De Post - Postautomaten - Implementatie
postdienst
automaat
automatisering
12/1/2009 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 12/2/2009) |
19/2/2009 | Antwoord |
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-2039
In de Verenigde Staten hanteren postondernemingen sinds lang postautomaten die buiten de postkantoren geplaatst worden en op gelijk welk moment van de dag toegankelijk zijn voor de burger.
Dat is bijzonder handig voor werkende mensen voor wie de openingsuren van postkantoren en ook postpunten moeilijk liggen, maar ook bijvoorbeeld voor mensen in landelijke gebieden waar de postkantoren en -punten relatief ver uit elkaar liggen. Ook in de stad is het dichtstbijzijnde postkantoor of -punt voor mensen met een mobiliteitsprobleem vaak nog veraf en kan een postautomaat in zekere mate een oplossing bieden.
De automaten zelf zijn behoorlijk gesofisticeerd in de zin dat ze bijvoorbeeld beschikken over een ingebouwde weegschaal voor het bepalen van het gewicht van een poststuk.
Graag had ik een antwoord op volgende vragen verkregen :
Hoe staat De Post tegenover het inzetten van dergelijke postautomaten, hetzij in de steden, hetzij in meer landelijke gebieden ? Werd hierover in het verleden reeds een afweging gemaakt van de voor- en nadelen, een kosten-batenanalyse ?
Wat is de persoonlijke visie van de geachte minister op het inzetten van dergelijke automaten ? Overweegt zij in deze een initiatief te nemen (het laten uitvoeren van een studie, …) ?
De Post onderzoekt op dit ogenblik de mogelijkheid om een systeem met postautomaten te ontwikkelen. Dit distributiekanaal moet financieel haalbaar zijn en moet in overeenstemming zijn met de huidige reorganisatie en de modernisering van het verlieslatende netwerk.
Een implementatie van dergelijke postautomaten kan, na een positieve evaluatie, overwogen worden indien De Post de toegankelijkheid van de dienstverlening kan blijven garanderen. Tevens zal De Post met het oog op de vrijmaking van de markt ook steeds nagaan of de rendabiliteit van het distributienetwerk gewaarborgd blijft.
Tot slot, heeft De Post ook een e-shop geïnstalleerd, met andere woorden, een winkel op internet die de mogelijkheid biedt om postale producten te kopen met levering aan huis de dag na bestelling. Deze oplossing biedt ook een antwoord op de gestelde problematieken.