Grootschalige ICT-projecten - Kostprijs - Beroep op Fedict of extern bedrijf - Samenwerkingsverbanden - Perceptie door personeel
ministerie
toepassing van informatica
elektronische overheid
bedrijfsbeheerssysteem
13/12/2012 | Verzending vraag |
12/3/2013 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7547
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7548
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7549
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7550
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7551
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7552
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7553
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7554
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7555
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7556
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7557
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7558
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7559
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7560
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7561
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7562
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7564
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7565
Een tijd geleden was er veel ophef over het zogenaamde eHR-project. Het doel was de volledige informatisering van het personeelsbeheer van de federale overheidsdiensten. Het project werd opgestart in 2007. Vijf jaar later blijkt dat het project allesbehalve is gerealiseerd. Nu moet men vanaf nul herbeginnen. Sinds 2007 werd al ongeveer 22 miljoen euro aan het project besteed en de kosten zullen nu nog verder oplopen.
Ik kan het toenemende gebruik van informaticatoepassingen binnen de overheid alleen maar toejuichen: het maakt de werking van de overheid efficiënter, sneller en toegankelijker. Het bevordert de communicatie en stelt de overheid in staat om transparant te werken. Nieuwe toepassingen op het vlak van informatica zijn dan ook nodig. Dit betekent echter niet dat elke kost die in het kader van ICT wordt gemaakt, ook de gewenste verhoogde efficiëntie en effectiviteit oplevert. Een grondige voorbereiding, een degelijke implementatie en een correcte (tussentijdse) evaluatie blijven zeer belangrijk.
Daarom had ik u graag enkele vragen gesteld omtrent dit thema:
1) Zijn op uw departement de jongste jaren (grootschalige) projecten uitgevoerd in het kader van ICT? Zo ja, wat was de kostprijs van deze projecten? Werd het vooropgestelde doel bereikt, en dit binnen de vooraf bepaalde tijd en kostenraming?
2) Indien er projecten uitgevoerd zijn: werd hiervoor een beroep gedaan op Fedict of op een extern bedrijf? Heeft u een extern bedrijf overwogen? Waarom de keuze voor Fedict of een extern bedrijf?
3) Indien er ICT-projecten zijn uitgevoerd: gebeurde dit in overleg of in samenwerking met andere departementen of Federale Overheidsdiensten?
4) Indien er projecten zijn uitgevoerd in het kader van ICT: wat waren de belangrijkste redenen? Werd het project als wenselijk of noodzakelijk ervaren door het personeel?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.
Dienst Vreemdelingenzaken
De afgelopen jaren waren er geen grootschalige ICT projecten bij de Dienst Vreemdelingenzaken.
Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen
Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) voert geen grootschalige ICT-projecten uit. Het CGVS is wel betrokken partij (als klant) in een project van update van het platform “eCommunities”, beheerd door de FOD P&O in samenwerking met de Smalls.
Raad voor Vreemdelingenbetwistingen
De afgelopen jaren waren er geen grootschalige ICT projecten bij de RVV.
Fedasil
Ik geef u een overzicht van de projecten binnen Fedasil.
• ASW
Installatie van een ERP-systeem op aanvraag van de Dienst Financiën
Het project werd uitgevoerd binnen het vooropgestelde budget met een aanzienlijke vertraging
Beroep op externe firma (vanwege aankoop software)
Geen samenwerking met een andere federale overheidsinstelling
Budget 2006-2012
ASW 944 985 euro
Budget 2013
150 849 euro
• Windoc
Beheer van medische dossiers van asielzoekers
Het project kon niet uitgevoerd worden binnen het vooropgestelde budget en met een aanzienlijke vertraging
Beroep op externe firma (vanwege aankoop software)
Geen samenwerking met een andere federale overheidsinstelling
Budget 2008-2011
Windoc 90 499 euro
• JAP
Beheer van de jaarlijkse actieplannen binnen de centra
Het project werd uitgevoerd binnen het vooropgestelde budget en binnen de vooropgestelde tijdsspanne
Beroep gedaan op een externe firma
Geen samenwerking met een andere federale overheidsinstelling
Budget 2010-2012
Jap 90 435 euro
• Agrat
Opzet van een elektronische databank en de implementatie bij Fedasil en de Fedasil partners met als doelen :
de ondersteuning van de activiteiten van het beheer van de opvangstructuren
de ondersteuning van de activiteiten van Dispatching (verwerking dossiers, onthaal, transfers, vertrek bewoners, etc.)
de ondersteuning van de activiteiten met betrekking tot controle van de toepassing van de huidige wetgeving
de verzameling, verwerking en rapportering van de noodzakelijke gegevens met betrekking tot tot het netwerkbeheer
Het project is nog lopende (met vertraging). Tot op heden binnen het budget.
Het project wordt intern gerealiseerd met behulp van regelmatige ondersteuning van een externe firma
Budget 2010-2012
Agrato 504 553 euro
Budget 2013
577 275 euro
• Consolidatie van de telecommunicatie-infrastructuur van Fedasil
Vervanging van de verouderde infrastructuur:
Vervanging van de Internetlijnen
Vervanging van de telefooncentrales
Vervanging van de switches
Het project is nog lopende; budget en timing worden gerespecteerd
Geen beroep op externe firma
Project noodzakelijk om het personeel optimaal te laten functioneren in een beveiligd en stabiel informaticanetwerk
Budget 2010-2012
Vervanging van internet lijnen 50 000 euro
Vervanging van de telefooncentrales 75 000 euro
Vervanging van de switches 14 000 euro
Budget 2013
Vervanging van internet lijnen 50 000 euro
Vervanging van de telefooncentrales 120 000 euro
Vervanging van de switches 20 000 euro
• Nieuwe Internetwebsite
Opzet van een nieuwe website
Het project is nog lopende
Fedict zal de website “hosten” binnen het kader van ForCMS-contracten
Budget 2013
Nieuwe Internet website 20 000 euro
• Vervanging van de servers
Budget 2011-2012
Vervanging van 25 serveurs type Rx 300 s6 et S7 149 178 euro
• Vervanging van de software
Updaten van de software in Fedasil
Servers Linux Red Hat naar Debian
Domino mail versie 6.5 naar 8.5
Besturingssystemen Windows Xp naar Windows 7
Het project is nog lopende; budget en timing worden gerespecteerd
Geen beroep op externe firma
Project noodzakelijk om het personeel optimaal te laten functioneren in een beveiligd en stabiel informaticanetwerk
Budget 2012
Serveurs linux Redhat naar Debian 0 euro
Mail Domin6.5 vers 8.5 (licenties aangekocht voor de komende 4 jaar) 168 000 euro
Budget 2013
Migratie besturingsystemen (Windows XP naar versie 7) 63 000 euro
Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie
1. In de laatste vijf jaar heeft de POD MI de volgende grote projecten gerealiseerd, voor de begrotingsbedragen en met de resultaten die in het onderstaande overzicht zijn vermeld :
Project |
Voorzien |
Uitgevoerd |
Voorzien bedrag |
Werkelijk bedrag |
Opmerking |
Migratie van de informatica-infrastructuur van het netwerk van de FOD Sociale Zekerheid naar het netwerk van de Shared services van de Kanselarij |
1e kwartaal 2008 |
Maart 2008 |
25 k€ |
25 k€ |
De vermelde kosten zijn kosten inzake roll-out en LAN-connectie; het hele project werd financieel ten laste genomen door FEDICT. |
Uniek verslag |
Februari 2009 |
1 februari 2009 |
340 k€ |
350 k€ |
Ontwikkeling SMALS, webtoepassing die de OCMW's invoerformulieren aanbiedt voor reglementaire subsidies. |
Migratie van het Infocenter van de POD MI naar een nieuw platform bij SMALS |
Maart 2009 |
Mei 2012 |
120 k€ |
120 k€ |
Projet toevertrouwd aan SMALS; wijziging van de scope in de loop van het project. |
Ontwikkeling van een GIS |
Juni 2009 |
September 2010 |
82 k€ |
96 k€ |
Ontwikkeling en vervolgens hosting van de site, toevertrouwd aan de onderaannemer GEO SOLUTIONS. |
Intern uniek verslag |
Maart 1010 |
Juni 2010 |
195 k€ |
195 k€ |
Vervolg van Uniek verslag, voor het intern beheer. |
Herwerking van de website |
1e kwartaal 2011 |
April 2011 |
66 k€ |
74 k€ |
Uitgevoerd door de firma DotProjects, gekozen via een overheidsopdracht. |
ProjectBeheer: budgettair beheer van het ESF |
Juni 2011 |
Juni 2011 |
80 k€ |
82 k€ |
Uitgevoerd door SMALS. |
Migratie van PRIMA naar NOVA PRIMA |
Oktober 2012 |
10/11/12 |
2000 k € |
2060 k€ |
Uitgevoerd door SMALS binnen de volledige scope van het oorspronkelijke project |
Hervorming van de medische hulp |
1e kwartaal 2013 |
Bezig |
750 k€ |
800 k€ |
Ontwikkeling door SMALS, voor een bedrag van 743 k€ gefinancierd door het ASA |
2. De migratie van de informatica-infrastructuur van de POD MI naar de Shared Services van de Kanselarij werd uitgevoerd door FEDICT, die het platform van de Shared Services beheert.
De meeste andere projecten werden uitgevoerd door SMALS, omdat FEDICT niet over voldoende ontwikkelingscapaciteiten beschikt voor dergelijke ontwikkelingen, of door een firma die werd gekozen op basis van een rechtsgeldige overheidsopdrachtenprocedure.
3. De hierboven opgesomde projecten zijn specifiek voor de POD MI en konden dan ook moeilijk worden uitgevoerd in samenwerking met andere administraties, met uitzondering van het project voor de hervorming van de medische hulp, dat dan ook werd uitgevoerd in samenwerking met verschillende betrokken partijen en dat ruim werd gesubsidieerd door het ASA, als project inzake administratieve vereenvoudiging op federaal niveau.
4. De informaticaprojecten van de POD MI worden gepland en gebudgetteerd bij de opmaak van het managementplan. Ze zijn dan ook het voorwerp van breed overleg, waarbij niet enkel het Kabinet en het Directiecomité van de POD MI worden betrokken, maar ook de personeelsleden van de hele organisatie en de klanten die mee de behoeften en de scope van de projecten bepalen en die in gebruikersgroepen ook kunnen ingrijpen tijdens de uitvoering ervan, in het kader van een co-design-aanpak.
Over de ICT-projecten van de POD MI wordt dus breed overleg gepleegd, zowel intern als met de externe partners, alvorens ze worden uitgevoerd.