SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
________________
12 avril 2011 12 april 2011
________________
Question écrite n° 5-2075 Schriftelijke vraag nr. 5-2075

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

au ministre de la Justice

aan de minister van Justitie
________________
Prisons - Formations professionnelles ou recyclages - Nombre de détenus Gevangenissen - Beroepsopleidingen of bijscholing - Aantal deelnemers 
________________
établissement pénitentiaire
détenu
réinsertion sociale
enseignement professionnel
formation professionnelle
diplôme
strafgevangenis
gedetineerde
reclassering
beroepsonderwijs
beroepsopleiding
diploma
________ ________
12/4/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten
12/4/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten
________ ________
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4646 Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4646
________ ________
Question n° 5-2075 du 12 avril 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-2075 d.d. 12 april 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Une politique de détention éthique et appropriée permet de préparer les détenus à leur réinsertion dans la société. De ce point de vue, la période de détention peut être très propice, particulièrement à la formation et à l'enseignement.

Je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1) Combien de détenus ont-ils obtenu un diplôme ou un certificat pour une formation professionnelle ou un recyclage en prison en 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010 ? Quelles différences y a-t-il entre les prisons ? Comment explique-t-il ces chiffres et ces évolutions ?

2) Quel était le taux moyen de réussite pour l'obtention d'un diplôme ou d'un certificat pour une formation professionnelle ou un recyclage par les détenus en 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010 ? Y a-t-il de grandes différences entre les prisons ? Comment explique-t-il ces chiffres et ces évolutions ?

3) Tous les détenus peuvent-ils entamer une formation d'enseignement supérieur s'ils le désirent ? Sont-ils libres de choisir ? Le ministre peut-il me fournir une liste de l'offre d'enseignement concernant les formations professionnelles ou les recyclages proposée aux détenus ? Y a-t-il de (grandes) différences entre les prisons ?

4) Y a-t-il des listes d'attente pour de telles formations ? Combien de détenus figuraient-ils sur ces listes d'attente en 2006, 2007, 2008, 2009 et 2010 ? Quel est le temps d'attente moyen pour pouvoir entamer cette formation ? Y a-t-il de grandes différences entre les prisons ? Comment le ministre explique-t-il ces chiffres et ces évolutions ?

5) Quels coûts sont-ils à charge des détenus ? Les détenus paient-ils plus ou moins qu'un étudiant ordinaire pour la même formation ? Existe-t-il des mécanismes de solidarité pour les détenus les moins nantis ?

6) Existe-t-il une coopération structurelle avec les communautés concernant l'organisation de l'enseignement supérieur dans les prisons ? Existe-t-il une coopération structurelle avec les centres de formation concernant l'organisation de formations professionnelles dans les prisons ?

 

Een ethisch maar ook adequaat detentiebeleid bereidt de gevangenen voor op een succesvolle herintrede in de samenleving. De gevangenistijd biedt daarvoor vele kansen, zeker op het vlak van opleiding en onderwijs.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoeveel gedetineerden behaalden een diploma of een certificaat voor een beroepsopleiding of bijscholing in de gevangenis in de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010? Bestaan er hieromtrent grote verschillen tussen de gevangenissen? Hoe duidt en beoordeelt de geachte minister deze cijfers en ontwikkelingen?

2) Wat was het gemiddeld slaagpercentage voor het behalen van een diploma of een certificaat voor een beroepsopleiding of bijscholing door gedetineerden in de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010? Bestaan er hieromtrent grote verschillen tussen de gevangenissen? Hoe duidt en beoordeelt hij deze cijfers en ontwikkelingen?

3) Kan elke gedetineerde een opleiding hoger onderwijs aanvatten indien hij dat wenst? Bestaat er een vrije keuze? Kan hij mij een lijst bezorgen van het onderwijsaanbod inzake beroepsopleidingen of bijscholingen voor gedetineerden? Bestaan er hier (grote) verschillen tussen de gevangenissen?

4) Bestaan er wachtlijsten voor het behalen van zulke opleidingen? Hoeveel gedetineerden stonden er op deze wachtlijsten voor de jaren 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010? Hoe lang bedraagt de gemiddelde wachttijd om deze opleiding kan aanvatten? Bestaan er hieromtrent grote verschillen tussen de gevangenissen? Hoe duidt en beoordeelt hij deze cijfers en ontwikkelingen?

5) Welke kosten zijn er daarbij verbonden voor gedetineerden? Betalen gedetineerden meer of minder dan een gewone student voor dezelfde opleiding? Bestaan er solidariteitsmechanismen voor de minder gegoede gedetineerden?

6) Bestaat er een structurele samenwerking met de gemeenschappen met betrekking tot het organiseren van hoger onderwijs binnen de gevangenismuren? Bestaat er een structurele samenwerking met opleidingscentra met betrekking tot het organiseren van beroepsopleidingen binnen de gevangenismuren?