SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
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19 février 2013 19 februari 2013
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Question écrite n° 5-8192 Schriftelijke vraag nr. 5-8192

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au ministre des Entreprises publiques et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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Société nationale des chemins de fer belges - Personnes à mobilité réduite - Service adapté - Centre pour l'égalité des chances et la lutte contre le racisme - Discrimination - Situation Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Personen met een beperkte mobiliteit - Aangepaste dienstverlening - Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding - Discriminatie - Stand van zaken 
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Société nationale des chemins de fer belges
Unia
facilités pour handicapés
discrimination fondée sur un handicap
statistique officielle
transport de voyageurs
Myria
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Unia
faciliteiten voor gehandicapten
discriminatie op grond van een handicap
officiële statistiek
reizigersvervoer
Myria
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19/2/2013Verzending vraag
18/12/2013Rappel
21/2/2014Rappel
10/3/2014Antwoord
19/2/2013Verzending vraag
18/12/2013Rappel
21/2/2014Rappel
10/3/2014Antwoord
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Aussi posée à : question écrite 5-8193 Aussi posée à : question écrite 5-8193
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Question n° 5-8192 du 19 février 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8192 d.d. 19 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les personnes à mobilité réduite peuvent bénéficier auprès de la SNCB d'un service adapté à la condition de le demander 24 heures à l'avance et de voyager depuis une des 114 gares sélectionnées.

Après un incident lors duquel une dame de Jemappes n'a pas été aidée en gare malgré une demande correcte, une plainte a été déposée auprès du Centre pour l'égalité des chances et la lutte contre le racisme. Celui-ci a indiqué dans une réaction publiée dans De Standaard du 14 juillet 2011 que, depuis le début de 2010, 22 plaintes similaires avaient déjà été déposées auprès de la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) et de De Lijn.

Le Centre a également mis en cause la règle des 24 heures puisque toutes les personnes à mobilité réduite, quel que soit leur handicap, sont traitées de la même manière. Les besoins d'une personne en chaise roulante ou d'un malvoyant sont pourtant fondamentalement différents. Les personnes à mobilité réduite sont donc obligées de planifier entièrement leur voyage au moins un jour à l'avance.

J'aurais aimé obtenir du ministre une réponse aux questions suivantes.

1) Combien de voyageurs à mobilité réduite ont-ils eu recours, au cours des cinq dernières années, au service adapté qui est offert?

2) Combien de plaintes la SNCB a-t-elle reçues ces dernières années au sujet de problèmes avec le service aux personnes à mobilité réduite? Quelles étaient les principales plaintes?

3) Des compensations ont-elles été payées pour l'absence de l'assistance promise aux personnes à mobilité réduite? Si oui, quel était le montant total de ces compensations et quel était le montant par année?

4) A-t-on prévu une augmentation du nombre des gares et arrêts où est offert ce service?

5) Que pense le ministre du point de vue du Centre pour l'égalité des chances et la lutte contre le racisme, selon lequel la SNCB discrimine les voyageurs à mobilité réduite en les obligeant à demander leur itinéraire 24 heures à l'avance? Le ministre estime-t-il que la règle des 24 heures doit être maintenue pour tous les voyageurs à mobilité réduite?

 

Personen met een beperkte mobiliteit kunnen bij de NMBS op een aangepaste dienstverlening rekenen, op voorwaarde dat ze dit 24 uur op voorhand aanvragen en reizen vanuit een van de 114 geselecteerde stations.

Na een incident waarbij een vrouw uit Jemappes, ondanks een correcte aanvraag, in het station niet werd geholpen, werd een klacht neergelegd bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding. Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) gaf in een reactie in De Standaard op 14 juli 2011 aan dat sinds begin 2010 reeds 22 gelijkaardige klachten waren binnengekomen over de NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) en De Lijn.

Ook stelde het CGKR de 24-urenregel in vraag, aangezien die alle personen met een beperkte mobiliteit, ongeacht hun handicap, over dezelfde kam scheert. De noden van een rolstoelgebruiker en een slechtziende zijn nochtans fundamenteel anders. Personen met een beperkte mobiliteit worden zo dus verplicht om hun reis minstens één dag op voorhand volledig te plannen.

Graag kreeg ik dan ook van de minister een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel reizigers met een beperkte mobiliteit maakten de voorbije 5 jaar gebruik van de aangepaste dienstverlening die wordt geboden?

2) Hoeveel klachten ontving de NMBS de afgelopen jaren over problemen met de dienstverlening voor personen met een beperkte mobiliteit? Wat waren de voornaamste klachten?

3) Werden compensaties uitbetaald voor het niet- leveren van de beloofde assistentie aan personen met een beperkte mobiliteit? Zo ja, wat was het totaalbedrag van die compensaties en wat waren de bedragen uitgesplitst per jaar.

4) Is een uitbreiding voorzien van het aantal stations en stopplaatsen waar die dienst wordt aangeboden?

5) Wat denkt de minister over het standpunt van het CGKR dat de NMBS reizigers met een beperkte mobiliteit discrimineert door hen te verplichten hun reisweg 24 uur op voorhand aan te vragen? Is de minister van mening dat de 24-urenregel behouden moet blijven voor alle reizigers met een beperkte mobiliteit?

 
Réponse reçue le 10 mars 2014 : Antwoord ontvangen op 10 maart 2014 :

En réponse aux questions de l’honorable membre, je m’en réfère à ma réponse à sa question écrite n° 5-4951 portant sur le même sujet.

In antwoord op de vragen van het geachte lid, verwijs ik naar mijn antwoord op haar vraag nr. 5-4951 met hetzelfde onderwerp.