Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-3321

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) d.d. 9 april 2009

aan de vice-eersteminister en minister van Financiėn en Institutionele Hervormingen

Regie der gebouwen - Voorleggen van de rekeningen aan het rekenhof

Regie der Gebouwen
balans
Rekenhof (Belgiė)

Chronologie

9/4/2009Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/5/2009)
12/5/2009Antwoord

Vraag nr. 4-3321 d.d. 9 april 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Reeds in het 163° en het 164° Boek leverde het Rekenhof scherpe kritiek op het feit dat de Regie der Gebouwen geen rekeningen meer voorlegt. Bij de publicatie van het 165° Boek blijkt deze situatie nauwelijks te zijn veranderd. De rekeningen 2001 zijn de laatste die het Rekenhof heeft ontvangen. Het gaat hier duidelijk niet meer om een eenmalig probleem, zelfs niet om een structurele vertraging, maar om een volledige en langdurige blokkering, die jaar na jaar blijft aanslepen.

a. Waaraan is het voortduren van deze blokkering te wijten ?

b. Wie is hiervoor verantwoordelijk ?

c. Werden tegen deze persoon of personen reeds sancties getroffen ?

d. Welke bijkomende maatregelen heeft de Minister genomen om deze impasse te doorbreken ?

Antwoord ontvangen op 12 mei 2009 :

Ik heb de eer het geachte lid op de verschillende punten van zijn vraag het volgende mee te delen :

Een eerste oorzaak van de laattijdige indiening van de rekeningen van de Regie der Gebouwen vindt zijn oorsprong in het jarenlang chronisch tekort aan boekhoudkundig personeel zowel van niveau A als van niveau B. Een dergelijke taak dient echter uitgevoerd te worden door personeel dat beschikt over de vereiste kwalificaties. Bovendien dient dit personeel te beschikken over de nodige kennis van en ervaring met de specifieke boekhoudkundige situatie.

Een tweede oorzaak is terug te vinden in het feit dat het boekhoudplan dat dient als basis voor de jaarrekening dateert van 1988 en bijgevolg niet meer geschikt is om er een echt beheers- en controle-instrument van de maken. Tevens werd sinds 1998 een aantal initiatieven genomen in samenwerking met de Thesaurie en het Rekenhof om de voorstelling van de jaarrekening en de boekhoudregels aan te passen. Deze werkzaamheden werden opgeschort ingevolge de aanstelling van de Commissie voor de Normalisatie van de Openbare Comptabiliteit (CNOC) en Fedcom die belast zijn met het opstellen van het boekhoudplan dat geldig is voor alle federale departementen.

De rekeningen 2002 werden begin februari 2009 naar de minister van Financiën verzonden en werden bij het Rekenhof neergelegd. De rekeningen 2003 werden in april 2009 naar de minister van Financiën verzonden en er wordt verwacht dat ze in de loop van de komende weken bij het Rekenhof zullen worden neergelegd. Er wordt verwacht dat de rekeningen 2004 in de loop van de maand juni zullen worden neergelegd en voorts is de neerlegging van de rekeningen 2005 en 2006 ook nog in 2009 gepland. Er word verwacht dat de situatie zal kunnen genormaliseerd worden in de eerste helft van 2010