Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7450

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 28 november 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Federale gerechtelijke politie - Directie economische en financiële criminaliteit - Software "Profid" - Stand van zaken

gerechtelijke politie
computerprogramma
economisch delict
misdaadbestrijding

Chronologie

28/11/2012Verzending vraag
7/3/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7450 d.d. 28 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het recente jaarverslag 2011 van de Directie economische en financiële criminaliteit van de Federale gerechtelijke politie staat in de overzichtstabel bij het fenomeen "georganiseerde BTW-fraude" al sinds het begin van het overzicht, namelijk 2008, in het onderdeel conceptuele doelstellingen 'software Profid implementeren' als niet gerealiseerde doelstelling.

In het jaarverslag 2007 van dezelfde dienst wordt voor het eerst melding gemaakt van deze software, en wel als volgt : "1 december 2007 - Start testen PROFID : Binnen de directie economische en financiële criminaliteit start CDGEFID met het testen van de eerste roll-out van Profid (Processing of Financial Intelligence Data), een op termijn voor alle politiediensten toegankelijke geïnformatiseerde tool om financiële analyses in strafonderzoeken te ondersteunen."

Nu staat (op pagina 27 van het jaarrapport) "het project Profid, voor de analyse van bankgegevens, wordt nog altijd ondersteund maar er wordt vooral een specifieke steun gegeven in operationele dossiers met vaak op maat gemaakte software."

Graag had ik dan ook het volgende van de geachte minister vernomen :

1) Wat is de huidige stand van zaken van Profid ? Is het geïmplementeerd ?

2) Hoeveel gebruikers zijn er per jaar vanaf 2008 en op welke diensten zitten deze mensen ?

3) Wat maakt Profid minder geschikt in gebruik, zodat men overgaat op "op maat gemaakte software"?

4) Wat moet ik me voorstellen bij "op maat gemaakte software" ? Heeft de federale gerechtelijke politie programmeurs die software schrijven ? Welke applicaties worden hiervoor gebruikt ?

5) Is deze op maat gemaakte software herbruikbaar in verschillende dossiers ? Hoe wordt dit alles gedocumenteerd ?

6) Is er al een afweging gemaakt om met Profid te stoppen, of gaat dat ook niet ?

Antwoord ontvangen op 7 maart 2013 :

Vragen 1 en 2.

PROFID werd op 23 oktober 2012 operationeel in gebruik genomen binnen de gestandaardiseerde informaticaomgeving van de federale politie, evenwel beperkt tot enkele pilootsites van de federale politie (de gedeconcentreerde gerechtelijke directies van Antwerpen, Luik en Namen en de centrale directie economische en financiële criminaliteit). 

De applicatie wordt op dit ogenblik door 20 operationele personeelsleden gebruikt voor de analyse van financiële gegevens in gerechtelijke dossiers. Het is de bedoeling om, na evaluatie, ze ter beschikking te stellen van de ganse federale gerechtelijke politie. 

Vraag 3.

PROFID is het resultaat van het uitwerken van een analysemethodiek, gebaseerd op de ervaring in onderzoeken naar financiële en economische criminaliteit. PROFID automatiseert een aantal repetitieve taken, zoals bijvoorbeeld de verwerking van bankhistorieken. 

In bepaalde dossiers echter noodzaakt de aard van de criminaliteit of van de verzamelde gegevens een andere analysemethode en worden kleine informaticatoepassingen ontwikkeld, die zeer snel een efficiënte oplossing bieden. 

Typische voorbeelden hiervan zijn de analyse van gegevens uit cybercrime, of de analyse van gegevens afkomstig van een bron die zelden of nooit in een dossier is voorgekomen. 

Vraag 4.

Het is de bedoeling dat PROFID maximaal de politionele analysebehoefte dekt. "Op maat gemaakte software" betekent dat, complementair aan PROFID, bepaalde software wordt ontwikkeld, die de analysebehoefte dekt in dossiers buiten het gestandaardiseerde kader van PROFID. 

De federale politie beschikt op verschillende echelons over medewerkers die specifieke software kunnen ontwikkelen, en die kennis ten dienste stellen van specifieke gerechtelijke onderzoeken. Dit is vooral in dossiers waar onderzoeksgegevens voortkomende uit geautomatiseerde omgevingen, zoals financiële en boekhoudkundige gegevens, informaticagegevens uit diverse externe informatiebronnen (bedrijven, overheidsinstanties, enz.), gegevens met betrekking tot cybercrime, enz. 

In bepaalde gevallen transformeert de maatsoftware enkel de onderzoeksgegevens naar een formaat dat door PROFID kan ingelezen worden, om dan verder binnen PROFID geanalyseerd te worden. 

De maatsoftware wordt ontwikkeld op de platformen die binnen de ICT-industrie als (de facto) standaard worden aanvaard. 

Vraag 5.

De op maat gemaakte software is herbruikbaar in die zin dat deze binnen een bepaald dossier innoverend is en als dusdanig in andere dossiers kan gebruikt worden om efficiënter tot bruikbare resultaten te komen. De software is ook herbruikbaar in de zin dat de opgedane ervaring binnen een dossier ertoe kan leiden dat de methodiek en de werking ervan in PROFID geïntegreerd wordt. Dit komt de standaardisatie ten goede en verhoogt de productiviteit van de op maat gemaakte software.

Iedere maatsoftware heeft uiteraard zijn eigen documentatie, voortvloeiend uit de communicatie van de politionele onderzoeker en de ontwikkelaar van de maatsoftware, en de uiteindelijke ontwikkeling van de software (broncode, commentaar, enz). 

Vraag 6.

PROFID is zowel methodologisch als technisch complex. Het is een project dat heel wat hindernissen moet overbruggen: gebrek aan bindende regelgeving voor wat betreft de aanlevering van bepaalde informatie in gestandaardiseerde formaten binnen de financiële sector (dit in tegenstelling tot bvb. de telecomsector), complexe integratie van diverse onderdelen van de politionele standaard informaticaomgeving, personeelsverloop binnen de informatica-afdeling van de politie, budgettaire beperkingen binnen de verschillende afdelingen van de politie, enz. 

PROFID is noodzakelijk voor de verwerking van een steeds groter wordend volume aan informaticagegevens, vooral afkomstig uit de financiële sector. De applicatie heeft een hoog potentieel en is ondertussen in gebruik op het terrein. De ontwikkeling van PROFID stoppen is dus geen optie.