Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8100

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 11 februari 2013

aan de minister van Landsverdediging

Belgische marine - Uitlenen van een oude helikopter aan Nederland - Kosten

helikopter
Nederland
onderhoud
handel in verdovende middelen
vloot

Chronologie

11/2/2013Verzending vraag
15/3/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8100 d.d. 11 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Toegegeven, de media houden ervan de overheid te ridiculiseren. Soms geeft de realiteit daar wel bijzonder sappige stof voor. Zo meldden de kranten de lotgevallen van een oude helikopter van de Belgische marine die zeer genereus werd uitgeleend aan de Nederlandse collegae omdat hun toestellen het collectief begaven. De toestand van het toestel bleek echter zo krakkemikkig te zijn dat alvorens te ontschepen op de Caraïben, de beschadigingen al van die aard waren dat van enig vliegen geen sprake meer kon zijn. Integendeel, dringende en ernstige herstellingen drongen zich op. Onze zeemacht probeert nu zo snel mogelijk een nieuw achterstuk ter plaatse te krijgen. De Belgische crew geniet daardoor van een onverwachte, maar hopelijk deugddoende subtropische vakantie. Honni soit qui mal y pense.

Hierover de volgende vragen.

1) Wie nam de beslissing om de vraag van de Nederlanders te beantwoorden met het ter beschikking stellen van een oud en blijkbaar nauwelijks operationeel toestel?

2) Hoe verklaart de minister het debacle van deze geste?

3) Wie draait op voor de materiële en personeelskosten van deze uitleengeste? Hoeveel bedragen deze kosten?

4) Wie draait op voor de herstellingskosten aan de ondertussen achterstukloze helikopter?

5) Wat wordt van de leden de helikoptercrew verwacht terwijl ze wachten op de herstelling van hun helikopter?

Antwoord ontvangen op 15 maart 2013 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

Het verhaal zoals in de vraagstelling wordt beschreven heeft geen enkele overeenkomst met de werkelijkheid. De waarheid kent haar rechten en ik moet blijkbaar vaststellen dat ook anderen houden van ridiculisering van de overheid.

Op 11 januari 2013 heeft de ministerraad haar goedkeuring gegeven voor de deelname van een Belgische helikopter aan een counterdrugsoperatie op de Caraïben.

In het kader van deze gezamenlijke opdracht heeft een operationele helikopter van het type Alouette III Den Helder verlaten op 28 januari 2013 aan boord van het Nederlandse schip FRIESLAND met de Caraïben als bestemming. Tijdens de nacht van 30 op 31 januari kwam het schip ter hoogte van de Azoren in een storm terecht. Tijdens de storm is een toestel om paletten te verplaatsen losgeraakt en tegen de staart van de verankerde helikopter gebotst. De helikopter heeft hierdoor schade opgelopen aan het staartgedeelte.

Zoals voorzien in de overeenkomsten tussen de Nederlandse en de Belgische Defensie met betrekking tot deze gemeenschappelijke operatie zijn de personeelskosten ten bedrage van 96 412 euro ten laste van de Belgische Defensie. De andere kosten, waaronder de kost voor de voeding, het logement en de medische steun, zijn ten laste van de Nederlandse Defensie. Gedurende de counterdrugsoperatie zijn de vlieguren ten laste van de Belgische Defensie ten bedrage van 235 300 euro.

De inplaatsstelling van het wisselstuk is ten laste van de Nederlandse Defensie. Op basis van herstellingen die in het verleden plaats hebben gevonden, worden de kosten voor deze herstelling op 16 000 euro geraamd, die ten laste van de Belgische Defensie vallen.

In afwachting van de herstelling heeft de crew van de helikopter deelgenomen aan de dagelijkse activiteiten ter voorbereiding van de counterdrugsoperatie.