Gevangenissen - Beroepsopleidingen of bijscholing - Aantal deelnemers
strafgevangenis
gedetineerde
reclassering
beroepsonderwijs
beroepsopleiding
diploma
28/12/2011 | Verzending vraag |
13/11/2012 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2075
Een ethisch maar ook adequaat detentiebeleid bereidt de gevangenen voor op een succesvolle herintrede in de samenleving. De gevangenistijd biedt daarvoor vele kansen, zeker op het vlak van opleiding en onderwijs.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel gedetineerden behaalden een diploma of een certificaat voor een beroepsopleiding of bijscholing in de gevangenis in de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010? Bestaan er hieromtrent grote verschillen tussen de gevangenissen? Hoe duidt en beoordeelt de geachte minister deze cijfers en ontwikkelingen?
2) Wat was het gemiddeld slaagpercentage voor het behalen van een diploma of een certificaat voor een beroepsopleiding of bijscholing door gedetineerden in de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010? Bestaan er hieromtrent grote verschillen tussen de gevangenissen? Hoe duidt en beoordeelt hij deze cijfers en ontwikkelingen?
3) Kan elke gedetineerde een opleiding hoger onderwijs aanvatten indien hij dat wenst? Bestaat er een vrije keuze? Kan hij mij een lijst bezorgen van het onderwijsaanbod inzake beroepsopleidingen of bijscholingen voor gedetineerden? Bestaan er hier (grote) verschillen tussen de gevangenissen?
4) Bestaan er wachtlijsten voor het behalen van zulke opleidingen? Hoeveel gedetineerden stonden er op deze wachtlijsten voor de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010? Hoe lang bedraagt de gemiddelde wachttijd om deze opleiding kan aanvatten? Bestaan er hieromtrent grote verschillen tussen de gevangenissen? Hoe duidt en beoordeelt hij deze cijfers en ontwikkelingen?
5) Welke kosten zijn er daarbij verbonden voor gedetineerden? Betalen gedetineerden meer of minder dan een gewone student voor dezelfde opleiding? Bestaan er solidariteitsmechanismen voor de minder gegoede gedetineerden?
6) Bestaat er een structurele samenwerking met de gemeenschappen met betrekking tot het organiseren van hoger onderwijs binnen de gevangenismuren? Bestaat er een structurele samenwerking met opleidingscentra met betrekking tot het organiseren van beroepsopleidingen binnen de gevangenismuren?
1) en 2) Onderwijs is een gemeenschapsmaterie en behoort dus niet tot de bevoegdheid van de Federale Overheidsdienst Justitie. Bijgevolg heb ik geen zicht op het aantal diploma’s en certificaten dat door gedetineerden behaald werd, noch op het gemiddeld slaagpercentage.
3) In principe kan elke gedetineerde deelnemen aan het beschikbare aanbod van opleidingen. Weliswaar zal hierbij met diverse factoren (zoals de veiligheid binnen de inrichting) rekening moeten gehouden worden.
Bovendien is het onderwijsaanbod afhankelijk van de infrastructuur en populatie (beklaagden, veroordeelden, enz.) van elke inrichting.
In bijlage vindt u een overzicht van de beroepsopleidingen die in november 2011 werden georganiseerd in de verschillende penitentiaire inrichtingen.
4) Er worden niet op systematische wijze gegevens omtrent de gemiddelde wachttijd voor deelname aan een opleiding geregistreerd.
5) Ter stimulering ontvangt een gedetineerde die deelneemt aan een beroepsopleiding een gratificatie van 0,62 euro per effectief gevuld uur.
Dit is een equivalent van het minimum uurloon voor gevangenisarbeid.
6) Er bestaat inderdaad een samenwerking met de gemeenschappen voor het organiseren van opleidingen binnen de gevangenismuren.
De gemeenschappen verzekeren het aanbod van opleidingen (via de De Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB), de FOREM en de Brusselse Gewestelijke Dienst voor Arbeidsbemiddeling (Actiris), La Promotion Sociale, het volwassenenonderwijs, enz.) en zorgt voor de aanstelling van een lesgever.
De FOD Justitie staat in voor het ter beschikking stellen van lokalen en lesmateriaal en is verantwoordelijk voor het garanderen van de veiligheid binnen de inrichting naar aanleiding van het
organiseren van opleidingen.
Prison |
Gevangenis |
Formation |
Opleiding |
Louvain central |
Leuven Centraal |
Ouvrier du bâtiment |
Bouwvakker |
|
|
Installateur électrotechnique |
Elektrotechnisch installateur |
|
|
Gestion d'entreprise |
Bedrijfsbeheer |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
VCA |
VCA |
|
|
Bureau |
Kantoor |
|
|
Sciences naturelles et de l'environnement |
Milieu- en natuurwetenschappen |
|
|
Psychologie |
Psychologie |
|
|
Sciences culturelles |
Cultuurwetenschappen |
|
|
Sciences de gestion |
Managementwetenschappen |
|
|
Math - informatique |
Wiskunde-informatica |
|
|
Langues modernes |
Moderne talen |
|
|
Gestion de la communication |
Communicatiemanagement |
|
|
Philosophie |
Filosofie |
|
|
Théologie |
Theologie |
|
|
Commerce |
Handel |
|
|
Français |
Frans |
|
|
Anglais |
Engels |
|
|
Néerlandais pour allophones |
Nederlands voor anderstaligen |
|
|
Linguistique appliquée |
Toegepaste taalkunde |
|
|
|
|
Bruges |
Brugge |
Installateur électrotechnique |
Elektrotechnisch installateur |
|
|
Soudeur-monteur |
Lasser-monteerder |
|
|
Couture |
Stikken |
|
|
Gestion d'entreprise |
Bedrijfsbeheer |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
Centre d'apprentissage ouvert de Bruges |
Open leercentrum Brugge |
|
|
Cuisine et bricolage |
Kook en Klus |
|
|
Anglais |
Engels |
|
|
Espagnol |
Spaans |
|
|
|
|
Louvain secondaire |
Leuven Hulp |
Informatique |
Informatica |
|
|
Maçonnerie |
Metselen |
|
|
Entretien d'embauche |
Sollicitatietraining |
|
|
|
|
Hoogstraten |
Hoogstraten |
Mécanique automobile |
Automechanica |
|
|
Électricité |
Elektriciteit |
|
|
Maçonnerie |
Metselen |
|
|
Peinture |
Schilderen |
|
|
Plafonnage |
Stukadoor |
|
|
Jardinage |
Groenzorg |
|
|
Cuisine |
Keuken |
|
|
Chauffeur élévateur |
Heftruckchauffeur |
|
|
Informatique / comptabilité |
Informatica/boekhouden |
|
|
VCA |
VCA |
|
|
Être salarié |
Werknemer zijn |
|
|
Communication au travail |
Communicatie op de werkvloer |
|
|
Budget |
Budgetteren |
|
|
Secourisme |
EHBO |
|
|
|
|
Merksplas |
Merksplas |
Techniques d'entretien bois, sanitaires et électricité |
Onderhoudstechnieken hout, sanitair en elektriciteit |
|
|
Aide-cuisinier |
Hulpkok |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
Gestion |
Beheer |
|
|
Néerlandais |
Nederlands |
|
|
Français |
Frans |
|
|
Espagnol |
Spaans |
|
|
Anglais |
Engels |
|
|
PAV |
PAV |
|
|
Formations Centre d'éducation de base de Campine |
Opleidingen Centrum Basiseducatie Kempen |
|
|
|
|
Wortel |
Wortel |
Peintre-décorateur |
Schilder-decorateur |
|
|
Aide-cuisinier |
Hulpkok |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
Anglais |
Engels |
|
|
Être salarié |
Werknemer zijn |
|
|
|
|
Malines |
Mechelen |
Peintre |
Schilder |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
VCA |
VCA |
|
|
Espagnol |
Spaans |
|
|
Néerlandais |
Nederlands |
|
|
|
|
Audenarde |
Oudenaarde |
Entretien d'embauche |
Sollicitatietraining |
|
|
Assessment |
Cursus assesment |
|
|
Université ouverte |
Open universiteit |
|
|
Sanitaires / chauffage central |
Sanitair/centrale verwarming |
|
|
Bureau |
Kantoor |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
|
|
Ruiselede |
Ruiselede |
Maçonnerie |
Metselwerk |
|
|
Horticulture |
Tuinbouw |
|
|
|
|
Hasselt |
Hasselt |
Informatique |
Informatica |
|
|
Esthétique |
Schoonheidsverzorging |
|
|
Cuisine |
Keuken |
|
|
Français |
Frans |
|
|
|
|
Turnhout |
Turnhout |
Informatique |
Informatica |
|
|
Anglais |
Engels |
|
|
Français |
Frans |
|
|
|
|
Termonde |
Dendermonde |
Peinture |
Schilderen |
|
|
Néerlandais |
Nederlands |
|
|
Anglais |
Engels |
|
|
Italien |
Italiaans |
|
|
Excel |
Excel |
|
|
Outlook |
Outlook |
|
|
Web design |
Webdesign |
|
|
|
|
CFF Tongres |
GFC Tongeren |
Anglais + néerlandais |
Engels+Nederlands |
|
|
ICT |
ICT |
|
|
E-learning |
E-learning |
|
|
Formation sociale |
Sociale vorming |
|
|
|
|
Anvers |
Antwerpen |
Néerlandais pour allophones |
Nederlands voor anderstaligen |
|
|
Connaissances linguistiques fonctionnelles |
Functionele taalvaardigheid |
|
|
ICT |
ICT |
|
|
Cours d'orientation (néerlandophones et allophones) |
Oriëntatiecursus (nederlands- en anderstaligen) |
|
|
|
|
Saint-Gilles |
Sint-Gillis |
Informatique |
Informatica |
|
|
Cuisine |
Keuken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
PRISON |
GEVANGENIS |
FORMATION |
OPLEIDING |
Andenne |
Andenne |
Math |
Wiskunde |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
Français |
Frans |
|
|
Gestion |
Beheer |
|
|
Français (étrangers) |
Frans (vreemdelingen) |
|
|
Alphabétisation |
Alfabetisering |
|
|
Remise à niveau général (français, math, histoire, géo) |
Algemene bijscholing (Frans, wiskunde, geschiedenis, aardrijkskunde) |
|
|
Soudure |
Lassen |
|
|
Cuisine |
Keuken |
|
|
|
|
Arlon |
Aarlen |
Français |
Frans |
|
|
Anglais |
Engels |
|
|
Entretien de son cadre de vie |
Onderhoud van de leefomgeving |
|
|
|
|
Saint-Hubert |
Saint-Hubert |
Français |
Frans |
|
|
Néerlandais |
Nederlands |
|
|
Horticulture |
Tuinbouw |
|
|
Garnissage |
Bekleding |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
Cuisine |
Keuken |
|
|
Gestion |
Beheer |
|
|
Entretien cadre de vie |
Onderhoud van de leefomgeving |
|
|
|
|
Namur |
Namen |
Alphabétisation |
Alfabetisering |
|
|
|
|
Verviers |
Verviers |
Allemand |
Duits |
|
|
Anglais |
Engels |
|
|
Préparation au CEB |
Voorbereiding getuigschrift basisonderwijs |
|
|
Patina |
Patina |
|
|
|
|
Mons |
Bergen |
Remise à niveau français |
Bijscholing Frans |
|
|
Remise à niveau math |
Bijscholing wiskunde |
|
|
Garnissage |
Bekleding |
|
|
Cuisine |
Keuken |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
Électricité |
Elektriciteit |
|
|
|
|
Tournai |
Doornik |
Informatique |
Informatica |
|
|
Remise à niveau math |
Bijscholing wiskunde |
|
|
Remise à niveau français |
Bijscholing Frans |
|
|
Électricité |
Elektriciteit |
|
|
Gestion |
Beheer |
|
|
Cuisine |
Keuken |
|
|
|
|
Jamioulx |
Jamioulx |
Informatique |
Informatica |
|
|
Dessin |
Tekenen |
|
|
Remise à niveau français |
Bijscholing Frans |
|
|
Remise à niveau math |
Bijscholing wiskunde |
|
|
Partie théorique du permis de conduire |
Theoretisch deel van het rijbewijs |
|
|
Découverte métiers |
Kennismaken met beroepen |
|
|
Carrelage |
Betegelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ittre |
Itter |
Alphabétisation |
Alfabetisering |
|
|
Néerlandais |
Nederlands |
|
|
Gestion |
Beheer |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
Cuisine |
Keuken |
|
|
Horticulture |
Tuinbouw |
|
|
|
|
Nivelles |
Nijvel |
Passerelle vers la liberté (remise à niveau français et math) |
Voorbereiding op de invrijheidstelling (bijscholing Frans en wiskunde) |
|
|
Informatique et français |
Informatica en Frans |
|
|
Cuisine |
Keuken |
|
|
Gestion |
Beheer |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
|
|
Lantin |
Lantin |
Alphabétisation |
Alfabetisering |
|
|
Préparation au CEB |
Voorbereiding getuigschrift basisonderwijs |
|
|
Remise à niveau français et math |
Bijscholing Frans en wiskunde |
|
|
Gestion |
Beheer |
|
|
Couture |
Naaien |
|
|
Dactylo |
Typen |
|
|
Métallier industriel |
Industrieel metaalarbeider |
|
|
Techniques d’entretien/repassage |
Onderhoudstechnieken/strijken |
|
|
|
|
Paifve |
Paifve |
Alphabétisation |
Alfabetisering |
|
|
Habileté sociale |
Sociale vaardigheden |
|
|
Amont-Aval: préparation socioprofessionnelle à la réinsertion |
Armont-Aval: socio-professionele voorbereiding op de re-integratie |
|
|
Horticulture |
Tuinbouw |
|
|
|
|
Marneffe |
Marneffe |
Alpha insertion |
Alfabetisering-integratie |
|
|
Remise à niveau français, math et aide à la réinsertion |
Bijscholing Frans en wiskunde en hulp bij de re-integratie |
|
|
Module théorique du permis de conduire |
Theoretische module van het rijbewijs |
|
|
Horticulture |
Tuinbouw |
|
|
Carrelage |
Betegelen |
|
|
Gestion |
Beheer |
|
|
Peinture |
Schilderen |
|
|
|
|
Dinant |
Dinant |
Informatique |
Informatica |
|
|
|
|
Forest-Berkendael |
Vorst/Berkendael |
Esthétique |
Schoonheidsverzorging |
|
|
|
|
Saint-Gilles |
Sint-Gillis |
Gestion |
Beheer |
|
|
Informatique |
Informatica |
|
|
Cuisine |
Keuken |