Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-4355

van Franco Seminara (PS) d.d. 9 september 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Quaregnon - Station - Sluiting - Geruchten

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation

Chronologie

9/9/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 8/10/2009)
30/9/2009Antwoord

Vraag nr. 4-4355 d.d. 9 september 2009 : (Vraag gesteld in het Frans)

De geruchten over de sluiting van het station van Quaregnon laten mij niet onberoerd en verontrusten in hoge mate de talrijke reizigers die in deze gemeente geregeld de trein nemen.

Het is vreemd dat dergelijke geruchten de ronde doen, nu iedereen de mond vol heeft over milieubeleid en over het promoten van het openbaar vervoer.

Rendabiliteitscriteria zijn in dergelijke besluitvorming vaak van doorslaggevend belang, maar toch wil ik de bevoegde overheden uitnodigen om de gevolgen van een sluiting voor een gemeente als Quaregnon, gevestigd in het hart van de regio Bergen-Borinage, correct te evalueren.

Die gemeente, die kreunt onder zware sociaal-economische problemen, zou eerder het doel moeten zijn van talrijke overheidsinvesteringen om de ontwikkeling te bevorderen.

In dat opzicht zou de sluiting van het station van Quaregnon een slecht signaal zijn en ongetwijfeld een enorm nadeel betekenen voor alle lokale krachten die ijveren voor de promotie en het herstel van hun regio.

Ten slotte zou de verdwijning van het station, bij gebrek aan een rechtstreekse toegang tot de autosnelweg, ernstige gevolgen hebben voor het lokale verkeer in Quaregnon. We mogen immers niet vergeten dat de aanwezigheid van stations een ernstig alternatief blijft voor de verkeershinder in de stadscentra en de oververzadiging van onze wegen.

Ik zou dus graag weten welke houding u aanneemt ten opzichte van die geruchten. In hoeverre zijn ze gegrond?

Beschikt u over informatie over dit onderwerp? Zo ja, kunt u ons die meedelen?

Bent u niet van oordeel dat de sluiting van het station van Quaregnon een ernstig nadeel zou betekenen voor de regionale economische activiteit?

Denkt u niet dat een dergelijke beslissing tegenstrijdig is in een context waarin de overheid het openbaar vervoer wil aanmoedigen en de milieuhinder wil verminderen?

Antwoord ontvangen op 30 september 2009 :

De sluiting van het loket van het station Quaregnon werd enkel overwogen als laatste oplossing en slechts voor korte tijd om het hoofd te kunnen bieden aan het plotse en aanzienlijke tekort aan verkooppersoneel in de regio Bergen (onvoorziene ziekten en bedienden met verlof).

De sluiting van het loket van dit station staat dus niet op de agenda.

Het schrappen van het station Quaregnon als stopplaats voor de treinen is overigens nooit ter sprake gekomen.