NMBS - Treinverbinding Antwerpen-Puurs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoer per spoor
aanwerving
personeel
vervoerscapaciteit
27/6/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 31/7/2008) |
4/9/2008 | Antwoord |
Op 9 december 2007 werd door de NMBS een nieuwe dienstregeling ingevoerd. Aanvankelijk had de directie B-reizigers ook beslist de treinverbinding tussen Puurs en Antwerpen te intensifiëren. In plaats van een verbinding om het uur zou men voorzien in een verbinding om het half uur. Uiteindelijk werd dit niet gerealiseerd en voor onbepaalde tijd uitgesteld met als reden dat er een tekort aan treinbestuurders bij de NMBS zou zijn.
1. Wanneer wordt er werk gemaakt van het intensifiëren van de verbinding Puurs-Antwerpen?
2. Wat werd er tot op heden ondernomen om aan het probleem van het tekort van treinbestuurders te verhelpen?
1. De reizigersaantallen en het potentieel verantwoorden momenteel geen snelle intensifiëring van het aanbod. Momenteel rijdt op de verbinding Puurs-Antwerpen een gekadanseerde uurverbinding, tijdens de spits aangevuld met twee treinen (twee 's ochtends naar Antwerpen, twee 's avonds vanuit Antwerpen) waardoor tijdens de piekuren een halfuurbediening gerealiseerd wordt.
Tijdens de piekuren heeft de L-trein richting Puurs een bezetting van 23 % (ochtend) en 50 % (avond). Richting Antwerpen is dit 65 % (ochtend) en 18 % (avond). Telkens is de piek gespreid over twee treinen.
De L-trein wordt gedurende de hele dag gereden met één treinstel type AM75 (vierledig treinstel), dat zitplaats biedt aan drie honderd achtenvijftig reizigers. Op de drukste trein zitten dus ongeveer twee honderd dertig reizigers. Tijdens de daluren hebben de treinen een bezetting van ongeveer veertig reizigers (12 %).
De P-treinen hebben 's avonds (naar Puurs) een bezetting van 28 % (naar Sint Niklaas) en 19 % (naar Puurs), en 's ochtends (naar Antwerpen) een bezetting van 16 % (uit Puurs) en 50 % (uit Sint Niklaas).
Uit deze reizigersaantallen mag blijken dat binnen het huidige aanbod nog een groot groeipotentieel bestaat, ook tijdens de spitsuren waarin er een halfuurbediening bestaat, vooraleer het nodig zal zijn om het aanbod uit te breiden.
2. De NMBS-Groep voert een aanwervingsbeleid op basis van de te verwachten evolutie van de personeelsbehoeften, gesteund op de ondernemingsplannen van de NMBS-Groep enerzijds en de voorzieningen betreffende de natuurlijke afvloeiing van treinbestuurders anderzijds.
De NMBS Holding profileert zich als werkgever onder meer via verscheidene aanwervingscampagnes, contacten met scholen, deelname aan jobbeurzen, gespecialiseerde internetsites inzake selectie en aanwerving en een nauwe samenwerking met de VDAB, FOREM en ACTIRIS.
Voor treinbestuurders loopt een permanente aanwerving. Er moet echter rekening gehouden worden met een doorlooptijd van ongeveer vijftien maanden vanaf de aanwerving voor de basisopleiding als treinbestuurder alvorens nieuwe treinbestuurders operationeel inzetbaar worden.