Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10688

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 18 december 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

de werking van het bedrijf Royal Doctors

dokter
gezondheidsverzorging
reclame

Chronologie

18/12/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Voorlopig antwoord (pdf)

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-4494

Vraag nr. 5-10688 d.d. 18 december 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Royal Doctors is een commercieel bedrijf, gevestigd in Diegem, dat als missie heeft om iedereen die op hen beroep doet in contact te brengen met de juiste arts-specialist. Ze doen dit door het medische dossier door te nemen, dit te analyseren en vervolgens voor te leggen aan deskundigen. Iedereen wie lid is, zou bij hen terecht kunnen ongeacht leeftijd, ziekte of herkomst. Wie beroep wil doen op hun uitgebreide internationale netwerk van specialisten betaalt hiervoor ongeveer 30 euro per maand ofwel 1 euro per dag. Het dossier van de klant wordt dan, zoals uitgelegd op de website, voorgelegd aan een medische adviesraad die beslist bij welke arts de klant terecht kan. Hun netwerk waar naar doorverwezen wordt zou op dit moment uit een 250-tal ziekenhuizen en een 500 artsen bestaan, verspreid over meer dan 15 landen. Het bedrijf claimt ook iedereen bijna zonder wachttijd in contact te kunnen brengen met deze specialisten. De selectie van de artsen en behandelcentra zou gebeuren door strenge criteria op te leggen waardoor alleen deze overblijven die aan de hoogste kwaliteitsgaranties voldoen. Specifiek in België beschikt Royal Doctors over een netwerk van 32 ziekenhuizen en 110 artsen. Wat echter niet duidelijk is wat men juist onder dit netwerk verstaat en wat men moet doen om ertoe te behoren. Het lijkt ook tegenstrijdig dat men bij de allerbeste specialisten en behandelcentra terecht kan zonder wachttijd, waar het voor patiënten die niet via Royal Doctors bij hen terecht komen toch vaak zo is dat er enkele weken of zelfs maanden moet gewacht worden.

Geachte Minister, ik heb hierbij volgende vragen:

1) Bent u op de hoogte van de werking van dit bedrijf? Kan u mij meer uitleg geven over de relatie tussen het bedrijf en de centra en artsen waar zij naar doorverwijzen? Wordt hiervoor een vergoeding gevraagd door Royal Doctors?

2) Worden deze activiteiten door uw diensten gecontroleerd? Wie bepaalt de samenstelling van de 'medische adviesraad'?

3) Heeft u weet van klachten die ingediend zijn tegen het bedrijf?

4) Voldoet deze firma aan de deontologische code tov gezondheidsverstrekkers en het verbod op adverteren van gezondheidszorgverstrekkers?