SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
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7 octobre 2009 7 oktober 2009
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Question écrite n° 4-4704 Schriftelijke vraag nr. 4-4704

de Patrik Vankrunkelsven (Open Vld)

van Patrik Vankrunkelsven (Open Vld)

au ministre du Climat et de l'Energie

aan de minister van Klimaat en Energie
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Avions - Traînées - Chemtrails Vliegtuigen - Nalaten van sporen - Chemtrails 
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avion
gaz de combustion
vliegtuig
verbrandingsgas
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7/10/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 5/11/2009)
12/11/2009Antwoord
7/10/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 5/11/2009)
12/11/2009Antwoord
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Question n° 4-4704 du 7 octobre 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-4704 d.d. 7 oktober 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les avions laissent des traînées dans le ciel. Traditionnellement, il s'agit de contrails, des traînées de valeur d'eau condensée, qui généralement disparaissent rapidement. De temps à autre, nous constatons que malgré des conditions climatiques identiques, un avion produit ces contrails habituels tandis que d'autres laissent de longue traînées blanches, également appelées chemtrails. Celles-ci inquiètent la population. Personnellement, je ne suis pas persuadé que ces chemtrails soient délibérément composés de produits nuisibles ou dangereux. Par contre, j'estime qu'il n'est pas normal qu'un avion ne laisse pas de traînée et un autre bien. Nous savons que certains additifs sont ajoutés délibérément au carburant, précisément pour produire un tel effet, comme les traînées aux trois couleurs nationales produites par les avions à l'occasion de la fête nationale. Une explication correcte pourrait mettre fin à l'inquiétude de la population, d'autant que des histoires à dormir debout circulent à ce sujet.

Le ministre peut-il me dire comment ces traînées blanches visibles et persistantes sont produites ? Pour quelle raison certains avions laissent-ils de telles traînées et d'autres non ?

 

Vliegtuigen in de lucht laten sporen na. Klassiek gaat het over contrails, dit zijn lijnen van gecondenseerde waterdamp en deze verdwijnen meestal snel. Af en toe stellen we vast dat zelfs in identieke weersomstandigheden het ene vliegtuig deze gewone contrails uitstoot, terwijl andere vliegtuigen zeer lange witte sporen nalaten, ook wel chemtrails genoemd. Dit geeft de ongerustheid bij de bevolking. Ik ben zelf zeker geen believer dat deze chemtrails bewust nadelige of schadelijke stoffen zouden bevatten. Ik ben wel van oordeel dat het niet normaal is dat het ene vliegtuig geen sporen nalaat en het andere wel en het is bekend dat er bewust additieven aan de brandstof worden toegevoegd om juist dit effect te krijgen, denken we maar aan de nationale driekleur die gevormd wordt door vliegtuigen tijdens de nationale feestdag. Gewoon een correcte uitleg zou volgens mij de ongerustheid bij de bevolking kunnen wegnemen, want nu worden de grootste indianenverhalen daaromtrent opgehangen.

Kan de geachte minister juist zeggen hoe deze nadrukkelijk zichtbare witte sporen ontstaan? Waarom stoot het ene vliegtuig deze sporen wel uit en het andere niet?

 
Réponse reçue le 12 novembre 2009 : Antwoord ontvangen op 12 november 2009 :

Les traînées laissées par les avions dans le ciel sont effectivement dues à la condensation de vapeur d’eau présente dans les gaz d’échappement.

La formation et la dissipation de ces traînées dépendent des conditions atmosphériques de température, pression et d’humidité de l’air. Ces conditions atmosphériques diffèrent cependant selon l’altitude notamment. Un ciel bleu ne signifie pas que tous ces paramètres sont identiques pour les différentes altitudes de vol.

De plus, il n’est pratiquement pas possible, sans instruments de mesure, de déterminer l’altitude à laquelle vole un avion.

A fortiori, les distances entre différents avions sont très difficiles à évaluer.

Lorsque plusieurs avions sont visibles dans le ciel, on ne peut donc pas supposer qu’ils évoluent à la même altitude et la distance qui les sépare peut être très grande. On ne peut donc pas affirmer qu’ils relâchent leurs gaz d’échappement dans les mêmes conditions atmosphériques.

La formation et la dissipation ne seront dès lors pas nécessairement identiques.

De sporen die de vliegtuigen in de lucht achterlaten zijn inderdaad te wijten aan de condensatie van waterdamp die in de uitlaatgassen aanwezig is.

Hoe deze sporen zich vormen en verdwijnen hangt af van de weersomstandigheden qua temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid. Deze weersomstandigheden verschillen echter, onder andere naargelang de hoogte. Een blauwe lucht betekent niet dat al deze parameters dezelfde zijn voor de verschillende vlieghoogtes.

Bovendien is het nagenoeg onmogelijk om zonder meetinstrumenten uit te maken op welke hoogte een vliegtuig vliegt.

De afstanden tussen verschillende vliegtuigen zijn a fortiori erg moeilijk in te schatten.

Wanneer verschillende vliegtuigen in de lucht te zien zijn, kan men er dus niet van uitgaan dat ze op dezelfde hoogte vliegen en kan de afstand tussen de twee vliegtuigen erg groot zijn. Men kan dus niet beweren dat ze hun uitlaatgassen in dezelfde weersomstandigheden uitstoten.

De sporen zullen dan ook niet noodzakelijk op dezelfde manier gevormd worden en verdwijnen.