BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2011-2012
________
30 december 2011
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-5115

de Nele Lijnen (Open Vld)

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________
Nationale maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Draadloos internet op treinen - kosten
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
internet
________
30/12/2011Verzending vraag
19/3/2012Antwoord
________
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2471
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-5115 d.d. 30 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Al jaren klagen treinreizigers over uitvallende telefoonverbindingen op bepaalde trajecten. En mobiel internet via de GSM is intussen gemeengoed geworden. Meer dan in de auto zou het vooral in de trein erg handig zijn je smartphone, laptop of netbook online te krijgen. Daar is draadloos internet nuttig voor.

In Engeland, Duitsland en Nederland zijn de eerste treinstellen met internet klaar. Tegen 2012 moeten zelfs alle intercitytreinen bij de Nederlandse Spoorwegen uitgerust zijn met draadloos internet. De Nationale maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) heeft al eerder laten weten geen WIFI te zullen aanbieden in treinen. Dit is een te dure investering.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vraag:

Kan de geachte minister mij laten weten hoeveel het zou kosten om tijdens de spits minstens een wagon per trein met WIFI uit te rusten?

Antwoord ontvangen op 19 maart 2012 :

De investering in een technologie zoals in de hoge snelheidstrein (HST) (in 1 rijtuig per trein) kost naar schatting 129 000,00 euro. Deze kost is exclusief de operationele kost (onder andere huur van de verbindingen via satelliet, beheer van de bandbreedte in functie van de bezetting van de trein). De beperking van de bandbreedte is een beperking voor het aantal gebruikers. Ter informatie: voor de downloadsnelheid rekent men momenteel met ongeveer 2Mbps, te verdelen over alle gebruikers in het rijtuig (bijvoorbeeld 50), dus per gebruiker 40 kbps. De 2Mbps is dus geen garantie. Daarbij blijft de gebruiker dus afhankelijk van de topologie waar men rijdt en de verminderde ontvangst hierdoor (tunnels, gebouwen, enz.). We zouden de tunnels ook moeten uitrusten met Wi-Fi-antennes. 

De uitrusting kost voor de rijtuigen 35 miljoen euro (eersteklasse rijtuigen).  Voor de motorstellen is de prijs hoger omdat een uitrusting per motorstel moet voorzien worden ttz 121 miljoen euro.  

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) wijst erop dat met de huidige privé-technologie elke gebruiker toegang kan hebben tot het internet met de technologie Modem (28 kbps) GPRS (115 kbps), 3G-UMTS (384 kbps) (of in de toekomst 4G). Elke gebruiker heeft daartoe zijn eigen middelen en zijn SIM-kaart. Indien op de trein het signaal aanwezig is voor de GSM, heeft de gebruiker internet. Het GSM-signaal is functie van de beschikbare antennes langs de lijnen. Dit is een probleem voor de huidige infrastructuur en niet voor het rollend materieel.