Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10954

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 22 januari 2014

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

de nieuwe Mobib-abonnementen en de compensatie bij vertragingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigerstarief
vervoersduur
reizigersvervoer

Chronologie

22/1/2014Verzending vraag
5/2/2014Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4247

Vraag nr. 5-10954 d.d. 22 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds enkele maanden schakelt de NMBS over van het uitreiken van de oude gelamineerde treinabonnementen naar de nieuwe MOBIB-kaarten. Op deze chipkaarten kunnen alle treinabonnementen, een eventueel parkingabonnement van B-Parking en een abonnement voor ander openbaar vervoer (De Lijn, MIVB, TEC) gezet worden.

De controle van deze abonnementen gebeurt nu niet meer visueel door de treinconducteur, maar elektronisch (via het apparaat dat de treinconducteur meedraagt). Dit moet toch wel enkele mogelijkheden openen voor een extra service aan de treinreiziger.

Zo lijkt het mij perfect mogelijk de compensatie bij vertragingen automatisch aan te vullen op de MOBIB-kaart. De NMBS weet immers dat de reiziger meereisde met de trein in vertraging.

Vandaar mijn vragen:

1) Heeft de NMBS al plannen in deze richting? Zo ja, wanneer zouden deze concreet kunnen worden en hoe gaan ze er exact uit zien?

2) Zo nee, waarom werd dit tot nu toe niet in overweging genomen? Als dit gebeurt om technische redenen, wat zijn dan de hinderpalen die een dergelijk systeem in de weg staan?

3) Deelt de minister mijn mening dat het aanbieden van deze extra service aan de reiziger de NMBS er toe zou kunnen aanzetten nog meer prioriteit te leggen op de stiptheid van de treinen?

Antwoord ontvangen op 5 februari 2014 :

De invoering van de MOBIB-kaart is inderdaad een belangrijke stap naar vereenvoudiging en opent de weg voor nieuwe mogelijkheden.

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) laat mij weten dat momenteel nog niet alle abonnementen en vervoersbewijzen op de MOBIB-kaart geladen zijn en dat haar eerste prioriteit dan ook ligt bij het omzetten van de andere vervoersbewijzen naar een MOBIB-versie.

De NMBS bestudeert de mogelijkheden om de registraties die door haar treinbegeleiders aan boord worden uitgevoerd in de toekomst als controle te gebruiken bij de behandeling van de aanvraag tot compensatie.

Om een automatisch systeem op te zetten dienen er nog heel wat problemen te worden opgelost. Zo dient er de mogelijkheid te bestaan om de vertraging opgelopen door de reiziger te meten. Vandaag is dit alleen mogelijk voor de vertraging opgelopen door de treinen. Dit is niet noodzakelijk dezelfde vertraging die de reiziger heeft opgelopen. Beide kunnen namelijk sterk verschillend zijn. Zo kan een reiziger zich bijvoorbeeld naar het station begeven om zijn gebruikelijke trein te nemen, maar hij merkt bij aankomst in het station, dat hij nog een voorgaande trein kan nemen die vijftien minuten vertraging heeft. Hierdoor komt hij nog vroeger op zijn bestemming dan eerder voorzien. In dit geval dient er geen compensatie te worden uitgekeerd aan de reiziger. Anderzijds kan een reiziger met een trein met zes minuten vertraging een overstap missen naar een trein die op tijd rijdt. Zeer dikwijls loopt de vertraging voor de klant dan evenzeer op.

Het is zeer belangrijk dat er met dit aspect rekening wordt gehouden bij de automatisering van de compensatie-aanvragen. Dit is echter niet evident en vereist heel wat technologische aanpassingen.

Tevens moet de registratie van het treingebruik systematisch zijn. NMBS volgt in dit kader de technologische evoluties op de voet.

Door het toepassen van een dergelijk systeem zou de compensatie zeker op de juiste plaats terechtkomen en zou frauderen zeker minder eenvoudig worden.