SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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1 février 2012 1 februari 2012
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Question écrite n° 5-5416 Schriftelijke vraag nr. 5-5416

de Nele Lijnen (Open Vld)

van Nele Lijnen (Open Vld)

au ministre des Entreprises publiques, de la Politique scientifique et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
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Société nationale des chemins de fer belges - Grève - Chiffres Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen - Staking - Cijfers 
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Société nationale des chemins de fer belges
personnel des transports
transport ferroviaire
transport de voyageurs
grève
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoerspersoneel
vervoer per spoor
reizigersvervoer
staking
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1/2/2012Verzending vraag
19/9/2012Antwoord
1/2/2012Verzending vraag
19/9/2012Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5417 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-5417
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Question n° 5-5416 du 1 février 2012 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-5416 d.d. 1 februari 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) a été la première à entamer la grève générale du 30 janvier 2012. Il s'est avéré que l'action a commencé une heure trop tôt en certains endroits, de sorte que de nombreux voyageurs sont restés sur le carreau. En outre, il subsiste le fait que seule une partie des travailleurs de la SNCB étaient prêts à faire grève mais que de nombreux non-grévistes n'ont pas été en mesure de travailler.

J'aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes, avec chaque fois une ventilation par région.

1) Combien de personnes de la SNCB ont-elles effectivement participé à la grève du 30 janvier 2012 ?

2) Combien de grévistes étaient-ils affiliés à un syndicat ?

3) Combien de travailleurs ont-ils travaillé ce jour-là ?

4) Combien de non-grévistes étaient-ils affiliés à un syndicat ?

5) Combien de travailleurs étaient-ils prêts à travailler mais en ont-ils été empêchés ?

6) Les travailleurs qui étaient prêts à travailler mais qui en ont été empêchés ont-ils subi une perte de salaire ou ont-ils été normalement payés à ne rien (pouvoir) faire ?

7) Combien de travailleurs de la SNCB ont-ils pris congé ce jour-là ?

8)  Combien de travailleurs de la SNCB avaient-ils un crédit-temps ce jour-là, un congé parental ou un autre congé thématique ?

9) Combien de travailleurs se sont-ils portés malades ce jour-là ou étaient-ils déjà malades ?

10) Combien de travailleurs ont-ils travaillé chez eux ?

11) Pourquoi a-t-on trouvé nécessaire d'entamer la grève avant l'heure convenue ?

12) Dans quels endroits précis la grève a-t-elle commencé trop tôt ?

13) Combien de voyageurs ont-ils été concernés ?

14) Les voyageurs ont-ils le droit de faire appel à un taxi qui sera payé par la SNCB ?

15) Dans l'affirmative, combien de personnes ont-elles fait appel à un taxi et combien cela a-t-il coûté à la SNCB ?

16) La SNCB prévoit-elle une intervention pour les voyageurs qui ont été concernés par les actions et, dans l'affirmative, sous quelle forme (un sorry pass par exemple) ?

17) Quelles mesures le ministre prend-il afin d'empêcher à l'avenir de telles actions anticipées et autres actions sauvages ?

18) Le ministre envisage-t-il des initiatives pour moderniser les modalités de grève à la SNCB en vue de préserver les voyageurs d'embarras inutiles ?

 

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) bleek de eerste te zijn om de algemene staking van 30 januari 2012 op gang te trekken. Bovendien bleek de actie op sommige plaatsen een uur te vroeg te worden ingezet, zodat heel wat reizigers in de kou bleven staan. Daarnaast blijft het feit dat slechts een deel van de NMBS-werknemers stakingsbereid was, maar dat heel wat werkwilligen gewoon niet in staat waren om hun job uit te voeren.

Graag een antwoord op de volgende vragen, telkens opgedeeld per gewest:

1) Hoeveel mensen hebben bij de NMBS effectief deelgenomen aan de staking van 30 januari 2012?

2) Hoeveel van deze stakers waren aangesloten bij een vakbond?

3) Hoeveel werknemers hebben die dag gewerkt?

4) Hoeveel van deze werkwilligen waren aangesloten bij een vakbond?

5) Hoeveel werknemers waren arbeidsbereid maar werden gehinderd om hun werk uit te voeren?

6) Hebben werknemers die bereid waren om te werken, maar bij de uitvoering daarvan werden gehinderd, die dag loonverlies geleden of werden zij gewoon doorbetaald om niets te (kunnen) doen?

7) Hoeveel werknemers van de NMBS hebben die dag verlof genomen?

8) Hoeveel werknemers van de NMBS hadden die dag tijdskrediet, ouderschapsverlof of een ander themaverlof?

9) Hoeveel werknemers hebben zich die dag ziek gemeld of waren al ziek?

10) Hoeveel werknemers hebben thuis gewerkt?

11) Waarom vond men het nodig om de staking vroeger op gang te trekken dan het afgesproken uur?

12) Waar precies is de staking te vroeg begonnen?

13) Hoeveel reizigers werden hierdoor getroffen?

14) Hebben deze reizigers het recht om een beroep te doen op een taxi, die wordt betaald door de NMBS?

15) Zo ja, hoeveel mensen hebben hierop een beroep gedaan en hoeveel heeft dit aan de NMBS gekost?

16) Voorziet de NMBS een tegemoetkoming aan de getroffen reizigers van hun acties, en zo ja, in welke vorm (Sorry Pas bijvoorbeeld)?

17) Welke maatregelen neemt de geachte minister/staatssecretaris om dergelijke vervroegde en andere wilde acties in de toekomst te voorkomen?

18) Plant de geachte minister/staatssecretaris initiatieven om de modaliteiten van een staking bij de NMBS te moderniseren met het oog op het voorkomen van nodeloze overlast voor de reizigers?

 
Réponse reçue le 19 septembre 2012 : Antwoord ontvangen op 19 september 2012 :

Le volume considérable de données sollicitées rend impossible leur présentation sous forme de réponse à une question parlementaire.

De veelheid aan gegevens maakt het onmogelijk om deze gegevens in de vorm van een antwoord op een parlementaire vraag mee te delen.