Federale overheidsbedrijven - Verouderde informatica-apparaten - Bestemming - Beleid
overheidsbedrijf
gegevensverwerkende installatie
28/12/2011 | Verzending vraag |
28/4/2014 | Einde zittingsperiode |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2218
Binnen de federale overheid zijn er tienduizenden computers, printers, servers, faxtoestellen, scanners, plotters, gsm's, Blacberry's en straks ook iPads aanwezig. Deze moeten regelmatig worden vervangen, zeker onder druk van snel evoluerende soft- en hardware. Heel vaak zijn deze toestellen bij vervanging hoogstens wat verouderd maar zeker niet versleten of nutteloos.
Kan de geachte minister mij de volgende gegevens verstrekken:
1) Wat is het aantal en soort informatica-apparaten (computers - desktop / laptop / notebook, servers, alle soorten printers / plotters, gsm, blackberrys en dergelijke, hubs, ...) dat werd aangekocht door de federale overheidsbedrijven in de periode van 2006 tot 2010?
2) Hoeveel van deze toestellen er ondertussen verdwenen omdat ze stuk gingen, afgeschreven zijn, verouderd of ineffectief blijken, niet meer compatibel zijn met andere systemen, …?
3) Wat gebeurde er met de informatica-apparaten die wegens afschrijving of ineffectiviteit niet meer werden gebruikt? Bestaat er hieromtrent een expliciet beleid, dat bijvoorbeeld aansluit op de sociale economie, de kringloopcentra, het verenigingsleven, …?
4) Is zij tevreden met de wijze waarop de federale overheidsbedrijven omgaan met verouderde of niet meer gebruikte informatica-apparatuur?