![]() |
![]() |
Fietsongevallen - Cijfers
tweewielig voertuig
verkeersveiligheid
ongeval bij het vervoer
officiële statistiek
5/4/2022 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/5/2022) |
10/5/2022 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 7-1578
Verkeer en verkeersreglementering zijn in de eerste plaats een federale bevoegdheid maar heel wat zaken rond verkeersveiligheid vallen onder de bevoegdheid van de Gewesten. Er bestaan ook samenwerkingsakkoorden tussen de federale overheid en de deelstaten over verkeer en verkeersveiligheid. Het betreft hier dus duidelijk een transversaal aangelegenheid.
Graag had ik de cijfers van de jongste vijf jaar gekregen per deelstaat en provincie van fietsongevallen als gevolg van:
a) andere partij verleent geen voorrang;
b) andere partij opent portier;
c) fietser verleent geen voorrang;
d) fietser rijdt in verboden richting;
e) fietser botst tegen geparkeerde wagen.
U vindt alle cijfers in bijlage, maar een aantal zaken moeten worden gepreciseerd.
Inzake de volgende cijfers:
a) «andere partij verleent geen voorrang»;
c) «fietser verleent geen voorrang».
Het totale aantal ongevallen met een fietser waarbij de voorrang niet werd gerespecteerd, bedraagt 7 848 tussen 2016-2020. U vindt deze cijfers in bijlage per provincie en per jaar. Hetzelfde geldt voor het totale aantal slachtoffers, dat voor dezelfde gevallen en dezelfde periode 8 424 bedraagt.
De cijfers voor fietsers omvatten zowel gewone als elektrische fietsen.
Er moet duidelijk worden gemaakt dat ongevallen met «het niet verlenen van voorrang» ongevallen zijn waarbij de factor «het niet verlenen van voorrang» wordt genoemd voor gebruiker A of gebruiker B. Dezelfde methode moet worden toegepast voor ongevallen met alle andere factoren, zoals «door het rood licht rijden», «witte lijn overschrijden», «inhalen», enz. Er moet echter worden gewezen op het feit dat verschillende factoren aan hetzelfde ongeval kunnen worden toegeschreven, hetgeen tot dubbeltellingen kan leiden.
Bij de interpretatie van de resultaten moet altijd rekening worden gehouden dat het hier niet om de oorzaken van het ongeval gaat, maar om factoren die met het ongeval verband houden (er kunnen gevallen zijn waarin het niet in acht nemen van de voorrang slechts een van de factoren van het ongeval is, maar niet de oorzaak) en dat het percentage ongevallen met «het niet in acht nemen van de voorrang» waarschijnlijk een onderschatting is van het werkelijke percentage ongevallen met deze factor.
Totaal aantal ongevallen met een fietser* wanneer de auto langs de kant van de weg stilstond en het portier werd geopend |
|||||||
Provincie |
Type ongeval |
Totaal |
Jaar |
||||
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|||
Totaal |
1 569 |
315 |
324 |
336 |
301 |
293 |
|
Antwerpen |
Met zware gewonden |
31 |
5 |
12 |
7 |
4 |
3 |
Met lichte gewonden |
342 |
72 |
71 |
80 |
63 |
56 |
|
Met dodelijke gewonden |
1 |
. |
. |
. |
1 |
. |
|
Waals-Brabant |
Met lichte gewonden |
4 |
1 |
. |
. |
2 |
1 |
Brussel-Hoofdstad |
Met zware gewonden |
2 |
1 |
. |
. |
1 |
. |
Met lichte gewonden |
220 |
27 |
38 |
49 |
43 |
63 |
|
Met dodelijke gewonden |
1 |
1 |
. |
. |
. |
. |
|
Henegouwen |
Met zware gewonden |
1 |
. |
. |
. |
1 |
. |
Met lichte gewonden |
49 |
7 |
10 |
8 |
11 |
13 |
|
Met dodelijke gewonden |
1 |
. |
. |
. |
. |
1 |
|
Limburg |
Met zware gewonden |
10 |
4 |
. |
3 |
. |
3 |
Met lichte gewonden |
67 |
12 |
13 |
15 |
16 |
11 |
|
Luik |
Met lichte gewonden |
28 |
3 |
5 |
7 |
7 |
6 |
Luxemburg |
Met lichte gewonden |
1 |
. |
. |
1 |
. |
. |
Namen |
Met lichte gewonden |
8 |
3 |
2 |
. |
1 |
2 |
Oost-Vlaanderen |
Met zware gewonden |
36 |
7 |
8 |
5 |
10 |
6 |
Met lichte gewonden |
337 |
66 |
76 |
77 |
63 |
55 |
|
Met dodelijke gewonden |
2 |
1 |
. |
1 |
. |
. |
|
Vlaams-Brabant |
Met zware gewonden |
7 |
2 |
2 |
1 |
1 |
1 |
Met lichte gewonden |
102 |
26 |
18 |
21 |
26 |
11 |
|
Met dodelijke gewonden |
2 |
. |
. |
1 |
1 |
. |
|
West-Vlaanderen |
Met zware gewonden |
43 |
16 |
7 |
4 |
11 |
5 |
Met lichte gewonden |
274 |
61 |
62 |
56 |
39 |
56 |
|
Totaal aantal slachtoffers bij gevallen waarbij een auto langs de kant van de weg stilstond en het portier werd geopend |
|||||||
Soort slachtoffer |
Type slachtoffer |
Totaal |
Jaar |
||||
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|||
Totaal |
1 626 |
324 |
331 |
352 |
310 |
309 |
|
chauffeur |
Licht gewonden |
11 |
1 |
2 |
1 |
2 |
5 |
fietser |
Zwaar gewonden |
131 |
35 |
29 |
20 |
29 |
18 |
Licht gewonden |
1 476 |
286 |
299 |
329 |
277 |
285 |
|
Dodelijk gewonden |
7 |
2 |
. |
2 |
2 |
1 |
|
passagier |
Licht gewonden |
1 |
. |
1 |
. |
. |
. |
*Fietser = met een klassieke of met een elektrische fiets
Inzake de volgende cijfers:
b) «andere partij opent portier»;
e) «fietser botst tegen geparkeerde wagen».
Voor ongevallen met een fietser wanneer de auto langs de kant van de weg stilstaat en het portier opent, is het totaal 1 569. Het aantal slachtoffers bedraagt 1 626 tussen 2016-2020.
Met betrekking tot uw aanvankelijk verzoek «fietser botst tegen geparkeerde auto» zijn de gevallen van een auto die langs de kant van de weg stilstaat en waarvan de deur dicht is, genomen.
Totaal aantal ongevallen met een fietser* wanneer de auto met gesloten portier langs de kant van de weg stilstond |
|||||||
Provincie |
Type ongeval |
Totaal |
Jaar |
||||
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|||
Totaal |
939 |
184 |
164 |
202 |
194 |
195 |
|
Antwerpen |
Met zwaar gewonden |
14 |
4 |
1 |
5 |
1 |
3 |
Met licht gewonden |
174 |
30 |
28 |
35 |
49 |
32 |
|
Met doden |
1 |
. |
1 |
. |
. |
. |
|
Waals-Brabant |
Met licht gewonden |
19 |
2 |
5 |
5 |
3 |
4 |
Brussel-Hoofdstad |
Met zwaar gewonden |
5 |
1 |
1 |
1 |
. |
2 |
Met licht gewonden |
123 |
23 |
19 |
24 |
25 |
32 |
|
Henegouwen |
Met zwaar gewonden |
6 |
2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Met licht gewonden |
23 |
4 |
4 |
3 |
5 |
7 |
|
Met doden |
1 |
. |
. |
. |
1 |
. |
|
Limburg |
Met zwaar gewonden |
4 |
1 |
1 |
1 |
1 |
. |
Met licht gewonden |
30 |
5 |
5 |
7 |
4 |
9 |
|
Luik |
Met zwaar gewonden |
8 |
. |
1 |
3 |
1 |
3 |
Met licht gewonden |
39 |
7 |
6 |
8 |
6 |
12 |
|
Met doden |
1 |
. |
. |
1 |
. |
. |
|
Luxemburg |
Met zwaar gewonden |
1 |
. |
1 |
. |
. |
. |
Met licht gewonden |
4 |
1 |
2 |
. |
1 |
. |
|
Namen |
Met licht gewonden |
4 |
1 |
1 |
1 |
1 |
. |
Oost-Vlaanderen |
Met zwaar gewonden |
23 |
4 |
6 |
3 |
3 |
7 |
Met licht gewonden |
207 |
47 |
34 |
42 |
44 |
40 |
|
Vlaams-Brabant |
Met zwaar gewonden |
12 |
. |
2 |
1 |
5 |
4 |
Met licht gewonden |
70 |
18 |
10 |
15 |
11 |
16 |
|
West-Vlaanderen |
Met zwaar gewonden |
23 |
6 |
8 |
2 |
4 |
3 |
Met licht gewonden |
146 |
28 |
27 |
43 |
28 |
20 |
|
Met doden |
1 |
. |
. |
1 |
. |
. |
|
Totaal aantal slachtoffers bij gevallen waarbij de auto met gesloten portier langs de kant van de weg stilstond |
|||||||
Soort slachtoffer |
Type slachtoffer |
Totaal |
Jaar |
||||
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|||
Totaal |
1 000 |
193 |
173 |
213 |
207 |
214 |
|
chauffeur |
Zwaar gewonden |
1 |
. |
. |
1 |
. |
. |
Licht gewonden |
49 |
7 |
10 |
10 |
9 |
13 |
|
fietser |
Zwaar gewonden |
95 |
18 |
22 |
16 |
16 |
23 |
Licht gewonden |
839 |
166 |
138 |
182 |
178 |
175 |
|
Doden |
3 |
. |
1 |
1 |
1 |
. |
|
passagier |
Zwaar gewonden |
1 |
. |
. |
. |
1 |
. |
Licht gewonden |
11 |
2 |
2 |
2 |
2 |
3 |
|
Doden |
1 |
. |
. |
1 |
. |
. |
*Fietser - zowel met een klassieke als met een elektrische fiets
Voor het punt d) «fietser rijdt in verboden richting», zijn er geen cijfers voorhanden.