BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2011-2012
________
23 december 2011
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-4279

de Elke Sleurs (N-VA)

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken
________
Dienst 112 - Communicatie-en Informatiecentra - Calltakers - Personeelstekort - Rekruteringsplan - Opleiding
________
politie
eerste hulp
telefoon
aanwerving
tekort aan arbeidskrachten
officiële statistiek
geografische spreiding
SELOR
geneeskundige noodhulp
________
23/12/2011Verzending vraag
14/3/2013Antwoord
________
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-3254
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-4279 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Communicatie-en Informatiecentra (CIC) zijn onderbemand. Door middel van stakingen en stiptheidsacties in onder andere Luik en Antwerpen, klaagt het personeel, namelijk de calltakers, het structurele personeelstekort aan. Er zijn elementen die aantonen dat deze acute situatie mede veroorzaakt werd door een inadequaat rekruteringsplan en onvoldoende opleiding van de calltakers door de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse zaken.

Geachte minister, graag had ik een antwoord op de volgende vragen.

1) Hoeveel vacatures voor calltakers werden er in de afgelopen vijf jaar door de FOD Binnenlandse zaken uitgeschreven? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar.

2) Hoeveel kandidaten meldden er zich aan en hoeveel volbrengen de opleiding?

3) Hoe lang bleef een calltaker gemiddeld in dienst?

4) Hoeveel calltakers zijn er sinds de afgelopen vijf jaar werkzaam in de diverse CIC van de noodcentrales? Graag had ik deze cijfers opgesplitst verkregen per jaar en per provincie.

5) Hoe wordt de eigenlijke opleiding tot calltaker door betrokkenen geëvalueerd? Heeft de FOD Binnenlandse zaken hierover op een gestructureerde wijze feedback van de diverse betrokken partijen bekomen (calltakers, diverse CIC's, ..)?

Antwoord ontvangen op 14 maart 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen.

1. en 2. Mijn diensten beschikken over volgende rekruteringsgegevens van de calltakers voor de jaren 2008 tot 2012.

Calltakers

2008

2009

2010

2011

2012

Inschrijvingen

2.146

1.696

1.313

989

348

Indiensttredingen

84

69

48

32

54

3. Volgens de berekeningsmethode gebaseerd op het aangeworven personeel van 2008 tot 2012 en op een theoretische einddatum van de activiteit, namelijk 26 februari 2013, blijft een calltaker gemiddeld 981 dagen in dienst. Met andere woorden, het percentage nog steeds actieve calltakers op datum van 26 februari 2013 bedraagt:

  • 68 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2008;

  • 84 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2009;

  • 81 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2010;

  • 84 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2011;

  • 98 % voor het personeel dat aangeworven werd in 2012.

4. Onderstaande tabel geeft het aantal calltakers dat actief was in de CIC’s van 2008 tot 2012 per provincie weer.

Calltakers

2008

2009

2010

2011

2012

Antwerpen

20

26

30

28

34

Brussel

13

15

23

22

31

Henegouwen

24

46

50

50

52

Limburg

12

14

14

13

14

Luik

29

31

34

38

41

Luxemburg

7

9

8

9

11

Namen

11

11

14

16

16

Oost-Vlaanderen

15

21

27

30

30

Vlaams- Brabant

18

14

15

15

20

Waals-Brabant

5

9

8

9

11

West-Vlaanderen

20

19

18

16

21

Totaal

174

215

241

246

281

5. Na de basisopleiding van de calltakers is er een "informatieve" evaluatie die bestaat uit een praktijkgeval van een oproepaanname in een noodsituatie, gevolgd door een debriefing en meer theoretische vragen. De jury bestaat uit een opleider van elke discipline (politie, brandweer en medisch). Het resultaat van deze evaluatie wordt meegedeeld aan elke calltaker en ter informatie naar zijn toekomstige chef gestuurd.