Nationale maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Draadloos internet op treinen - kosten
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
internet
30/12/2011 | Verzending vraag |
19/3/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2471
Al jaren klagen treinreizigers over uitvallende telefoonverbindingen op bepaalde trajecten. En mobiel internet via de GSM is intussen gemeengoed geworden. Meer dan in de auto zou het vooral in de trein erg handig zijn je smartphone, laptop of netbook online te krijgen. Daar is draadloos internet nuttig voor.
In Engeland, Duitsland en Nederland zijn de eerste treinstellen met internet klaar. Tegen 2012 moeten zelfs alle intercitytreinen bij de Nederlandse Spoorwegen uitgerust zijn met draadloos internet. De Nationale maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft al eerder laten weten geen WIFI te zullen aanbieden in treinen. Dit is een te dure investering.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vraag:
Kan de geachte minister mij laten weten hoeveel het zou kosten om tijdens de spits minstens een wagon per trein met WIFI uit te rusten?
De investering in een technologie zoals in de hoge snelheidstrein (HST) (in 1 rijtuig per trein) kost naar schatting 129 000,00 euro. Deze kost is exclusief de operationele kost (onder andere huur van de verbindingen via satelliet, beheer van de bandbreedte in functie van de bezetting van de trein). De beperking van de bandbreedte is een beperking voor het aantal gebruikers. Ter informatie: voor de downloadsnelheid rekent men momenteel met ongeveer 2Mbps, te verdelen over alle gebruikers in het rijtuig (bijvoorbeeld 50), dus per gebruiker 40 kbps. De 2Mbps is dus geen garantie. Daarbij blijft de gebruiker dus afhankelijk van de topologie waar men rijdt en de verminderde ontvangst hierdoor (tunnels, gebouwen, enz.). We zouden de tunnels ook moeten uitrusten met Wi-Fi-antennes.
De uitrusting kost voor de rijtuigen 35 miljoen euro (eersteklasse rijtuigen). Voor de motorstellen is de prijs hoger omdat een uitrusting per motorstel moet voorzien worden ttz 121 miljoen euro.
De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) wijst erop dat met de huidige privé-technologie elke gebruiker toegang kan hebben tot het internet met de technologie Modem (28 kbps) GPRS (115 kbps), 3G-UMTS (384 kbps) (of in de toekomst 4G). Elke gebruiker heeft daartoe zijn eigen middelen en zijn SIM-kaart. Indien op de trein het signaal aanwezig is voor de GSM, heeft de gebruiker internet. Het GSM-signaal is functie van de beschikbare antennes langs de lijnen. Dit is een probleem voor de huidige infrastructuur en niet voor het rollend materieel.