Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-124

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 4 november 2019

aan de minister van Mobiliteit, belast met Belgocontrol en de Nationale Maatschappij der Belgische spoorwegen

Belgisch luchtruim - Vliegtuigen - Incidenten - Gevaarlijke situatie - Cijfers - Oorzaken

luchtruim
vliegtuig
luchtverkeer
veiligheid van het luchtverkeer

Chronologie

4/11/2019Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 5/12/2019)
16/1/2020Antwoord

Vraag nr. 7-124 d.d. 4 november 2019 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De geluidsnormen van het luchtverkeer zijn een gewestelijke materie en bijgevolg behandelt deze vraag een transversale aangelegenheid.

Het steeds drukker wordende luchtverkeer zorgt er uiteraard voor dat de kans op een incident in het luchtruim groter wordt.

1) Hoeveel incidenten met vliegtuigen waren er in 2018, opgesplitst naar de aard van het incident (bijvoorbeeld te dicht in elkaars buurt, enz.)?

2) Wat waren de belangrijkste oorzaken voor deze incidenten?

3) In hoeveel van deze gevallen lag de fout bij de verkeersleiding?

4) In hoeveel gevallen lag de fout bij de piloot?

Antwoord ontvangen op 16 januari 2020 :

1) Verordening (EU) nr. 376/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 inzake het melden, onderzoeken en opvolgen van voorvallen in de burgerluchtvaart bepaalt het kader van alle voorvallen die moeten worden gemeld, onderzocht en opgevolgd. Het directoraat-generaal Luchtvaart ontving in 2018 melding van 4 240 incidenten in dit kader. Deze veiligheidsvoorvallen worden door de hele burgerluchtvaart gemeld: door luchtvaartuigoperatoren, luchthavens, luchtverkeersleidingdiensten (Skeyes en MUAC), onderhoudsbedrijven, grondafhandelingsdiensten, de algemene luchtvaart, enzovoort.

Een «runway incursion» is iedere gebeurtenis op een door een verkeersleiding gecontroleerde luchthaven waarbij een vliegtuig, voertuig of persoon zich onbedoeld in de beschermde zone van de baan bevindt, die wordt gebruikt voor starts of landingen van vliegtuigen. In 2018 vonden er 47 «runway incursions» plaats.

De horizontale of verticale afstand tussen twee vliegtuigen tijdens de vlucht wordt aangeduid als «separatie». De separatie-afstand bedraagt horizontaal 5 NM en verticaal 1 000 voet. Er wordt vanuit gegaan dat er separatie is tussen een vliegtuig en een ander vliegtuig wanneer één van de twee minimale afstanden aanwezig is. De minimale separatie is bedoeld om het verkeer veilig te laten verlopen en daarbij de capaciteit van het luchtruim optimaal te kunnen benutten. Wanneer twee vliegtuigen te dicht bij elkaar komen, dan is er sprake van een verlies van separatie ofwel verlies van afstand. Dit wil niet zeggen dat er bij een verlies van separatie een reëel botsingsgevaar bestaat. Er worden ruime veiligheidsmarges genomen. Voor 2018 werden er 67 separaties gemeld.

2) Luchtverkeersleiding is een heel complexe activiteit. Skeyes en MUAC opereren in een zone met een concentratie van grote luchthavens: Frankfurt, Amsterdam, Londen, Parijs en Brussel-Nationaal. Er dient ook rekening te worden gehouden met de luchthavens van Eindhoven, Beek (Maastricht), Rijsel, Luxemburg, Düsseldorf, Charleroi, Luik, Antwerpen en Oostende. De nabijheid van al deze luchthavens zorgt ervoor dat er op heel veel hoogtes gevlogen wordt binnen de verantwoordelijkheidszone van Skeyes en MUAC.

Ook de aanwezigheid van militaire basissen en training zones op het Belgisch grondgebied gecorreleerd met de vijf luchthavens zorgt voor een nog hogere complexiteitsgraad. Specifieke situaties, zoals noodsituaties van vliegtuigen («emergencies»), speciale activiteiten (bijvoorbeeld paradropzones of zones voor licht vliegwezen in aanvliegroutes), grote onderhoudswerken op de luchthavens, moeilijke weersomstandigheden (onweer, beperkt zicht en wolkenbasis, sneeuw en ijzel, wind) kunnen zich enten op de bestaande complexiteit.

Al deze situaties vragen heel wat interacties tussen de luchtverkeersleider en betrokken derde partijen, zoals piloten en luchthavenpersoneel.

Een verkeersleider doorloopt tijdens de uitvoering van zijn taak in korte tijd een aantal stappen:

–  detecteren van het conflict;

–  een inschatting maken van een effectieve, veilige oplossing;

–  communiceren van deze oplossing door instructies (hoogte, richting, snelheid) naar de piloten;

–  opvolgen van deze instructies uitgevoerd door de piloten.

In de overgrote meerderheid van de gevallen gebeuren de operaties veilig en efficiënt. In uitzonderlijke situaties kan zich een incident voordoen. De belangrijkste oorzaken zijn:

–  maken van verkeerde inschattingen of projecties;

–  interactieprobleem met de andere actoren;

–  verschil in verwachtingen bij de uitvoering van de opgelegde instructies.

3) en 4) Onderstaande tabel geeft aan in hoeveel gevallen van verlies van separatie de verkeersleiding (gedeeltelijk) betrokken was:


2018

Verkeersleiding betrokken

44

Verkeersleiding niet betrokken

14

Verkeersleiding gedeeltelijk betrokken

9

Onderstaande tabel geeft aan in hoeveel gevallen van “runway incursion” de verkeersleiding (gedeeltelijk) betrokken was. Waar de verkeersleiding niet betrokken was, lag de oorzaak bij de piloot, een voertuig of een persoon van de luchthaven:


2018

Verkeersleiding betrokken

3

Verkeersleiding niet betrokken

42

Verkeersleiding gedeeltelijk betrokken

2