationele opdrachten, milieu) zijn opportuniteiten waarin preventie een plaats moet krijgen. De Interne preventiedienst (CGWB) werkt er dagelijks aan.

De Interne preventiedienst (CGWB) zet zich in het bijzonder in voor:

–  het implementeren van het globaal preventieplan en de jaarlijkse preventieplannen. Dit jaar ligt de nadruk onder meer op de observatie van trainingen en opleidingen omwille van het aantal ongevallen op dat vlak.

–  het analyseren van de beroepsrisico's om te kunnen anticiperen op de risico's in plaats van ze te ondergaan en preventiemaatregelen te kunnen voorstellen waarmee ze kunnen worden weggenomen of zoveel mogelijk worden verminderd.

–  het ontwikkelen van een veiligheidscultuur in de organisatie zodat veiligheidsgedrag een reflex wordt. Het is een van de redenen waarom CGWB zich niet alleen buigt over de ongevallen, maar eveneens over de incidenten waarbij niemand gewond raakte (veiligheidsincident en bijna-ongeval). Door de oorzaken te vinden die aan de basis van de incidenten liggen, kunnen ‘echte ongevallen’ later worden vermeden.

–  het verstrekken van preventiefiches die de dienst opstelt na ernstige of zorgwekkende ongevallen. In de fiches zijn te trekken lessen vermeld om te vermijden dat eenzelfde type ongeval zich opnieuw zal voordoen. Ze dienen ook als 'terugkoppeling' naar o.a. de meldende entiteiten.

De ideale doelstelling is natuurlijk te komen tot 'geen enkel ongeval/incident'. De realistische doelstelling van CGWB is echter geleidelijk te komen tot een verbetering door de preventieaanpak duidelijk te maken zodat de dynamische follow-up een natuurlijke stap wordt binnen alle entiteiten van de Federale Politie.

IBZ

1) In 2018 deden er zich vijftien arbeidsongevallen voor bij de Permanente eenheden van de Civiele Bescherming. Het betreft drie arbeidsongevallen van personeelsleden van een Nederlandstalige Permanente eenheid en 12 arbeidsongevallen van personeelsleden van een Franstalige Permanente eenheid. Dertien arbeidsongevallen werden erkend en twee geweigerd.

2) A. In geen enkel van deze arbeidsongevallen had dit de dood tot gevolg.

B. In elf arbeidsongevallen was er sprake van 0% blijvende arbeidsongeschiktheid. Twee arbeidsongevallen wachten op een definitieve beslissing van medex, bijgevolg is het percentage van blijvende arbeidsongeschiktheid nog niet toegekend.

3) Het totale aantal inactiviteitsdagen voor de dertien erkende arbeidsongevallen bedraagt momenteel 1454 dagen.

4) Mijn administratie beschikt niet over deze cijfers. Deze cijfers dienen gevraagd te worden bij de Federaal Overheidsdienst BOSA en bij FEDRIS.

5) In geen enkel van de erkende arbeidsongevallen konden de kosten worden gerecupereerd bij derden.

6) De FOD Binnenlandse Zaken neemt verscheidene maatregelen om de arbeidsongevallen te beheren, te onderzoeken en herhaling te voorkomen. De Interne dienst voor preventie en bescherming op het werk van de FOD Binnenlandse Zaken stelt een ongevallensteekkaart op voor elk arbeidsongeval met ten minste 4 dagen ongeschiktheid. De inhoud van de ongevallensteekkaart is conform de wetgeving waarvan de inhoud is bepaald in bijlage II.1-4 van de codex en het invullen van het formulier voor de aangifte van het arbeidsongeval, overeenkomstig artikel I.6-12 van de codex. In samenspraak met de hiërarchische lijn stelt de preventiedienst maatregelen voor om de herhaling van de ongevallen te voorkomen. De hiërarchische lijn neemt deze maatregelen op in hun actieplan en voert deze uit. Alle arbeidsongevallen worden systematisch op deze manier behandeld. Er wordt geen onderscheid gemaakt binnen welke dienst het ongeval heeft plaatsgevonden. Sinds 1 januari 2014 moeten werkgevers uit de publieke sector arbeidsongevallen elektronisch aan Fedris aangeven via hun online platform Publiato. Arbeidsongevallen worden ook systematisch op de overlegcomités besproken. Oorzaken en maatregelen worden aan de sociale partners medegedeeld.