Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3607

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 23 juni 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Treinvertragingen - Compensaties - Webstek www.railtime.be

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
internetsite
vergoeding
consumentenvoorlichting

Chronologie

23/6/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 23/7/2009)
3/8/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3607 d.d. 23 juni 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds een paar jaar wordt door de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) een compensatiesysteem toegepast voor vertragingen. De treinreiziger kan compensatie krijgen voor een langdurige vertraging en voor herhaaldelijke vertragingen. In dit laatste geval dient hij op regelmatige basis een formulier in te vullen waarop hij zijn vertragingen van minstens 15 minuten kan noteren.

Om de reiziger hierbij te helpen, heeft de NMBS sinds kort de nieuwe webstek www.railtime.be op het web gezet. Daarin worden op dagelijkse basis de vertragingen weergegeven per station dat wordt aangedaan door de treinen die op de dag in kwestie rijden.

Wie deze webstek echter raadpleegt en vergelijkt met de vaststellingen die hij op het terrein doet aangaande concrete treinvertragingen, komt tot de vaststelling dat de vertragingen die in de praktijk kunnen worden vastgesteld niet altijd overeenstemmen met datgene wat op deze webstek terug te vinden is. Vooral voor treinen die met één, of een paar minuten vertraging op het schema binnenlopen, wordt vastgesteld dat dit niet (altijd?) genoteerd wordt op de webstek www.railtime.be.

Voor een treinreiziger die moet overstappen, en die ingevolge vertraging van zijn eerste trein een aansluiting heeft gemist, kan een vertraging van één minuut van de tweede trein die hij moet nemen om op zijn bestemming te geraken, echter het verschil maken tussen in totaal 14 dan wel 15 minuten vertraging, en dus ook het verschil om al dan niet in aanmerking te komen voor een vergoeding door de NMBS voor de opgelopen vertraging.

Hoe worden de vertragingen van treinen gemeten? Is dit tot op de minuut correct?

Worden vertragingen van één of een paar minuten niet in aanmerking genomen als vertraging en verschijnen deze bijgevolg niet op deze webstek? Indien dit zo is, is de geachte minister dan niet van oordeel dat dit een probleem vormt voor wat betreft het noteren van vertragingen door reizigers, vooral dan in het licht van de problematiek van gemiste aansluitingen? Indien ze wel in aanmerking worden genomen, hoe komt het dan dat er dienaangaande een verschil valt vast te stellen tussen wat in de praktijk wordt vastgesteld en wat er op deze webstek verschijnt?

Antwoord ontvangen op 3 augustus 2009 :

De site www.railtime.be werd door de netwerkbeheerder Infrabel online gezet om de reizigers te informeren over de treinvertragingen.

Over het hele net zijn er meetpunten in de sporen. Zodra een trein een van die punten voorbijrijdt, wordt hiervan het exacte tijdstip geregistreerd. De vertraging is het verschil tussen de theoretische dienstregeling van de trein en het automatisch gemeten tijdstip van voorbijrijden. Dank zij dit systeem kan de vertraging van een trein dus tot op de minuut worden vastgelegd.

Naar het voorbeeld van de omroepen en visuele aankondigingen in de stations, vermeldt de site www.railtime.be een vertraging van ten minste vijf minuten.

Bovendien moet er worden aangestipt dat de site www.railtime.be binnenkort wordt herwerkt en dat er aan de gegevens betreffende de vertragingen alle nodige aandacht zal worden besteed.

Gebruikers die regelmatig vertragingen ondervonden, kunnen de site raadplegen om de aanvraagformulieren voor compensatie in te vullen.

Opdat een compensatie wordt toegekend, moet de gebruiker verschillende vertragingen van vijftien minuten hebben opgelopen. In het geval van aansluiting kan de vertraging voortkomen van de eerste trein of de tweede of het totaal van beide.

De duur van de vertraging wordt verkregen door van de werkelijke aankomsttijd de theoretische af te trekken.