De Post - Postautomaten - Implementatie
postdienst
automaat
automatisering
18/11/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 18/12/2008) |
5/1/2009 | Dossier gesloten |
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2448
In de Verenigde Staten hanteren postondernemingen sinds lang postautomaten die buiten de postkantoren geplaatst worden en op gelijk welk moment van de dag toegankelijk zijn voor de burger.
Dat is bijzonder handig voor werkende mensen voor wie de openingsuren van postkantoren en ook postpunten moeilijk liggen, maar ook bijvoorbeeld voor mensen in landelijke gebieden waar de postkantoren en -punten relatief ver uit elkaar liggen. Ook in de stad is het dichtstbijzijnde postkantoor of -punt voor mensen met een mobiliteitsprobleem vaak nog veraf en kan een postautomaat in zekere mate een oplossing bieden.
De automaten zelf zijn behoorlijk gesofisticeerd in de zin dat ze bijvoorbeeld beschikken over een ingebouwde weegschaal voor het bepalen van het gewicht van een poststuk.
Graag had ik een antwoord op volgende vragen verkregen :
Hoe staat De Post tegenover het inzetten van dergelijke postautomaten, hetzij in de steden, hetzij in meer landelijke gebieden ? Werd hierover in het verleden reeds een afweging gemaakt van de voor- en nadelen, een kosten-batenanalyse ?
Wat is de persoonlijke visie van de geachte minister op het inzetten van dergelijke automaten ? Overweegt zij in deze een initiatief te nemen (het laten uitvoeren van een studie, …) ?