Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4904

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 28 oktober 2009

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste minister

Verkeerscontrole - Verkeerslichten - Nieuwe radars met anti-inhaalverklikking - Ingebruikname

verkeersveiligheid
overtreding van het verkeersreglement
verkeerscontrole
opnameapparaat
snelheidsvoorschriften

Chronologie

28/10/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 27/11/2009)
23/11/2009Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4903

Vraag nr. 4-4904 d.d. 28 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds kort is er een nieuw type radar op de markt beschikbaar. Het gaat om onder meer de MESTA 3000, die geen echte radar is, maar een controlesysteem bij het voorbij rijden aan rode verkeerslichten.

Dit nieuwe type radar / controlesysteem is samengesteld uit drie delen:

1. de inductieve magnetische lussen die het voorbij rijden van een voertuig over de stoplijn aan een verkeerslicht registreren;

2. de opnamebox voor foto's die samengesteld is uit een numeriek fototoestel en een PC-gedeelte. Het geheel is op een mast geplaatst. Er worden twee foto's gemaakt van dezelfde overtreder om aldus de overtreding te kunnen bevestigen;

3. de controledoos die het overmaken van de overtredingen naar het behandelingscentrum toelaat.

Deze drie delen zijn geïntegreerd in een volledig geautomatiseerd verwerkingsproces met de volgende voornaamste karakteristieken:

- mogelijkheid om vier rijvakken gelijktijdig te controleren;

- controle, aanpassing van de parameters en onderhoud mogelijk in real time;

- fotografische resolutie van 8 tot 16 megapixels aangepast aan de breedte van het geanalyseerde veld;

- volledig vervaardigd in anti-vandalisme materiaal en behuizing;

- mogelijkheid tot aankopen van een video-opname die de analyse van de overtreding toelaat;

- mogelijkheid om de snelheidsovertredingen vast te stellen.

De radar / het controlesysteem dat aan het rode verkeerslicht geplaatst wordt, heeft twee functies:

1. het betrapt de bestuurder die door het rood rijdt " op heterdaad ";

2. het betrapt eveneens de bestuurder die zijn snelheid verhoogt om bij oranje door te rijden " op heterdaad ".

Daarom deze vragen:

1. Bent u op de hoogte van voormeld nieuw controlesysteem?

2. Overweegt u om deze nieuwe technologie in gebruik te nemen of niet en waarom?

3. Wordt het hierboven besproken type radar aangekocht en / of geïnstalleerd bij verkeerslichten?

4. Welke verkeerslichten zullen hiervoor in aanmerking komen en waarom?

5. Is het correct dat vanaf 1 november 2009 de eerste radars in werking zullen treden?

Antwoord ontvangen op 23 november 2009 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden:

1. Ja. Overigens, alle roodlichtcamera’s die in België in gebruik zijn werken met lusdetectie. De nieuwe toestellen zijn ook allemaal uitgerust met een digitaal fototoestel.

2. Het gaat hier niet om een nieuwe technologie.

3. Het toestel MESTA 3000 heeft geen modelgoedkeuring. Het voldoet niet aan de technische specificaties die zijn bepaald in het koninklijk besluit van 11 oktober 1997 betreffende de goedkeuring en homologatie van de automatisch werkende toestellen gebruikt om toezicht te houden op de naleving van de wet betreffende de politie over het wegverkeer en haar uitvoeringsbesluiten.

4. & 5. Rekening houdend met het voorgaande zijn de vragen 4 en 5 zonder voorwerp.