NMBS - Branden - Gebouwen en infrastructuur - Aantallen oorzaken en gevolgen
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
brand
officiële statistiek
7/12/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010) |
24/3/2010 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-4456
Een korte, maar hevige brand in het seinhuis aan het station van Herentals heeft begin augustus 2009 heel het Kempense treinverkeer lamgelegd. De brandweer kreeg het vuur relatief snel onder controle, maar de hinder voor de treinreizigers was enorm.
Infrabel vreest zelfs dat het treinverkeer in en rond Herentals de dagen nadien nog moeizaam zal verlopen.
Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:
1. Hoeveel branden vallen er de voorbije tien jaar te noteren in gebouwen of aan infrastructuur van de NMBS? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal bekomen?
2. Welke waren de voornaamste oorzaken van deze branden?
3. Hoeveel van deze branden bezorgden daadwerkelijk hinder aan het treinverkeer?
4. Op welke manier werden de reizigers geïnformeerd over de mogelijke hinder van deze branden?
5. Waren er bij deze branden dodelijke slachtoffers te betreuren?
1 tot 3. De gegevens in verband met de branden aan gebouwen van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Groep tijdens de laatste 10 jaar die een weerslag hadden op het treinverkeer zijn als volgt:
Datum/ |
Plaats |
Feiten |
29 mei 2000 |
Jemelle |
brand in hoogspanningscabine |
2 oktober 2000 |
Muizen |
doorgebrande brandschakelaar in seinhuis |
13 juli 2001 |
Liège-Guillemins |
brandalarm gevolgd door evacuatie van het seinhuis |
26 augustus 2001 |
Landen |
brand in onderstation |
3 mei 2002 |
Schaarbeek Vorming/
|
brand in relaiszaal |
26 augustus 2002 |
Leuven |
brand in tractieonderstation |
28 januari 2003 |
Brussel-Noord |
brandstichting in NMBS-gebouw |
04/09/03 |
Jette – Ternat |
brand in sectioneringspost |
9 augustus2004 |
Kapellen – Kalmthout |
brand in overwegkeet |
27 januari 2005 |
Lokeren – Sint-Niklaas |
brand in overwegkeet |
30 oktober 2005 |
Knokke |
brand in seinonderstation en relaiszaal |
7 augustus 2006 |
Halle/Hal |
brand in tractieonderstation |
12/08/06 |
Brussel-Zuid/Bruxelles Midi |
brand in tractieonderstation |
8 maart 2007 |
Brussel-Noord en –Zuid |
brand in voedingspost bovenleiding |
24 maart 2008 |
Antwerpen-Centraal |
brand in stationsgebouw |
14 mei 2008 |
Brussel-Noord |
brand in seinkast |
09/18/08 |
Nivelles |
brand in seinhuis |
30 maart 2009 |
Kinkempois |
brand in tractieonderstation |
5 juni 2009 |
Jette – Ternat |
brand in voedingskeet seininrichting |
4 augustus 2009 |
Herentals |
brand in stationsgebouw |
De onderzoeken naar de oorzaken zijn nog niet afgesloten.
4. Specifiek voor de brand in Herentals werd er continu geactualiseerde communicatie en informatie in real time verstrekt aan de media (TV, radio, kranten) door de persdienst van Infrabel. De reizigers werden geïnformeerd via onder andere de omroepinstallaties, schermen, speciale affiches en de website van railtime. Op 18 september 2009 kregen +/- 10 000 reizigers een ontbijtpakket en een brief met excuses van Infrabel.
Begin oktober 2008 werd een nieuwe dienst opgericht binnen Infrabel die een aantal projecten uitwerkte of reeds realiseerde :
• Een nieuw automatisch visueel en auditief aankondigingssysteem (PIDAAS).
• Herziening van de kwaliteit van de aankondigingen. Controle op het terrein door een privéfirma vanaf 2010 (mystery shopping).
• Aangepaste opleiding van de speakers met onder meer gebruik van twee digitale taallabo’s en coaching,
• Nieuwe lay-out voor de affiches werfinfo en de gele affiches sinds 14 juni 2009. Nieuwe schermen met meer informatie (bijvoorbeeld . vertragingen).
• Pilootproject voor de modernisatie van de stopplaatsen.
• Lancering van de vierde versie van de site www.railtime.be in september 2009 met nieuwe functionaliteiten. De consultatie via GSM met internetconnectie is reeds mogelijk sinds april 2009.
5. Er vielen nooit dodelijke slachtoffers te betreuren.