Belgische luchthavens - Noodlandingen - Aantal
luchtverkeer
luchthaven
officiële statistiek
veiligheid van het luchtverkeer
2/3/2021 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021) |
7/5/2021 | Antwoord |
Naast de nationale luchthaven in Zaventem, zijn er op het grondgebied van de Gewesten nog diverse regionale luchthavens. Bijgevolg behandelt deze vraag een transversale aangelegenheid.
Kan de geachte minister mij meedelen:
1) Hoeveel noodlandingen er in ons land in 2019 en 2020 (op jaarbasis) zijn uitgevoerd, opgesplitst per maatschappij en per Belgische luchthaven?
2) Welke waren de belangrijkste oorzaken van deze noodlandingen?
3) Hoeveel vliegtuigen werden in 2019 en 2020 (op jaarbasis) aan de grond gehouden omdat het toestel aan de veiligheidsnormen niet voldeed?
1) De bepaling van het aantal noodlandingen is gebaseerd op alle gemelde voorvallen van Belgische en buitenlandse geregistreerde toestellen tot commerciële en algemene luchtvaart en waarvan de noodlanding plaatsvond op een Belgische luchthaven.
Tabel 1: aantal noodlandingen
|
2019 |
2020 |
|
Noodlandingen |
8 |
7 |
|
Waarvan |
Commercieel |
7 |
3 |
Business |
0 |
0 |
|
General Aviation |
0 |
2 |
|
Militaire/militair |
1 |
2 |
|
|
|
|
|
2) De gegevens zijn afkomstig van de databank ECCAIRS (European Coordination Centre for Accident and Incident Reporting Systems). In overeenstemming met Verordening (EU) 376/2014 inzake het melden, onderzoeken en opvolgen van voorvallen in de burgerluchtvaart zijn de gegevens in ECCAIRS vertrouwelijk en de details mogen bijgevolg niet worden meegedeeld. De bescherming van deze gegevens wordt besproken in artikels 10, 15 en 16 van desbetreffende verordening.
3) De enige vliegtuigen die in 2019/2020 om technische redenen aan de grond werden gehouden, waren de vier in België geregistreerde Boeing B737 Max.