RIZIV - Permanente audit - Reiskosten van patiënten
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
geografische spreiding
ziekentransport
ziekteverzekering
vergoedingen en onkosten
kosten voor gezondheidszorg
gezondheidsstatistiek
7/4/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008) |
14/7/2008 | Antwoord |
In de permanente audit van het RIZIV over het eerste semester van 2007 merkt men een stijging in de reiskosten van patiënten.
Graag had ik van de geachte minister in dit verband een antwoord gekregen op volgende vragen. Uiteraard kunnen de opgevraagde cijfers ook van andere bronnen komen.
1. Wat houdt het begrip “reiskosten” in? Betreft het ambulancediensten? MUG-diensten? PIT-diensten? In auto’s of helikopters? Zitten transportkosten voor orgaandonatie (transport organen) daar ook bij? En repatriëring?
2. Kan de geachte minister de cijfers, zowel de geboekte cijfers als de evolutie, in verband met de reiskosten uit de audit van het RIZIV opsplitsen naar regio (Vlaanderen, Wallonië, Brussel) voor de jaren 2004, 2005, 2006 en 2007? Kan zij de cijfers ook opsplitsen volgens de items aangehaald in de eerste vraag?
3. Welk type van patiënten komt hiervoor in aanmerking? Betreft dit transport naar neonatale diensten, naar rusthuizen, …? Graag kreeg ik deze cijfers ook opgesplitst per gewest.
4. Wie staat voornamelijk in voor het transport: het Rode Kruis, private bedrijven, het Vlaamse Kruis, het leger? En hoe zijn de verhoudingen tussen deze instanties?
1. In de actuele reglementering is voorzien in een tegemoetkoming voor de reiskosten van patiënten in de volgende gevallen :
a) Dialyse
Er is voorzien in een tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging in de reiskosten van gedialyseerde rechthebbenden (ambulant, naar het dialysecentrum en naar het controlecentrum).
De tegemoetkoming voorziet in een kilometervergoeding van 0,25 euro/km of een terugbetaling van de kosten van het openbaar vervoer (onder voorwaarden).
b) Kanker
Er is voorzien in een tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging in de reiskosten van deze patiënten naar het gespecialiseerd centrum (ambulant).
De tegemoetkoming voorziet in een kilometervergoeding van 0,25 euro/km of een terugbetaling van de kosten van het openbaar vervoer (onder voorwaarden).
c) Bezoek door de ouders aan kankerpatiënten jonger dan 18 jaar die in een ziekenhuis zijn opgenomen (ingevoerd op 1 juli 2007)
Er is voorzien in een tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging in de reiskosten van de ouders die hun kind bezoeken in het ziekenhuis.
De tegemoetkoming voorziet in een kilometervergoeding van 0,25 euro/km per dag voor elke dag van ziekenhuisopname.
d) Prematuren
Er is voorzien in een tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging in de vervoerskosten van prematuren.
De tegemoetkoming voorziet in een vast bedrag van 44,20 euro per verplaatsing van 10 km en een bijkomende vergoeding van 4,41 euro vanaf de 11e kilometer en van 3,42 euro vanaf de 21e kilometer.
e) Revalidatie
Er is voorzien in een tegemoetkoming van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging in de vervoerskosten van en naar een revalidatiecentrum.
De tegemoetkoming wordt vastgesteld door het verzekeringscomité op voorstel van het College van geneesheren-directeurs. De tegemoetkoming varieert per revalidatiecentrum.
Deze items komen voor in de volgende auditrapporten : « dialyse », « revalidatie en herscholing » en « andere plaatsing en reiskosten ».
2. Hierna worden de regionale gegevens meegedeeld op basis van de woonplaats van de patiënt voor de dienstjaren 2006 en 2007 :
a) Reiskosten dialyse
Geboekte uitgaven — Dépenses comptabilisées | 2006 | 2007 | ||
In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | |
Wallonië — Wallonie | 1 710 804,00 | 36,32 | 1 679 203,31 | 34,94 |
Vlaanderen — Flandre | 2 703 370,77 | 57,40 | 2 804 242,76 | 58,36 |
Brussel — Bruxelles | 296 017,21 | 6,28 | 321 944,52 | 6,70 |
Subtotaal — Sous-total | 4 710 191,98 | 100,00 | 4 805 390,59 | 100,00 |
Onverdeeld — Non-réparti | 6 722,83 | 3 470,15 | ||
Totaal — Total | 4 716 914,81 | 4 808 860,74 | ||
b) Reiskosten kanker
Geboekte uitgaven — Dépenses comptabilisées | 2006 | 2007 | ||
In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | |
Wallonië — Wallonie | 3 459 233,16 | 36,80 | 3 750 858,80 | 36,23 |
Vlaanderen — Flandre | 5 765 280,96 | 61,34 | 6 402 068,81 | 61,84 |
Brussel — Bruxelles | 174 981,91 | 1,86 | 199 177,06 | 1,92 |
Subtotaal — Sous-total | 9 399 496,03 | 100,00 | 10 352 104,67 | 100,00 |
Onverdeeld — Non-réparti | 14 812,46 | 14 362,98 | ||
Totaal — Total | 9 414 308,49 | 10 366 467,65 | ||
c) Reiskosten bezoek ouders aan ziekenhuis sinds 1 juli 2007
Geboekte uitgaven — Dépenses comptabilisées | 2006 | 2007 | ||
In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | |
Wallonië — Wallonie | 41 727,75 | 62,35 | ||
Vlaanderen — Flandre | 24 973,35 | 37,31 | ||
Brussel — Bruxelles | 226,00 | 0,34 | ||
Subtotaal — Sous-total | 66 927,10 | 100,00 | ||
Onverdeeld — Non-réparti | ||||
Totaal — Total | 66 927,10 | |||
d) Reiskosten prematuren
Geboekte uitgaven — Dépenses comptabilisées | 2006 | 2007 | ||
In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | |
Wallonië — Wallonie | 203 953,33 | 29,03 | 239 945,95 | 34,40 |
Vlaanderen — Flandre | 477 443,10 | 67,94 | 435 629,83 | 62,45 |
Brussel — Bruxelles | 21 271,20 | 3,03 | 22 041,25 | 3,16 |
Subtotaal — Sous-total | 702 667,63 | 100,00 | 697 617,03 | 100,00 |
Onverdeeld — Non-réparti | 1 886,29 | 398,33 | ||
Totaal — Total | 704 553,92 | 698 015,36 | ||
e) Reiskosten revalidatie
Geboekte uitgaven — Dépenses comptabilisées | 2006 | 2007 | ||
In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | In euro — En euros | Aandeel in % — Quote-part en % | |
Wallonië — Wallonie | 2 186 271,79 | 23,58 | 2 122 868,50 | 22,86 |
Vlaanderen — Flandre | 6 813 657,91 | 73,49 | 6 886 340,65 | 74,17 |
Brussel — Bruxelles | 272 118,17 | 2,93 | 275 317,06 | 2,97 |
Subtotaal — Sous-total | 9 272 047,87 | 100,00 | 9 284 526,21 | 100,00 |
Onverdeeld — Non-réparti | 79,52 | |||
Totaal — Total | 9 272 127,39 | 9 284 526,21 | ||
Het RIZIV beschikt niet over gelijkaardige gegevens voor de dienstjaren 2004 en 2005.
3 en 4. Het RIZIV beschikt niet over verdere informatie met betrekking tot het type van patiënten en de organisaties die instaan voor het vervoer.
5. Algemene opmerking over de regionale gegevens :
In heel wat gevallen wordt de regionale dimensie benaderd via niet-gestandaardiseerde regionale kostprijzen. Deze worden bekomen door de eenvoudige deling van de uitgaven voor een bepaalde regio door het aantal verzekerden van een bepaalde regio.
Deze niet-gestandaardiseerde regionale kostprijzen houden geen rekening met de mogelijke specifieke kenmerken van een bepaalde regio met betrekking tot :
— de leeftijdsstructuur en geslacht;
— de aanwezigheid van verzekerden met de voorkeurregeling;
— de aanwezigheid van actieven, invaliden, weduwen en wezen, ... (de zogenaamde sociale stand).
Deze specifieke kenmerken voor een bepaalde regio zullen een bron vormen van verschillen met de kostprijzen van andere regio's, maar deze verschillen zijn te objectiveren door die specifieke kenmerken van die bepaalde regio.
Vandaar dat het beter is om te werken met gestandaardiseerde regionale kostprijzen. Er wordt dan een standaardisering doorgevoerd op basis van leeftijd, geslacht, sociale stand en voorkeurregeling. Bij de vergelijking van gestandaardiseerde regionale kostprijzen houdt men dus wel rekening met specifieke kenmerken van een bepaalde regio, en op die manier wordt de vergelijking met andere regio's homogener en correcter. De specifieke kenmerken van een bepaalde regio (op het gebied van leeftijd, geslacht, ...) zullen dan niet meer aan de oorzaak liggen van verschillen met andere regio's.
Het RIZIV werkt momenteel aan een standaardisering van de uitgavengegevens voor het jaar 2006 op basis van leeftijd, geslacht en sociaal statuut (inclusief voorkeurregeling) en zal hierover een rapport voorleggen aan de Algemene Raad tegen eind 2008, en vervolgens jaarlijks rapporteren.