Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4975

van Bart Tommelein (Open Vld) d.d. 6 november 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Autokeuring - Test ophanging kleine wagens

technische keuring
automobiel
Europese norm

Chronologie

6/11/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2009)
25/11/2009Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-6067

Vraag nr. 4-4975 d.d. 6 november 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onlangs bleek dat het recentste 500 model van de Italiaanse constructeur Fiat niet door de autokeuring kan geraken. De ophanging van het voertuig voldoet niet aan de eisen. Voor kleine wagens met een maximale belasting van 300 kg op de achteras wordt een uitzondering gemaakt, maar de Fiat 500 is net iets te zwaar om daarvoor in aanmerking te komen. Naar verluidt is de testprocedure van GOCA verouderd en wordt aan een nieuwe test gewerkt. De afkeuring van de Fiat 500 wekt verwondering, omdat de wagen in 2008 werd bekroond tot European Car of the Year en in 2007 vijf sterren haalde in de Euro NCAP test.

1.Hoeveel dergelijke Fiat 500 wagens werden tot nog toe gekeurd? Werden deze allemaal afgekeurd?

2.Waarom wordt in België een dergelijk strenge wielophangingstest uitgevoerd, terwijl dit in andere Europese landen niet het geval is? Welke zijn de redenen hiervoor?

3.Wordt een aanpassing van deze test in het vooruitzicht gesteld om een harmonisatie met de andere Europese landen te bekomen?