Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7430

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 november 2012

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Brussel - Brusselse regering - Schrapping kantoorparkeerplaatsen - Impact op de federale overheid

Hoofdstedelijk Gewest Brussels
parkeerterrein
pendel
overheidsapparaat
ministerie

Chronologie

27/11/2012Verzending vraag
18/1/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7429

Vraag nr. 5-7430 d.d. 27 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Brussels minister voor Milieu Evelyne Huytebroeck heeft op een persconferentie meer uitleg gegeven bij haar oorspronkelijk plan om 55 000 kantoorparkeerplaatsen te schrappen. Na het toepassen van een aantal uitzonderingsregels zou het totale aantal geschrapte parkeerplaatsen nog 20 000 à 25 000 bedragen.

Bedrijven met overtollige parkeerplaatsen hebben drie opties: de plaatsen openstellen voor het publiek, een milieuheffing betalen of de plaatsen gewoon schrappen.

De maatregel zal volgens de minister vooral gevolgen en impact hebben voor de federale overheid, die vaak een overcapaciteit aan parkeerplaatsen heeft.

Hierover de volgende vragen:

1) Is de geachte staatssecretaris op de hoogte van deze geplande maatregel van het Brusselse Gewest? Hoe beoordeelt hij deze maatregel?

2) Heeft hij zicht op de impact van deze maatregel op de federale overheid? Werd hieromtrent overleg gepleegd met het Brusselse Gewest? Zo neen, zal hij spoedig contact opnemen met Minister Huytebroeck?

3) Hoeveel federale ambtenaren komen dagelijks met de auto naar het werk in het Brussels Hoofdstedelijke Gewest? Zal deze maatregel een grote impact hebben op dit aantal?

4) Over hoeveel parkeerplaatsen beschikt de federale overheid over het hele Hoofdstedelijke Gewest? Hoeveel hiervan zijn in eigendom van de overheid en hoeveel hiervan worden gehuurd? Wat is de bezettingsgraad van deze parkeerplaatsen?

5) Hoeveel parkeerplaatsen in eigendom van de federale overheid zullen moeten verdwijnen? Welke optie verkiest de geachte staatssecretaris: openstellen voor publiek, een milieuheffing betalen of gewoon schrappen?

Antwoord ontvangen op 18 januari 2013 :

In antwoord op zijn vraag heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen :  

We beschikken slechts over de gegevens met betrekking tot de Federale Overheidsdienst (FOD) P&O.  

De diensten van de FOD P&O zijn verspreid over twee gebouwen : het OFO en Selor zijn gehuisvest in het Stergebouw in de Bischoffsheimlaan 15, de andere diensten van de FOD zijn gehuisvest in de Wetstraat 51.

Deze drie entiteiten beschikken over hun eigen bedrijfsvervoerplan en dus over maatregelen die specifiek zijn voor hen.  

1) Ik heb de maatregel van de Brusselse minister vernomen. Uiteraard ben ik er voorstander van dat de federale ambtenaren van het openbaar vervoer gebruik maken.

Voor sommigen is dit echter praktisch niet haalbaar. Zij moeten dan ook over de nodige parkeerplaatsen kunnen beschikken. 

2) Een contact met de Brusselse minister omtrent deze maatregel kan nuttig zijn om de precieze impact voor de federale overheid te kunnen bepalen. 

3) Bij de FOD P&O gebruiken in totaal 61 personen hun eigen wagen om naar het werk te komen. Zij beschikken over een parkeerplaats: 25 medewerkers van "P&O 51", 14 van het OFO en 26 van Selor.

Het kan voorvallen dat sommige personeelsleden af en toe van hun wagen gebruik maken om tot op hun werkplaats te geraken voor een bepaalde opdracht.

Het ontbreekt ons aan objectieve gegevens om een gegronde uitspraak te kunnen doen over de impact van deze reglementering.  

4) De FOD P&O is van geen enkele parkeerplaats eigenaar in de twee voormelde gebouwen.

Die FOD huurt van de eigenaar van het gebouw in de Wetstraat 25 parkeerplaatsen bij Inter-parking. P&O heeft uit eigen beweging 50 % van zijn parkeerplaatsen opgegeven in het kader van het actieplan Duurzame Ontwikkeling.

Het OFO en Selor huren respectievelijk 37 en 45 parkeerplaatsen in het Stergebouw. Die plaatsen staan ter beschikking van de dienstwagens, de personeelsleden en hoofdzakelijk van externen (opleiders, leden van examencommissies, bezoekers, enz.).

Er is geen systematisch overzicht van het gebruik van de verschillende parkeerplaatsen.  

5) De FOD Personeel en Organisatie beschikt niet over deze gegevens.