![]() |
![]() |
Treinverkeer - Negatie rood licht - Frequentie - Veiligheidsprocedures - Automatisch stopsysteem
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
vervoersduur
bebakening
voertuigverlichting
veiligheid van het vervoer
27/7/2011 | Verzending vraag |
7/12/2011 | Dossier gesloten |
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-3962
Een passagierstrein liep op woensdag 6 juli 2011 meer dan twee uur vertraging op nadat de bestuurder door een rood licht was gereden. De trein stopte wel onmiddellijk maar de veiligheidsprocedure van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) schrijft voor dat een andere bestuurder moet worden opgeroepen om de trein verder te laten rijden. Er moet ook worden gecontroleerd of de veiligheid verzekerd is.
In dit kader volgende vragen:
1) Hoeveel treinen reden in de periode 2008 tot en met de eerste helft van 2011 door een rood licht? Tot welke vertragingen gaf dit aanleiding?
2) Kan de geachte minister de stand van zaken meedelen betreffende de invoer van het automatische stopsysteem bij het negeren van een rood licht door een trein?
3) Acht zij de voorgeschreven veiligheidsprocedure absoluut noodzakelijk? Zal deze procedure blijven gehandhaafd na de invoer van het automatische stopsysteem? Kan zij haar antwoord motiveren?