SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
________________
28 décembre 2011 28 december 2011
________________
Question écrite n° 5-4392 Schriftelijke vraag nr. 5-4392

de Yves Buysse (Vlaams Belang)

van Yves Buysse (Vlaams Belang)

au ministre des Entreprises publiques, de la Politique scientifique et de la Coopération au développement, chargé des Grandes Villes

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden
________________
Société nationale des chemins de fer belges (SNCB) - Liaison ferroviaire directe entre Bruges et Zaventem - État d'avancement Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Rechtstreekse treinverbinding tussen Brugge en Zaventem - Stand van zaken 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
transport de voyageurs
réseau ferroviaire
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
reizigersvervoer
spoorwegnet
________ ________
28/12/2011Verzending vraag
9/2/2012Antwoord
28/12/2011Verzending vraag
9/2/2012Antwoord
________ ________
Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2600 Herindiening van : schriftelijke vraag 5-2600
________ ________
Question n° 5-4392 du 28 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4392 d.d. 28 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La demande de Bruges de disposer d'une liaison ferroviaire directe entre Bruges et l'aéroport de Zaventem est connue.

Manifestement, une piste serait actuellement à l'étude qui scinderait à Gand-Saint-Pierre le train reliant Zaventem à La Panne. Une partie du train continuerait en direction de La Panne, l'autre en direction de Bruges.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Est-il exact que cette piste est ou a été étudiée ?

2) Quelles sont les conclusions ?

3) Concrètement, une liaison directe entre Bruges et Zaventem sera-t-elle créée à terme ?

 

De vraag van Brugge om een rechtstreekse treinverbinding te zien realiseren tussen Brugge en de luchthaven van Zaventem is gekend.

Blijkbaar zou er nu een piste onderzocht worden waarbij de bestaande rechtstreekse trein van Zaventem naar De Panne in Gent-Sint-Pieters zou opgesplitst worden. Het ene treindeel zou dan verder rijden naar De Panne, het andere deel zou richting Brugge rijden.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Klopt het dat deze piste onderzocht wordt / werd?

2) Wat zijn de conclusies?

3) En concreet: komt er op termijn een rechtstreekse verbinding tussen Brugge en Zaventem?

 
Réponse reçue le 9 février 2012 : Antwoord ontvangen op 9 februari 2012 :

1. Actuellement, il n’y a pas de liaison directe entre Bruges et Bruxelles-National-Aéroport. Lors de l’établissement du nouveau plan IC/IR 2013, le scénario d’une liaison directe sera toutefois mis sur la table.

2. Il est prématuré de présenter une décision définitive dans le contexte actuel.

3. Dans le concept horaire de décembre 2013, la liaison concernée se voit accorder de fortes chances de réalisation. Sa concrétisation sur le plan technique dépend évidemment de différents critères (notamment des sillons libres et de la disponibilité de matériel ferroviaire et de personnel).

1. Momenteel is er geen rechtstreekse verbinding tussen Brugge en Brussel-Nationaal-Luchthaven. Bij de opmaak van het nieuwe IC/IR-plan 2013 zal het scenario van een directe verbinding wel degelijk aan bod komen.

2. Het is te voorbarig om in de huidige context een definitief besluit te nemen.

3. In het dienstregelingconcept van december 2013 krijgt de betrokken verbinding een eerlijke en volwaardige kans. De concrete spoortechnische invulling ervan hangt natuurlijk af van verschillende criteria (onder andere vrije rijpaden, beschikbaar treinmaterieel en -personeel ).