Vluchtelingen - Asielmisbruik - Tijdelijke stiekem terugkeer naar het thuisland - Betrapte personen - Cijfers - Vervolgen - Maatregelen
politieke vluchteling
asielzoeker
fraude
verwijdering
buitenlandse staatsburger
officiële statistiek
3/3/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021) |
17/11/2021 | Antwoord |
Asiel en migratie is een transversale aangelegenheid aangezien integratie en tewerkstelling een deelstaatbevoegdheid is.
Uw voorganger breidde de controles uit op de tijdelijke stiekeme terugkeer van zogenaamde vluchtelingen en subsidiair beschermden naar hun land van herkomst (voor vakantie, familie- en kennissenbezoek, enz.), waar ze nochtans zogezegd vervolgd worden.
1) Kan u mij voor de jongste drie jaar, op jaarbasis, meedelen:
a) hoeveel vluchtelingen en subsidiair beschermden werden betrapt op een tijdelijke stiekem terugkeer naar hun land van herkomst?
b) van hoeveel van hen werd de vluchtelingenstatus of status van subsidiair beschermde ingetrokken?
c) van hoeveel van hen werd het verblijfsrecht in dit land ingetrokken?
d) hoeveel van hen werden verwijderd uit het land en hoeveel verblijven momenteel nog hier? Van deze laatsten: waarom en in welk statuut?
e) van diegenen van wie de status niet werd ingetrokken: wat waren de verschillende redenen daarvoor?
2) Neemt u verdere maatregelen om deze misbruiken van de asielstatus tegen te gaan?
1) a) Hieronder vindt u het aantal verzoeken om intrekking van de internationale beschermingsstatus dat de Dienst vreemdelingenzaken aan het CGVS heeft gericht wegens een terugkeer of contact met het land van oorsprong.
Jaar van het verzoek om intrekking |
Vluchtelingenstatus |
Subsidiaire beschermingsstatus |
Totaal |
2018 |
157 |
58 |
215 |
2019 |
125 |
103 |
228 |
2020 |
64 |
39 |
103 |
1) b) Hieronder vindt u het aantal beslissingen tot intrekking en opheffing van de internationale beschermingsstatus wegens terugkeer naar het land van herkomst die het CGVS de afgelopen drie jaren nam.
2018 |
|||
|
Terugkeer naar herkomstland |
Terugkeer naar herkomstland - Fraude |
Totaal |
Intrekking VS |
32 |
7 |
39 |
Intrekking SB |
6 |
8 |
14 |
Intrekkingen |
38 |
15 |
53 |
Opheffing VS |
5 |
2 |
7 |
Opheffing SB |
23 |
2 |
25 |
Opheffingen |
28 |
4 |
32 |
Totaal |
66 |
19 |
85 |
2019 |
|||
|
Terugkeer naar herkomstland |
Terugkeer naar herkomstland - Fraude |
Totaal |
Intrekking VS |
31 |
2 |
33 |
Intrekking SB |
11 |
2 |
13 |
Intrekkingen |
42 |
4 |
46 |
Opheffing VS |
9 |
0 |
9 |
Opheffing SB |
32 |
0 |
32 |
Opheffingen |
41 |
0 |
41 |
Totaal |
83 |
4 |
87 |
2020 |
|||
|
Terugkeer naar herkomstland |
Terugkeer naar herkomstland - Fraude |
Totaal |
Intrekking VS |
22 |
2 |
24 |
Intrekking SB |
3 |
1 |
4 |
Intrekkingen |
25 |
3 |
28 |
Opheffing VS |
4 |
0 |
4 |
Opheffing SB |
29 |
0 |
29 |
Opheffingen |
33 |
0 |
33 |
Totaal |
58 |
3 |
61 |
1) c) d) en e) Deze cijfers kunnen op dit ogenblik nog niet worden berekend.
2) Er wordt samen met de andere lidstaten verder gewerkt om het delen van informatie en goede praktijken in dit kader te bevorderen.