Grootschalige ICT-projecten - Kostprijs - Beroep op Fedict of extern bedrijf - Samenwerkingsverbanden - Perceptie door personeel
ministerie
toepassing van informatica
elektronische overheid
bedrijfsbeheerssysteem
13/12/2012 | Verzending vraag |
7/1/2013 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7547
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7548
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7549
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7550
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7552
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7553
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7554
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7555
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7556
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7557
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7558
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7559
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7560
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7561
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7562
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7563
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7564
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7565
Een tijd geleden was er veel ophef over het zogenaamde eHR-project. Het doel was de volledige informatisering van het personeelsbeheer van de federale overheidsdiensten. Het project werd opgestart in 2007. Vijf jaar later blijkt dat het project allesbehalve is gerealiseerd. Nu moet men vanaf nul herbeginnen. Sinds 2007 werd al ongeveer 22 miljoen euro aan het project besteed en de kosten zullen nu nog verder oplopen.
Ik kan het toenemende gebruik van informaticatoepassingen binnen de overheid alleen maar toejuichen: het maakt de werking van de overheid efficiënter, sneller en toegankelijker. Het bevordert de communicatie en stelt de overheid in staat om transparant te werken. Nieuwe toepassingen op het vlak van informatica zijn dan ook nodig. Dit betekent echter niet dat elke kost die in het kader van ICT wordt gemaakt, ook de gewenste verhoogde efficiëntie en effectiviteit oplevert. Een grondige voorbereiding, een degelijke implementatie en een correcte (tussentijdse) evaluatie blijven zeer belangrijk.
Daarom had ik u graag enkele vragen gesteld omtrent dit thema:
1) Zijn op uw departement de jongste jaren (grootschalige) projecten uitgevoerd in het kader van ICT? Zo ja, wat was de kostprijs van deze projecten? Werd het vooropgestelde doel bereikt, en dit binnen de vooraf bepaalde tijd en kostenraming?
2) Indien er projecten uitgevoerd zijn: werd hiervoor een beroep gedaan op Fedict of op een extern bedrijf? Heeft u een extern bedrijf overwogen? Waarom de keuze voor Fedict of een extern bedrijf?
3) Indien er ICT-projecten zijn uitgevoerd: gebeurde dit in overleg of in samenwerking met andere departementen of Federale Overheidsdiensten?
4) Indien er projecten zijn uitgevoerd in het kader van ICT: wat waren de belangrijkste redenen? Werd het project als wenselijk of noodzakelijk ervaren door het personeel?
1. Onderstaande tabel geeft een overzicht van de ICT-projecten waarin de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) in de periode 2008-2012 investeerde, gekoppeld aan de beoogde doelstelling. De projecten werden uitgevoerd binnen de beheersenveloppe van de Rijksdienst voor Pensioenen. De doelstellingen liggen vervat in de opvolgende bestuursovereenkomsten tussen de RVP en de Federale Staat. De RVP leefde steeds de verbintenissen vervat in zijn bestuursovereenkomst na.
Looptijd investering |
Gedane investering |
Beoogde doelstelling |
2006 - 2011 |
Theseos Betalingen V1: ontwikkeling van een unieke databank voor het beheer van de pensioenrechten met rekenregels, aanpassingsregels, cumulatieregels en interne controles voor aflevering van een bruto betaalbaar bedrag en ontwikkeling van een workflow voor eventuele manuele afhandeling. |
Realisatie van een uniek elektronisch pensioendossier met bijhorende elektronische workflows voor afhandeling van een dossier. Automatisering van de dossierafhandeling. Vervanging oude mainframetoepassing Tele. |
2007 - 2008 |
Theseos CRID: ontwikkeling databanken en elektronische workflow voor beheer persoonsgegevens en aanmaak pensioendossier |
Realisatie van een uniek elektronisch pensioendossier met bijhorende elektronische workflows voor afhandeling van een dossier |
2007 - 2008 |
Tao Te: ontwikkeling module overlevingspensioen op basis van een ingegaan rustpensioen werknemer |
Verdere uitbouw en optimalisatie van de rekenmodule toekenning |
2007 - 2008 |
Tao Te: ontwikkeling module aanpassing en herziening overlevingspensioen |
Verdere uitbouw en optimalisatie van de rekenmodule toekenning |
2007 - 2009 |
Hermes V1: elektronische gegevensstromen mbt opstart dossier (“eerste aanvragen”) en andere dossierelementen |
Elektronische uitwisseling pensioendossiergegevens tussen RVP, Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen (RSVZ) en De Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS) |
2008 |
Argos V1: koppeling automatische controle beroepsactiviteit met elektronische gegevensstroom CADAF (Kadaster Kinderbijslag) |
Automatisering van de controle van de cumulatie van pensioen met een beroepsactiviteit of genot sociale uitkeringen |
2008 |
Daedalus: FTP-procedure voor uitwisseling kennisgevingen tussen RSVZ en RVP |
Mogelijk maken van een unieke notificatie (RVP-RSVZ) |
2008 - 2009 |
Scanning en triage van alle binnenkomende briefwisseling |
Gecentraliseerd en geautomatiseerd beheer van alle bij de RVP binnenkomende post |
2008 - 2009 |
Tao Te : ontwikkeling module rustpensioen als uit de echt gescheiden echtgenoot |
Verdere uitbouw en optimalisatie van de rekenmodule toekenning |
2009 |
Vernieuwing Perimeternetwerk |
Naleven normen inzake informatieveiligheid |
2009 - 2010 |
MyPension: online voor de burger toegankelijk pensioendossier met toegang tot de pensioenloopbaangegevens gekoppeld aan een raming van het toekomstig pensioenbedrag, briefwisseling tussen burger en administratie, een overzicht van de pensioenbetalingen en een dossierstatus. |
Online interactie tussen RVP en burger mogelijk maken |
2009 - 2010 |
Cadnet: elektronische toegang tot kadastrale gegevens Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën |
Elektronische gegevenstoegang FOD Financiën in kader van efficiëntere toekenning IGO. |
2009 - 2011 |
Theseos Toekenning: ontwikkeling van een elektronische workflow die het volledige proces van loopbaanbeheer, briefwisseling, berekening en betaalopdracht bevat |
Realisatie van een uniek elektronisch pensioendossier met bijhorende elektronische workflows voor afhandeling van een dossier. |
2009 - 2012 |
Theseos Betalingen V2: module voor het volledige bruto-nettoproces, inclusief elektronische workflows voor manuele interventies en dit ter vervanging van de oude mainfraintoepassing Tele |
Realisatie van een uniek elektronisch pensioendossier met bijhorende elektronische workflows voor afhandeling van een dossier. Automatisering van de dossierafhandeling. Vervanging oude mainframetoepassing Tele. |
2010 |
Argos V2: Proactieve automatische controle van de cumulatie van pensioen met een beroepsactiviteit of genot sociale uitkeringen. |
Proactie controle ter voorkoming van onterechte betalingen |
2010 |
Taxi-As: elektronische toegang tot gegevens mbt het belastbare inkomen in gegevensbanken FOD Financiën |
Elektronische gegevenstoegang FOD Financiën in kader van efficiëntere toekenning IGO. |
2010 |
EOA Duitsland: elektronische toegang tot het Europees raadplegingssysteem van de Deutsche Rentenversicherung (historiek pensioenverzekering en Duits pensioenbedrag) |
Elektronische gegevenstoegang buitenlandse pensioeninstellingen in kader van efficiëntere toekenning. |
2010 - 2011 |
Online pensioenaanvraag (RVP-RSVZ) |
Online interactie tussen RVP/RSVZ en burger mogelijk maken |
2010 - 2011 |
DRP: ingebruikname van een disaster recovery room in het kader van het business continuity plan |
Risicobeheersing : Beschikken over een business continuity plan |
2010 - 2011 |
Tao Te: ontwikkeling module rustpensioen in het kader van de Europese verordeningen en verdragen |
Verdere uitbouw en optimalisatie van de rekenmodule toekenning |
2010 - 2015 |
Sirius: iteratieve uitbouw van een datawarehouse en daarmee samenhangende rapportering |
Betere beleids- en beheersondersteuning |
2011 |
WF HR: ontwikkeling workflows voor de personeelszaken |
Verminderen overheadkost door automatisering van processen binnen de personeelsadministratie |
2011 - 2012 |
Pink: ontwikkeling nieuw intranet als platform voor kennismanagement |
Verbeterd kennismanagement binnen de organisatie |
2012 |
Autoprov: verregaande automatisering van de procedure na overlijden van een betrokkene. |
Garanderen van een snellere hervatting van de betaling na het overlijden van de huwelijkspartner. |
2012 |
Theseos Loopbaanbeheer en Ramingen: ontwikkeling van een elektronische workflow voor de diensten Loopbaanbeheer en Ramingen |
Realisatie van een uniek elektronisch pensioendossier met bijhorende elektronische workflows voor afhandeling van een dossier. |
2. De RVP realiseerde de ontwikkeling van zijn nieuwe toepassingen intern. De RVP deed dus geen beroep op outsourcing.
3. Ja. In concreto ging het om de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ), het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekering der Zelfstandigen (RSVZ), de Pensioendienst voor de Overheidssector (PDOS), de FOD Financiën en de Deutsche Rentenversicherung.
4. De reden voor het uitvoeren van deze projecten is het realiseren van de doelstellingen vervat in de opeenvolgende bestuursovereenkomsten. Door een goede interne communicatie en veranderingsbeheer kregen de medewerkers van de organisatie een goed beeld van de reden en de noodzaak om verschillende veranderingen door te voeren.
Voor wat PDOS betreft:
1. De Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS) heeft aan de VZW Sigedis het opzetten van een databank uitbesteed met betrekking tot de loopbanen in de overheidssector. Deze databank werd aangemaakt in het kader van het project Capelo.
De investeringskosten voor Capelo bij de VZW Sigedis die ten laste van de PDOS vallen, waren voor de voorbije jaren de volgende :
2009 (gerealiseerd) |
790,52 euro |
2010 (gerealiseerd) |
2 521 494 euro |
2011 (gerealiseerd) |
2 561 145 euro |
2012 (controle) |
3 680 316 euro |
2013 (raming) |
3 662 934 euro |
Het doel van het project werd gehaald binnen de voorziene tijdslimiet en voor een lager budget dan initieel als noodzakelijk werd vooropgesteld. Technisch gezien is de databank momenteel volledig operationeel en de data komen bij de PDOS toe in functie van de gegevensinvoer door de betrokken werkgevers.
2. Sigedis heeft gebruik gemaakt van eigen resources of van gedetacheerde personeelsleden van Smals. Het gebruik van gedetacheerde personeelsleden van Smals laat toe om op korte termijn gekwalificeerde informatici aan te werven, conform de marktprijs. In sommige gevallen heeft Sigedis ook een beroep gedaan op technische experts van externe firma’s die in de best mogelijke voorwaarden werden aangeworven op basis van kadercontracten van Smals.
3. Een groot aantal actoren heeft meegewerkt aan het project Capelo :
· De werkgevers van de overheidssector en hun sociale secretariaten, belast met de invoering van de gegevens.
· De RSZ en de RSZPPO die de aangiften in het kader van de DMFA en de DMFAPPL hebben uitgebreid om ze compatibel te maken met Capelo.
· De Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid.
· Smals en andere diensten die instaan voor het beheer van het Portaal van de Sociale Zekerheid en bijkomende diensten leveren.
· Sigedis die de Capelo databank heeft samengesteld.
De werkzaamheden werden opgevolgd door een stuurgroep waarin de belangrijkste actoren waren vertegenwoordigd.
4. Capelo is een noodzakelijk project dat de PDOS toelaat om zijn wettelijke verplichtingen na te komen en de bepalingen van het Generatiepact te respecteren. Het project laat toe om een elektronisch dossier op te bouwen waarmee de dossiers op een efficiënte manier door de PDOS kunnen worden behandeld. Het bevordert de samenwerking tussen de personeelsleden en biedt hen perspectieven op het vlak van telewerken en thuiswerken. Het personeel van de PDOS is zich uitermate bewust van het belang van dit project.