Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-1216

van Dominique Tilmans (MR) d.d. 8 februari 2011

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Maatschappelijke Integratie

De toekomst van de gezondheidszorg en de financiering van de ziekenhuizen in de provincie Luxemburg

provincie Luxemburg
ziekenhuis

Chronologie

8/2/2011Verzending vraag
29/6/2011Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-231

Vraag nr. 5-1216 d.d. 8 februari 2011 : (Vraag gesteld in het Frans)

De bestuursraad en de algemene vergadering van de intercommunale Vivalia (Luxemburgse ziekenhuizen) moeten op het einde van het jaar hun visie bekendmaken op het ziekenhuislandschap zoals het er over tien jaar uit zal zien.

De drie medische raden hebben zich, voor de eerste keer unaniem, uitgesproken ten gunste van een gemeenschappelijk standpunt. Ze bevelen een model met twee ziekenhuiscentra aan. Het enige ziekenhuis zou een nieuwe optie kunnen zijn.

Als het advies van de artsen gevolgd wordt (enige of dubbele site) zal een nieuw ziekenhuis moeten worden gebouwd. Een dergelijke investering zou door zowel de federale als de gewestelijke overheden moeten kunnen worden ondersteund.

Vooraleer de bestuursraad en de algemene vergadering zich uitspreken, lijkt het mij van essentieel belang te weten of de nodige financiële middelen kunnen worden vrijgemaakt op het federale en het regionale niveau, op basis van een verdeelsleutel.

Geeft de minister van Volksgezondheid voorrang aan een herstructurering die de vestigingen in de provincie Luxemburg optimaliseert, zoals al eens gebeurd is?

Mevrouw de minister, mijn vraag is kort. Kan het federale niveau, ter aanvulling van het Waals Gewest, financiële middelen vrijmaken voor de oprichting van een dubbele site (nieuwe site en optimalisering van het ziekenhuis van Marche) of voor de oprichting van een enige site?

Zo ja, voor welk bedrag of welk percentage en onder welke voorwaarden?

Is er al overleg met uw gewestelijke collega georganiseerd of zal dat worden georganiseerd?

Antwoord ontvangen op 29 juni 2011 :

Het lijkt mij best om eerst het wettelijk kader en de regelgeving van de financiering van de bouw van ziekenhuizen te verduidelijken.

Het kon inklijk besluit van 25 aprol 2002 betreffende de vaststelling en de vereffening van het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen bepaalt expliciet in de artikelen 25 §1 en 27 dat de investeringslasten voor de opbouw en de herconditionering van bestaande gebouwen gedekt worden door het budget, overeenkomstig bijzondere nadere regels.

De wet betreffende de ziekenhuizen bepaalt dat de deelregeringen toelagen kunnen toekennen in het bijzonder voor de kosten voor de bouw en de herconditionering van een ziekenhuis of een dienst. Deze wetsbepaling machtigt de Koning ertoe de normen vast te stellen voor de berekening van die toelagen, evenals de voorwaarden waaronder en de wijze waarop ze worden toegekend.

Hoewel de federale overheid niet bevoegd is voor het toekennen van toelagen, steunt ze toch elke Gemeenschap of Gewest en voor een vastgesteld bedrag bij de bedoelde investeringen van de ziekenhuizen (via de dekking van de afschrijvingslasten en financiële lasten door het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen).

Deze federale steun hangt samen met de betoelaging door Gemeenschappen en Gewesten.

Het koninklijk besluit van 13 december 1966 tot bepaling van het percentage van de toelagen voor de opbouw, de herconditionering, de uitrusting en de apparatuur van de ziekenhuizen en van zekere voorwaarden waaronder ze worden verleend, bepaalt dat het bedrag van de toelagen (toegekend door de Gemeenschappen of Gewesten) voor de uitvoering van de werken vastgesteld kan worden op maximum 60 % van de kostprijs van de werken, leveringen en diensten of op maximum 10 % van de kostprijs van die werken indien deze als prioritair worden beschouwd. In casu zal de federale overheid dus via het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen ingrijpen in de kosten van die werken ten belope van respectievelijk 40 % en 90 % (indien de werken als prioritair worden beschouwd).

De federale overheid beschikt daartoe over een jaarlijkse bijkomende budgettaire enveloppe (waarmee de afschrijvingslasten kunnen worden gedekt van nieuwe investeringen waarvoor de betrokken Gemeenschap of Gewest een toelage heeft toegekend) in het kader van de bouwkalender. Deze jaarlijkse bijkomende budgettaire enveloppe werd voor de bouwkalender 2006-2015 vastgelegd op 7 580 000 euro (index op 1 januari 2006) voor elk van de betrokken dienstjaren. In dit jaarlijks bedrag bedraagt het aandeel van het Waals Gewest 2 380 120 euro (index op 1 januari 2006).

In die jaarlijkse enveloppe van het Waals Gewest moeten dus de middelen gevonden worden om de afschrijvingslasten te dekken van nieuwbouw of herconditioneringswerken, voor zover deze betoelaagd worden.

In casu is enkel het Waals Gewest voor de besteding van voormelde jaarlijkse enveloppe van 2 380 120 euro bevoegd. Het Waals Gewest moet dus op basis van zijn prioriteiten en mogelijkheden die enveloppe geheel of gedeeltelijk besteden aan de betoelaging van werken in het kader van de herstructurering van de ziekenhuizen in de provincie Luxemburg. De besteding van de enveloppes die aan elk van de Gemeenschappen en Gewesten worden toegekend, wordt jaarlijks beslist en aan de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid bezorgd voor evaluatie in overleg met de federale overheid.

Volledigheidshalve dient er ten slotte op gewezen te worden dat enkel de herconditioneringswerken die als prioritair worden beschouwd (voor 10 %) betoelaagd mogen worden en de lasten ervan gedekt worden overeenkomstig de principes die hierboven in herinnering zijn gebracht. Indien die herconditioneringswerken (in bestaande gebouwen) niet betoelaagd worden, worden de lasten ervan voor 100 % gedekt door het budget van financiële middelen van de ziekenhuizen.

De keuze om de voorkeur te geven aan één vestigingsplaats dan wel aan twee ziekenhuisvestigingen in de provincie Luxemburg, met de modernisering van één van de bestaande ziekenhuizen, moet in de eerste plaats het resultaat zijn van een “kosten-batenanalyse”, uitgevoerd in al zijn aspecten door de inrichtende macht van de ziekenhuizen van de provincie Luxemburg. Het is vooral de gewestelijke overheid en niet de federale overheid die deze beslissing kan sturen.

Overeenkomstig de bepalingen van de wet op de ziekenhuizen en andere verzorgingsinstellingen zal het Waals Gewest, voorafgaand aan de geplande werkzaamheden, immers zijn akkoord moeten geven met het oog op de betoelaging ervan.

De inrichtende macht van de ziekenhuizen van de provincie Luxemburg zal die beslissing dus in overleg met het Waals Gewest moeten nemen.

Mijn diensten staan echter ter beschikking van de verschillende actoren in dit dossier mochten er bijkomende inlichtingen nodig blijken.