SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
27 janvier 2011 27 januari 2011
________________
Question écrite n° 5-816 Schriftelijke vraag nr. 5-816

de Lieve Maes (N-VA)

van Lieve Maes (N-VA)

à la ministre de la Fonction publique et des Entreprises publiques

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Matériel roulant - Situation Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Rollend materieel - Stand van zaken 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
véhicule sur rails
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
voertuig op rails
________ ________
27/1/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten
27/1/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten
________ ________
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4223 Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4223
________ ________
Question n° 5-816 du 27 janvier 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-816 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Depuis quelques mois, la Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) fait sans cesse parler d'elle négativement dans la presse en raison des retards découlant d'un nombre insuffisant de trains, de trains trop courts, de l'indisponibilité du matériel roulant, etc.

Pourtant différents projets d'investissement ont été lancés par le passé pour remédier à ce problème. On se demande si les projets d'investissement cités sont bien suffisants pour faire face à la future expansion du nombre de voyageurs. Une évaluation de ces projets peut être un premier pas vers une amélioration du service public offert par la SNCB.

Je souhaiterais une réponse aux questions suivantes.

1) Comment se compose actuellement le matériel roulant (modèles et nombre) ?

2) Quel pourcentage de ce matériel est immédiatement opérationnel ?

3) Combien d'appareils sont-ils défectueux ? Combien doivent-ils être adaptés à la technologie moderne (comme par exemple les projets 3501 et 3605) ?

4) Les projets 3501 (modernisation des motrices électriques MR 66-79) et 3605 (adaptations des voitures I6 et I10) ont-ils été terminés dans les délais et ont-ils une influence positive sur la capacité ?

5) Les achats prévus dans le projet 3031 (96 motrices MW 41), le projet 3053 (60 locomotives T18) et le projet 3101(280 voitures M6) sont-ils complètement achevés et ces appareils sont-ils déjà en service ?

6) Quelle est la situation quant aux réparations ? Celles-ci sont-elles réalisées en gestion propre ou sont-elles sous-traitées ? Ont-elles pris du retard ou non ?

 

De laatste maanden komt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) voortdurend ongunstig in het nieuws met vertragingen door te weinig treinen, te korte treinen, onbeschikbaarheid van het rollend materieel, …

Nochtans zijn er in het verleden verschillende investeringsprojecten opgestart om deze problematiek het hoofd te kunnen bieden. De vraag dringt zich op of de aangehaalde investeringsprojecten wel voldoende zijn om de toekomstige expansie van het reizigersaantal te kunnen blijven bijhouden. Een evaluatie van deze investeringsprojecten kan een eerste stap betekenen in de richting van een betere openbare dienstverlening van de NMBS.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat is de huidige samenstelling van het rollend materieel (modellen en aantallen)?

2) Welk percentage hiervan is onmiddellijk inzetbaar?

3) Hoeveel toestellen zijn defect? Hoeveel moeten worden aangepast aan de modernere technologie (zoals bij bijvoorbeeld project 3501 en project 3605)?

4) Zijn de projecten 3501 (modernisering elektrische motorrijtuigen MR 66-79) en 3605 (aanpassingen rijtuigen I6 en I10) beide tijdig beëindigd en heeft dit een positieve invloed op de capaciteit?

5) Zijn de aankopen uit project 3031 (zesennegentig motorwagens MW 41), project 3053 (zestig elektrische locomotieven T18) en project 3101 (tweehonderdtachtig rijtuigen M6) volledig afgerond en zijn deze toestellen al in gebruik genomen?

6) Wat is de stand van zaken betreffende de herstellingen? Gebeuren die allemaal in eigen beheer of worden ze ook uitbesteed? En is er hier een achterstand of niet?