Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-512

van Freddy Van Gaever (Vlaams Belang) d.d. 3 april 2008

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen

Regie der Gebouwen - Rekenhof - Achterstallige rekeningen

Regie der Gebouwen
Rekenhof (België)
verificatie van de rekeningen
rekening

Chronologie

3/4/2008Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/5/2008)
4/9/2008Antwoord

Herindiening van : schriftelijke vraag 4-227

Vraag nr. 4-512 d.d. 3 april 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De laatste rekening van de Regie der Gebouwen die het Rekenhof heeft ontvangen, is die van het jaar 2000. Er is dus een achterstand van jaren. Het kan hier niet om een eenmalige vertraging of nalatigheid gaan. Het probleem moet structureel zijn. Vele soortgelijke instellingen zenden hun rekeningen te laat over aan het Rekenhof, maar de achterstand bij de Regie der Gebouwen is wel zeer extreem. Ook in de vorige boeken van het Rekenhof werd daar reeds op gewezen, en werden algemene aanbevelingen geformuleerd om deze vertragingen weg te werken.

1. Welke omstandigheden hebben ertoe geleid dat de Regie der Gebouwen sinds 2000 geen rekeningen meer heeft overgezonden aan het Rekenhof?

2. Welke maatregelen heeft de geachte minister reeds genomen om deze achterstand weg te werken?

Antwoord ontvangen op 4 september 2008 :

In antwoord op de gestelde vragen heb ik de eer het geachte lid het volgende mee te delen.

1. De rekeningen 2001 werden door het Rekenhof gecontroleerd. En de rekeningen 2002 zijn klaar. Er wordt verwacht dat de situatie zal kunnen genormaliseerd worden in de loop van 2009.

Een eerste oorzaak van de laattijdige indiening van de rekeningen van de Regie der Gebouwen vindt zijn oorsprong in het jarenlang chronisch tekort aan boekhoudkundig personeel zowel van niveau A als van niveau B. Een dergelijke taak dient echter uitgevoerd te worden door personeel dat beschikt over de vereiste kwalificaties. Bovendien dient dit personeel te beschikken over de nodige kennis van en ervaring met de specifieke boekhoudkundige situatie.

Een tweede oorzaak is terug te vinden in het feit dat het boekhoudplan dat dient als basis voor de jaarrekening dateert van 1988 en bijgevolg niet meer geschikt is om er een echt beheers- en controle-instrument van de maken. Tevens werd sinds 1998 een aantal initiatieven genomen in samenwerking met de Thesaurie en het Rekenhof om de voorstelling van de jaarrekening en de boekhoudregels aan te passen. Deze werkzaamheden werden opgeschort ingevolge de aanstelling van de Commissie voor de Normalisatie van de Openbare Comptabiliteit (CNOC) en Fedcom die belast zijn met het opstellen van het boekhoudplan dat geldig is voor aile federale departementen.

2. Een aantal personen die een boekhoudkundige opleiding genoten werd aangeworven. Zodra deze personen nu de nodige ervaring opgedaan hebben, zal de achterstand in de neerlegging van de jaarrekeningen snel weggewerkt kunnen worden.