![]() |
![]() |
Dienst 112 - Communicatie-en Informatiecentra - Calltakers - Personeelstekort - Rekruteringsplan - Opleiding
politie
eerste hulp
telefoon
aanwerving
tekort aan arbeidskrachten
officiële statistiek
geografische spreiding
SELOR
geneeskundige noodhulp
23/12/2011 | Verzending vraag |
14/3/2013 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3254
De Communicatie-en Informatiecentra (CIC) zijn onderbemand. Door middel van stakingen en stiptheidsacties in onder andere Luik en Antwerpen, klaagt het personeel, namelijk de calltakers, het structurele personeelstekort aan. Er zijn elementen die aantonen dat deze acute situatie mede veroorzaakt werd door een inadequaat rekruteringsplan en onvoldoende opleiding van de calltakers door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse zaken.
Geachte minister, graag had ik een antwoord op de volgende vragen.
1) Hoeveel vacatures voor calltakers werden er in de afgelopen vijf jaar door de FOD Binnenlandse zaken uitgeschreven? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar.
2) Hoeveel kandidaten meldden er zich aan en hoeveel volbrengen de opleiding?
3) Hoe lang bleef een calltaker gemiddeld in dienst?
4) Hoeveel calltakers zijn er sinds de afgelopen vijf jaar werkzaam in de diverse CIC van de noodcentrales? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar en per provincie.
5) Hoe wordt de eigenlijke opleiding tot calltaker door betrokkenen geëvalueerd? Heeft de FOD Binnenlandse zaken hierover op een gestructureerde wijze feedback van de diverse betrokken partijen bekomen (calltakers, diverse CIC's, ..)?
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.
1. en 2. Mijn diensten beschikken over volgende rekruteringsgegevens van de calltakers voor de jaren 2008 tot 2012.
Calltakers |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Inschrijvingen |
2.146 |
1.696 |
1.313 |
989 |
348 |
Indiensttredingen |
84 |
69 |
48 |
32 |
54 |
3. Volgens de berekeningsmethode gebaseerd op het aangeworven personeel van 2008 tot 2012 en op een theoretische einddatum van de activiteit, namelijk 26 februari 2013, blijft een calltaker gemiddeld 981 dagen in dienst. Met andere woorden, het percentage nog steeds actieve calltakers op datum van 26 februari 2013 bedraagt:
68 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2008;
84 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2009;
81 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2010;
84 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2011;
98 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2012.
4. Onderstaande tabel geeft het aantal calltakers dat actief was in de CIC’s van 2008 tot 2012 per provincie weer.
Calltakers |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Antwerpen |
20 |
26 |
30 |
28 |
34 |
Brussel |
13 |
15 |
23 |
22 |
31 |
Henegouwen |
24 |
46 |
50 |
50 |
52 |
Limburg |
12 |
14 |
14 |
13 |
14 |
Luik |
29 |
31 |
34 |
38 |
41 |
Luxemburg |
7 |
9 |
8 |
9 |
11 |
Namen |
11 |
11 |
14 |
16 |
16 |
Oost-Vlaanderen |
15 |
21 |
27 |
30 |
30 |
Vlaams- Brabant |
18 |
14 |
15 |
15 |
20 |
Waals-Brabant |
5 |
9 |
8 |
9 |
11 |
West-Vlaanderen |
20 |
19 |
18 |
16 |
21 |
Totaal |
174 |
215 |
241 |
246 |
281 |
5. Na de basisopleiding van de calltakers is er een "informatieve" evaluatie die bestaat uit een praktijkgeval van een oproepaanname in een noodsituatie, gevolgd door een debriefing en meer theoretische vragen. De jury bestaat uit een opleider van elke discipline (politie, brandweer en medisch). Het resultaat van deze evaluatie wordt meegedeeld aan elke calltaker en ter informatie naar zijn toekomstige chef gestuurd.