Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7429

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 november 2012

aan de staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Brussel - Brusselse regering - Schrapping kantoorparkeerplaatsen - Impact op de federale overheid

Hoofdstedelijk Gewest Brussels
parkeerterrein
pendel
overheidsapparaat
ministerie

Chronologie

27/11/2012Verzending vraag
1/3/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7430

Vraag nr. 5-7429 d.d. 27 november 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Brussels minister voor Milieu Evelyne Huytebroeck heeft op een persconferentie meer uitleg gegeven bij haar oorspronkelijk plan om 55 000 kantoorparkeerplaatsen te schrappen. Na het toepassen van een aantal uitzonderingsregels zou het totale aantal geschrapte parkeerplaatsen nog 20 000 à 25 000 bedragen.

Bedrijven met overtollige parkeerplaatsen hebben drie opties: de plaatsen openstellen voor het publiek, een milieuheffing betalen of de plaatsen gewoon schrappen.

De maatregel zal volgens de minister vooral gevolgen en impact hebben voor de federale overheid, die vaak een overcapaciteit aan parkeerplaatsen heeft.

Hierover de volgende vragen:

1) Is de geachte staatssecretaris op de hoogte van deze geplande maatregel van het Brusselse Gewest? Hoe beoordeelt hij deze maatregel?

2) Heeft hij zicht op de impact van deze maatregel op de federale overheid? Werd hieromtrent overleg gepleegd met het Brusselse Gewest? Zo neen, zal hij spoedig contact opnemen met Minister Huytebroeck?

3) Hoeveel federale ambtenaren komen dagelijks met de auto naar het werk in het Brussels Hoofdstedelijke Gewest? Zal deze maatregel een grote impact hebben op dit aantal?

4) Over hoeveel parkeerplaatsen beschikt de federale overheid over het hele Hoofdstedelijke Gewest? Hoeveel hiervan zijn in eigendom van de overheid en hoeveel hiervan worden gehuurd? Wat is de bezettingsgraad van deze parkeerplaatsen?

5) Hoeveel parkeerplaatsen in eigendom van de federale overheid zullen moeten verdwijnen? Welke optie verkiest de geachte staatssecretaris: openstellen voor publiek, een milieuheffing betalen of gewoon schrappen?

Antwoord ontvangen op 1 maart 2013 :

  1. Ik werd nog niet ingelicht over de details betreffende de nieuwe maatregelen inzake de parkeerplaatsen in het Brussels Hoofdstedelijke Gewest.  

  1. Daar ik niet op de hoogte was van de details betreffende de nieuwe maatregelen kon nog geen gedetailleerde evaluatie worden gemaakt van de impact ervan op de federale overheidsdiensten. Ik werd niet ingelicht over een eventueel overleg dat zou plaatsgehad hebben tussen de Federale Overheid en het Gewest.  

De nieuwe bezettingsnorm die die op 07 juni 2012 door de Ministerraad werd goedgekeurd en die onder andere betrekking heeft op de toekenning van parkeerplaatsen aan federale ambtenaren voorziet enerzijds een beperking van het aantal toegekende parkeerplaatsen op basis van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van de gebouwen en anderzijds de naleving van plaatselijke reglementeringen inzake parkeerplaatsen voor de vaststelling van de behoeften van onze klanten. Met andere woorden, de nieuwe norm zou er voor moeten zorgen dat de beperkingen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest van toepassing worden op elke nieuwe vastgoedoperatie.

  1. Ik weet niet precies hoeveel federale ambtenaren er zich dagelijks met de wagen naar het werk begeven in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit cijfer behoort immers niet tot mijn bevoegdheden.. Ik verwijs u voor verdere details hierover door naar mijn collega Hendrik Bogaert.  

  1. Wat betreft de parkeerplaatsen bij de kantoorgebouwen waarop deze nieuwe reglementering van toepassing is in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest beschikt de Regie der Gebouwen ten behoeve van de federale ambtenaren over ongeveer 7 400 gehuurde parkeervakken en minder dan 500 parkeervakken in eigendom. Het dagelijks beheer van deze parkeerplaatsen wordt overgelaten aan de in de  gebouwen gevestigde diensten zelf en de Regie der Gebouwen heeft geen onmiddellijk zicht op de bezettingsgraad van deze parkeerplaatsen.  

  1. Zonder de details van de nieuwe reglementering te kennen is het voor ons momenteel niet mogelijk om exact te weten op hoeveel parkeervakken die eigendom zijn van de Staat via de Regie der Gebouwen, deze reglementering invloed zal hebben. Gelet op het geringe aantal betrokken parkeerplaatsen, dat zoals vermeld in het vorige punt minder dan vijfhonderd bedraagt, zal er voor weinig parkeerplaatsen een beslissing moeten worden genomen ingevolge de nieuwe reglementering. De vraag naar de bestemming van deze overbodig geworden plaatsen moet, geval per geval, worden onderzocht en de Regie der Gebouwen zal kiezen voor de oplossingen die het goedkoopst uitvallen voor de Schatkist.