Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 7-1025

van Guy D'haeseleer (Vlaams Belang) d.d. 1 maart 2021

aan de minister van Binnenlandse Zaken, Institutionele Hervormingen en Democratische Vernieuwing

Federale overheidsdiensten - Gehandicapten - Tewerkstelling

werknemer met een beperking
publieke dienst
integratie van gehandicapten
officiële statistiek
ministerie
overheidsadministratie

Chronologie

1/3/2021Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 1/4/2021)
1/4/2021Antwoord

Vraag nr. 7-1025 d.d. 1 maart 2021 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De beleidsdomeinen welzijn, volksgezondheid en gezin zijn Vlaamse gemeenschapsbevoegdheden; daarin kadert ook het beleid ten aanzien van gehandicapten. Dit betreft dus een transversale aangelegenheid.

Reeds jaren wordt er aandacht gevraagd voor de tewerkstelling van gehandicapten, zowel in de openbare sector als in de privésector. Een aangepaste tewerkstelling is immers de beste garantie op integratie in de maatschappij van deze zeer kwetsbare groep. Er werden ook al vele initiatieven aangekondigd om het aantal gehandicapten dat wordt tewerkgesteld in de openbare diensten te verhogen. De resultaten blijven echter steevast uit.

1) Hoeveel personen met een handicap waren er in 2019 en 2020 werkzaam op uw departement, opgesplitst per taalrol?

2) Wat is hun aandeel in de totale tewerkstelling, opgesplitst per overheidsdienst?

3) Welke inspanningen werden er geleverd om hun aantal op te trekken?

Graag kreeg ik steeds cijfers op jaarbasis.

Antwoord ontvangen op 1 april 2021 :

IBZ

1) Aantal personen met een handicap werkzaam bij de diensten van de federale overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken die onder mijn bevoegdheid vallen, in 2019 en 2020:

Jaar

NL

FR

2019

5

2

2020

5

2

Situatie in de maand december.

Al deze cijfers zijn afkomstig uit onze officiële databanken (Scope – Ulis).

Er dient opgemerkt te worden dat deze gegevens enkel het resultaat zijn van een vrijwillige registratie van de medewerkers die een officieel attest bezitten. Dit resultaat is dan ook een indicatie, maar niet noodzakelijk een juiste weergave van de realiteit.

De verschillen ten opzichte van de gegevens die aan het geachte lid meegedeeld werden als antwoord op zijn vraag nr. 6-2327 van 29 januari 2019, kunnen worden verklaard door het feit dat, sinds de inwerkingtreding van de AVG, enkel de aangiften van een handicap die de medewerkers bij hun indiensttreding doen, meegerekend worden. Deze manier van registreren doet geenszins afbreuk aan de mogelijkheid voor elk personeelslid met specifieke behoeften, om de nodige aanpassingen van de werkplek te genieten.

2) Aandeel in de totale tewerkstelling van de personen met een handicap bij de diensten van de FOD Binnenlandse Zaken die onder mijn bevoegdheid vallen, in 2019 en 2020:

Jaar

Personen met een handicap

Totaal aantal personeelsleden

Percentage

2019

7

3 146

0,22 %

2020

7

2 779

0,25 %

Situatie in de maand december.

3) De FOD Binnenlandse Zaken vindt diversiteit erg belangrijk. Meer specifiek wat betreft personen met een handicap werden een aantal maatregelen genomen die nog steeds actueel zijn:

– voor de selectie en werving worden de wervingsreserves van Selor specifiek voor personen met een handicap systematisch geraadpleegd, in functie van de gezochte profielen;

– de kandidaten met een handicap die dit wensen, kunnen redelijke aanpassingen van de selectieprocedure vragen, zij kunnen bijvoorbeeld hulp vragen van een derde persoon, die ten laste valt van de FOD (bijvoorbeeld een tolk in gebarentaal);

– de FOD Binnenlandse Zaken voldoet geval per geval aan de specifieke verzoeken van het personeel met een handicap (aanvraag voor een chauffeur om naar een opleiding te gaan, verzending van een document in een speciaal formaat, enz.);

– het op de voorgrond plaatsen van personen met een handicap binnen de verschillende acties van de FOD Binnenlandse Zaken;

– actieve deelname aan het Federale Netwerk Diversiteit;

– dankzij een ambitieus reïntegratiebeleid kunnen we de mensen wiens handicap tijdens hun loopbaan aan het licht gekomen is, een werkpost bieden die aan hun behoeften aangepast is;

– contact met en sensibilisering van diverse verenigingen voor personen met een handicap;

IBZ heeft het label Anysurfer behaald, waarvan het doel is om de websites en de elektronische documenten toegankelijk te maken. Toegankelijk betekent bruikbaar voor iedereen, ook voor personen met een handicap;

IBZ wil een open administratie zijn waarin inclusie een fundamentele waarde vormt. Zijn zichtbaarheid in die zin toont aan dat elk profieltype welkom is.

POLITIE

1) Hieronder volgt een overzicht van het aantal personen met een handicap werkzaam bij de geïntegreerde politie, verdeeld per taalstelsel:

Werkgever

Taalstelsel

2019

2020


% van het personeel


% van het personeel

Federale politie

Nederlands

10

0,13 %

10

0,13 %

Frans

15

0,18 %

15

0,18 %

Duits

0

0,00 %

0

0,00 %

Totaal

25

0,16 %

25

0,16 %

Lokale politie

Nederlands

14

0,07 %

14

0,07 %

Frans

16

0,10 %

16

0,10 %

Duits

1

0,71 %

1

0,75 %

Totaal

31

0,09 %

31

0,09 %

2) Onderstaande tabel geeft de tewerkstellingsgraad van personen met een handicap bij de Federale Politie voor de jaren 2017, 2018 en 2019:


2017

2018

2019

Tewerkstellingsgraad (%)

0,41 %

0,46 %

0,45 %

Bron: Begeleidingscommissie voor de aanwerving van personen met een handicap in het federaal openbaar ambt (BCAPH).

3) Intern de federale politie zijn de afgelopen jaren veel communicatiekanalen gebruikt om het bewustzijn bij het personeel hieromtrent te verhogen. Enerzijds gaat het erom hun integratie op de werkplek te bevorderen en anderzijds de rol van de personeelsverantwoordelijken bij deze integratie te verduidelijken. Zo moedigde de cel Diversiteit de interne directies van de federale politie aan om deel te nemen aan de DUO-dag (een dag waarop werkgevers kunnen kennismaken met werkzoekenden die een arbeidsbeperking hebben) en wordt er jaarlijks telkens een intern artikel gepubliceerd op de Internationale Dag van personen met een handicap.

Wat ten slotte de aanwerving van personen met een handicap betreft, heeft de cel Diversiteit van de directie van het Personeel van de federale politie een specifieke brochure voor personeelsverantwoordelijken opgesteld waarin de do’s en don’ts tijdens de selectieprocedures worden uiteengezet, rekening houdend met de antidiscriminatiewetgeving.

Verder kunnen kandidaten voor functies van het administratief en logistiek kader (CALog) bij de sollicitatie op hun aanmeldingsformulier aangeven of zij de nodige aanpassingen wensen om de selectieproeven af te leggen, overeenkomstig de geldende wetgeving. De website www.jobpol.be besteedt ook bijzondere aandacht aan diversiteit, die een rode draad vormt in het personeelsbeheer van de federale politie.

ASTRID

1) 1 FTE met «handicap» aangeworven in 2020, Nederlandstalig.

2) 1 %

3) Alle functies worden gepubliceerd, kandidaten worden geëvalueerd op basis van hun kennis en ervaring.

FANC

1) Op het Federaal Agentschap voor nucleaire controle (FANC) werkt momenteel één persoon met een beperking of chronische aandoening.

2) Het aandeel in de totale tewerkstelling was voor 2019: 0,64 %, voor 2020 gaat het over 0,65 %.

3) Het FANC tracht via een aantal structurele maatregelen de tewerkstelling voor personen met een beperking of chronische aandoening continue te vergemakkelijken: werkschema’s worden aangepast aan de noden van de persoon en de mogelijkheid tot thuiswerk werd voor het begin van de Covid-crisis reeds uitgebreid van één naar twee dagen per week; ergonomische bureaustoelen worden ook aangeboden; toiletten en ziekenboegen zijn op iedere verdieping ook voor iedereen gemakkelijk bereikbaar. Aangezien het huurcontract van het FANC binnenkort teneinde loopt werd er bij de keuze van een nieuw gebouw rekening gehouden met de toegankelijkheid van de werkomgeving voor personen met een beperking.