Terrorisme - Zelfmoordaanslagen met explosieve stoffen verborgen in zetpillen - Beveiliging van onze luchthavens
terrorisme
luchthaven
veiligheid van het luchtverkeer
6/11/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 10/12/2009) |
25/11/2009 | Dossier gesloten |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4959
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-6050
De Franse inlichtingendienst waarschuwt voor een nieuw wapen van Al-Qaida: een zetpil met explosieven. De Franse Direction centrale du renseignement intérieur (DCRI) stelde een geheime nota op waarin ze waarschuwt voor een “ nieuwe werkwijze “ van Al-Qaida. De waarschuwing blikt terug op een aanslag van 28 augustus 2009 in Saudi-Arabië. De terrorist Abul Khair slaagde erin om ontvangen te worden door prins Mohammed bin Nayef, verantwoordelijk voor het Saudisch antiterreurbeleid. Toen hij in de nabijheid van de prins was, blies Abul Khair zichzelf op. Bin Nayef overleefde de aanslag en liep slechts kleine verwondingen op. De explosieven bleken na onderzoek verstopt te zitten zoals een zetpil, in de anus van de zelfmoordterrorist.
De aanslag werd opgeëist door Al-Qaida. De Franse inlichtingendienst waarschuwt voor de mogelijke gevolgen voor de beveiliging van luchthavens. Nu wordt het vaakst gewerkt met metaaldetectoren. Voor de opsporing van explosieven die in zetpillen verstopt zitten, is alleen een controle met X-stralen geschikt – zoals gebeurt om drugskoeriers te ontmaskeren die hun lading ingeslikt hebben. Maar het is onmogelijk om alle luchtpassagiers op die manier te controleren, en het is om gezondheidsredenen ook af te raden.
In dit kader heb ik de volgende vragen:
1.Wat vindt u van deze evolutie? Bent u akkoord dat hier wel degelijk enorme risico’s aan verbonden zijn? Is het juist dat het onmogelijk is om alle passagiers te controleren met X-stralen?
2.Bent u van mening dat een passagier die met dergelijke zetpillen de controles omzeilt voldoende springstof kan doen ontploffen om een vlucht te doen crashen?
3.Heeft u weet van gelijkaardige incidenten in België? Zo ja, hoeveel en op welke luchthavens?
4.Zijn de Belgische luchthavens en vluchten voldoende beschermd tegen dergelijke zelfmoordterroristen?
5.Zo ja, hoe? Zo nee, welke maatregelen zal u nemen om de luchthavens hier beter tegen te beschermen?
6.Hebben de geachte minister van Binnenlandse Zaken en de geachte staatssecretaris voor Mobiliteit hieromtrent al overleg gepleegd met? Zo ja, wat waren de conclusies?
7.Heeft u al overleg gehad met buitenlandse collega’s en in het bijzonder met uw Franse collega?
8.Welke zijn de praktische en gezondheidsproblemen van de scansystemen met X-stralen?
9.Hoe staat u ten aanzien van het frequenter gebruik van de X-stralen op de luchthavens?