Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Diabolo-spoorlijn - Diabolo-toeslag - Thalys-gebruikers
luchthaven
plaatsbewijs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
spoorwegtarief
snelvervoer
officiële statistiek
reizigerstarief
11/6/2012 | Verzending vraag |
5/11/2012 | Rappel |
14/11/2012 | Antwoord |
Op donderdag 7 juni werd de nieuwe Diabolo-spoorlijn feestelijk ingehuldigd. Vanaf het daarop volgende weekend zullen er ook daadwerkelijk treinen rijden over de nieuwe lijn 25N.
Voor het gebruik van deze nieuwe spoorlijn werd een publiek-private samenwerking opgezet. Daarom moet elke passagier die gebruik maakt van de treinverbinding van en naar de luchthaven een zogenaamde Diabolo-toeslag betalen. De webstek van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) vermeldt daarover het volgende:
"Hoe betaal je deze Diabolo-toeslag?
- Indien je reist met een binnenlands biljet (Standaardbiljet, Weekendbiljet, Go Pass 1, enz.) wordt de Diabolo-toeslag automatisch in de prijs van het vervoerbewijs verrekend.
- Indien je reist met een Seniorenbiljet, een Pass (Go Pass 10, Rail Pass, Key card), Eurostar-, Thalys-, of HST-biljet met aanvullend binnenlands vervoer, moet je aan onze loketten, automaten of online nog een Diabolo-toeslag aankopen."
Aangezien dit project nu naar een volgende fase gaat, had ik toch nog een aantal vragen hierover :
1) Hoeveel Diabolo-toeslagen worden online aangekocht? Graag een overzicht per maand.
2) Hoeveel Diabolo-toeslagen worden via de automaten verkocht? Graag een overzicht per maand.
3) Hoeveel Diabolo-toeslagen worden via de loketten verkocht? Graag een overzicht per maand.
4) Betalen de passagiers van de rechtstreekse Thalys-verbinding tussen Parijs-Noord en de luchthaven van Zaventem ook een diabolo-toeslag? Zo ja, hoe wordt dit verrekend, rechtstreeks in de prijs van hun biljet of moeten zij zich nog apart deze toeslag aanschaffen?
5) Op dit moment gebeurt de controle op de bijdrage die de NMBS moet betalen aan de Northern Diabolo NV door middel van een camera boven de roltrappen in het treinstation van de luchthaven die het aantal passagiers telt. Blijft deze methode wel accuraat in het geval de passagiers van de hierboven vermelde Thalysverbinding de diabolo-toeslag niet moeten betalen?
6) Hoe gebeurt de controle over het al dan niet betaald hebben van een diabolo-toeslag?
1. 4,1 % van de toeslagen die niet geïntegreerd kunnen worden in het vervoerbewijs en 6,1 % van de geïntegreerde Diabolotoeslagen worden aangekocht via de ‘Ticket Online’ module van Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS).
Dit percentage vertoont op maandelijkse basis nauwelijks enige variatie.
2. 3,5 % toeslagen die niet geïntegreerd kunnen worden in het vervoerbewijs en 9,4 % van de geïntegreerde Diabolotoeslagen worden aangekocht via de automaten.
Dit percentage vertoont op maandelijkse basis nauwelijks enige variatie.
3. 46,3 % van de toeslagen die niet geïntegreerd kunnen worden in het vervoerbewijs en 77,0 % van de geïntegreerde Diabolotoeslagen worden aangekocht aan de loketten.
Dit percentage vertoont op maandelijkse basis nauwelijks enige variatie.
4. en 5. Ook de reizigers op deze rechtstreekse Thalysverbinding dienen de diabolotoeslag te betalen. Deze toeslag zit geïntegreerd in hun ticket.
6. De controle op de betaling van de diabolotoeslag zijn :
de standaard controles in de trein tijdens elke treinrit ;
bijkomende controles door de TiCo (TicketControl) Teams in de treinen naar en van de luchthaven, meerdere dagen per week ;
bijkomende controles in het luchthavenstation door de TiCo Teams op geregelde tijdstippen, enkele keren per maand.