BELGISCHE SENAAT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zitting 2011-2012 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 december 2011 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-4279 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de Elke Sleurs (N-VA) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dienst 112 - Communicatie-en Informatiecentra - Calltakers - Personeelstekort - Rekruteringsplan - Opleiding | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
politie eerste hulp telefoon aanwerving tekort aan arbeidskrachten officiële statistiek geografische spreiding SELOR geneeskundige noodhulp |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3254 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-4279 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De Communicatie-en Informatiecentra (CIC) zijn onderbemand. Door middel van stakingen en stiptheidsacties in onder andere Luik en Antwerpen, klaagt het personeel, namelijk de calltakers, het structurele personeelstekort aan. Er zijn elementen die aantonen dat deze acute situatie mede veroorzaakt werd door een inadequaat rekruteringsplan en onvoldoende opleiding van de calltakers door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse zaken. Geachte minister, graag had ik een antwoord op de volgende vragen. 1) Hoeveel vacatures voor calltakers werden er in de afgelopen vijf jaar door de FOD Binnenlandse zaken uitgeschreven? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar. 2) Hoeveel kandidaten meldden er zich aan en hoeveel volbrengen de opleiding? 3) Hoe lang bleef een calltaker gemiddeld in dienst? 4) Hoeveel calltakers zijn er sinds de afgelopen vijf jaar werkzaam in de diverse CIC van de noodcentrales? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar en per provincie. 5) Hoe wordt de eigenlijke opleiding tot calltaker door betrokkenen geëvalueerd? Heeft de FOD Binnenlandse zaken hierover op een gestructureerde wijze feedback van de diverse betrokken partijen bekomen (calltakers, diverse CIC's, ..)? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Antwoord ontvangen op 14 maart 2013 : | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen. 1. en 2. Mijn diensten beschikken over volgende rekruteringsgegevens van de calltakers voor de jaren 2008 tot 2012.
3. Volgens de berekeningsmethode gebaseerd op het aangeworven personeel van 2008 tot 2012 en op een theoretische einddatum van de activiteit, namelijk 26 februari 2013, blijft een calltaker gemiddeld 981 dagen in dienst. Met andere woorden, het percentage nog steeds actieve calltakers op datum van 26 februari 2013 bedraagt:
4. Onderstaande tabel geeft het aantal calltakers dat actief was in de CIC’s van 2008 tot 2012 per provincie weer.
5. Na de basisopleiding van de calltakers is er een "informatieve" evaluatie die bestaat uit een praktijkgeval van een oproepaanname in een noodsituatie, gevolgd door een debriefing en meer theoretische vragen. De jury bestaat uit een opleider van elke discipline (politie, brandweer en medisch). Het resultaat van deze evaluatie wordt meegedeeld aan elke calltaker en ter informatie naar zijn toekomstige chef gestuurd. |