Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1188

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 2 april 2021

aan de vice-eersteminister en minister van Buitenlandse Zaken, Europese Zaken en Buitenlandse Handel, en de Federale Culturele Instellingen

Federale culturele instellingen - Raden van bestuur - Samenstelling - Invulling van de mandaten - Oproep van de kandidaten - Criteria - Benoemingen

culturele organisatie
raad van bestuur
schone kunsten
dramatische kunst
muziek
personeelsbeheer
taalgebruik
federale wetenschappelijke en culturele instellingen

Chronologie

2/4/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 6/5/2021)
4/6/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1188 d.d. 2 april 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Culturele aangelegenheden zijn in essentie een gemeenschapsbevoegdheid.

De samenstelling van de raden van bestuur van de federale culturele instellingen gebeurde tot op heden op basis van de evenredige vertegenwoordiging van de politieke partijen. Dank zij de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Belang in 2019, is nu een einde gemaakt aan deze rechtstreekse politieke benoemingscarrousel.

In het Belgisch Staatsblad van 1 februari 2021 verscheen inderdaad, voor het eerst, een oproep tot kandidaten voor de invulling van de mandaten van de raden van bestuur van het Paleis voor Schone Kunsten (PSK), de Munt en het Nationaal Orkest van België (NOB). De kandidaturen moesten binnen zijn op 15 februari 2021. De kandidaten moeten daarbij hun culturele adelbrieven kunnen voorleggen en zullen «worden aangesteld op grond van hun hoedanigheid van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker. Zij moeten kunnen aantonen dat zij een ruime ervaring hebben opgedaan op het gebied van beheer of cultuur, […]. De leden tonen belangstelling voor de instelling en haar bijzonderheden en kunnen hun toegevoegde waarde in de raad van bestuur van de instelling aantonen. Zij worden ook benoemd op basis van hun onafhankelijkheid en hun morele autoriteit. Zij zijn onder meer afkomstig uit de academische wereld en het maatschappelijk middenveld».

1) Kan u mij voor elk van de drie vernoemde instellingen meedelen:

a) wie zich kandidaat heeft gesteld;

b) wat de taalaanhorigheid is van de kandidaten;

c) wat hun «hoedanigheid van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker» is;

d) wat hun «ruime ervaring is opgedaan op het gebied van beheer of cultuur»;

e) wat hun «toegevoegde waarde in de raad van bestuur van de instelling» is;

f) wat hun «onafhankelijkheid en hun morele autoriteit» is;

g) in hoeverre zij «uit de academische wereld en het maatschappelijk middenveld» komen?

2) Welke kandidaten werden uiteindelijk weerhouden en benoemd en op grond van welke criteria?

Antwoord ontvangen op 4 juni 2021 :

Er werden 126 kandidaturen ingediend voor de raad van bestuur van de Koninklijke Muntschouwburg, 270 voor BOZAR en 73 voor het Nationaal Orkest van België.

Er waren ongeveer 51 % Franstalige en 49 % Nederlandstalige kandidaturen.

Gelet op de algemene verplichting tot geheimhouding, het grote aantal kandidaturen, het feit dat de kandidaturen meestal aan verschillende criteria voldoen en dat de achtergronden heterogeen zijn, zult u begrijpen dat het niet mogelijk is om de gevraagde lijst op te maken.

Ik kan evenwel bevestigen dat de zeer talrijke kandidaturen met zeer uiteenlopende profielen en achtergronden overeenstemmen.

Wat de vraag over de onafhankelijkheid betreft, nodig ik u uit de oproep tot kandidaten te lezen die op 28 januari 2021 in het Belgisch Staatsblad is verschenen en waarin alle onverenigbaarheden worden opgesomd.

De samenstelling van de raden van bestuur werd op 21 mei laatstleden in de ministerraad goedgekeurd.

Voor het Paleis voor Schone Kunsten werden uiteindelijk de volgende kandidaten gekozen:

– Mevr. Christina Claus;

– Dhr Jan Cornillie;

– Dhr Jos Geysels;

– Mevr. Hilde Laga;

– Mevr. Dominique Savelkoul;

– Mevr. Els-Silvrants Barclay;

– Dhr Thierry Bouckaert;

– Mevr. Hakima Darmouch; 

– Dhr Jean Eylenbosch;

– Mevr. Isabelle Mazzara;

– Dhr. Mohamed Ouachen;

– Mevr. Zehra Sahin.

Voor de Koninklijke Muntschouwburg werden de volgende kandidaten gekozen:

– Dhr Jean-Edouard Carbonnelle;

– Mevr. Virginie Cordier;

– Dhr Roland Cracco;

– Dhr Philippe Delusinne;

– Mevr. Laurette Onkelinx;

– Dhr Sébastien Van Bellegem;

– Mevr. Hadewig De Corte;

– Mevr. Lutgart De Poorter;

– Dhr Francis Maes;

– Mevr. Jutte Van Der Werff Ten Bosch;

– Dhr Luc Van Gorp;

– Dhr Yves Kreins.

Tot slot gaat het, voor het Nationaal Orkest van België, om:

– Dhr Luc Haegemans;

– Mevr. Claire Tillekaerts;

– Dhr Clair Ysebaert;

– Dhr Francis Burstin;

– Mevr. Laurence Christians;

– Mevr. Paméla Malempré;

– Dhr Gust Vriens.

Wat de selectiecriteria betreft, verwijs ik naar de oproep tot kandidaten die op 28 januari laatstleden in het Belgisch Staatsblad is verschenen:

“De leden van de raad van bestuur worden aangesteld op grond van hun hoedanigheid van specialist inzake culturele zaken of beheer of van gebruiker.

Zij moeten kunnen aantonen dat zij een ruime ervaring hebben opgedaan op het gebied van beheer of cultuur, opgevat als hoofdzakelijk klassieke muziek en de werking van een orkest. De leden tonen belangstelling voor de instelling en haar bijzonderheden en kunnen hun toegevoegde waarde in de raad van bestuur van de instelling aantonen. Zij worden ook benoemd op basis van hun onafhankelijkheid en hun morele autoriteit. Zij zijn onder meer afkomstig uit de academische wereld en het maatschappelijk middenveld.”.

Bovendien werd ervoor gezorgd dat in deze raden van bestuureen pariteitscriterium werd opgenomen en,de competenties en profielen van de verschillende persoonlijkheden complementair waren, en ook dat verschillende leeftijdscategorieën vertegenwoordigd waren, bijvoorbeeld.