Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-2752

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 14 juli 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Nationaal inningcentrum - Nationaal invorderingscentrum - Oprichting - Benoeming van directeurs

belastingadministratie
inning der belastingen
administratieve organisatie

Chronologie

14/7/2011Verzending vraag
25/8/2011Antwoord

Vraag nr. 5-2752 d.d. 14 juli 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De strategische doelstelling 2008 voor de verwezenlijking van het project SPIRIT voor de centrale diensten was: "De splitsing van de innings- en invorderingstaken doen lukken bij de verhuizing van de buitendiensten van Brussel naar de Financietoren". In de doelstellingen 2009 wordt in algemene termen gesteld dat "het project van de splitsing van de taken tussen de inning en de invordering in de sector Directe Belastingen, dat te Brussel naar aanleiding van de verhuizing naar de Financietoren werd ingevoerd, en de aanwijzing van bepaalde modules in het vooruitzicht van de toekomstige oprichting van nieuwe diensten zoals het Nationaal inningscentrum en het Nationaal invorderingscentrum, wordt voortgezet en verder uitgebouwd in 2009".

De oprichting van het nationaal inningscentrum en het nationaal invorderingscentrum waren voorzien in het operationele plan van 2011. Het vergelijkend examen voor de benoeming van de respectievelijke directeurs had in januari 2011 in het Belgisch Staatsblad moeten worden gepubliceerd. Dat laatste is echter niet gebeurd.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen.

1) Waaraan was de vertraging te wijten?

2) Heeft de oprichting van het nationaal inningscentrum en het nationaal invorderingscentrum vertraging opgelopen doordat de deadline voor de publicatie van het vergelijkend examen voor de benoeming van de respectievelijke directeurs niet werd gehaald? Zo ja, wat is de geschatte vertraging? Welke maatregelen heeft de minister reeds genomen om de vertraging weg te werken?

Antwoord ontvangen op 25 augustus 2011 :

De oprichting van het inningscentrum en van het bijzonder invorderingscentrum is een onderdeel van een globaal reorganisatie- en moderniseringsplan van de ganse Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën en niet alleen van de sector invordering van de Directe belastingen en van de BTW. Dit veronderstelt de selectie en de benoeming van een belangrijk aantal ambtenaren in elk van de (toekomstige) algemene administraties van de FOD. “Inning en Invordering” kon niet alleen verder gaan in deze hervorming, niet in het minst omdat er moest afgestemd worden met Selor voor de selectieprocedure van de toekomstige ambtenaren van klasse A4, die aangesteld zullen worden om leiding te geven aan de verschillende centra in de plaats van de huidige gewestelijke directies die zullen verdwijnen.

De belangrijke incompetitiestelling (98 betrekkingen van klasse A4 verdeeld over het geheel van de FOD) is uiteindelijk gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 1 juni 2011; de testen om de generieke competenties van de kandidaten te beoordelen zijn lopende bij Selor en deze om de technische competenties te beoordelen zullen volgen vanaf september.

Evenwel vestig ik de aandacht van het geachte lid op het feit dat, naar alle waarschijnlijkheid, de benoemingen van de laureaten, noodzakelijk voor de oprichting van de centra, niet kunnen plaatsvinden onder een regering in lopende zaken.