SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
________________
26 aôut 2009 26 augustus 2009
________________
Question écrite n° 4-4174 Schriftelijke vraag nr. 4-4174

de Bart Tommelein (Open Vld)

van Bart Tommelein (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre des Finances et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen
________________
Paradis fiscaux - Liechtenstein - Levée du secret bancaire Belastingsparadijzen - Liechtenstein - Opheffen bankgeheim 
________________
évasion fiscale
fraude fiscale
secret bancaire
Liechtenstein
impôt sur les revenus de capitaux
directive (UE)
Royaume-Uni
convention fiscale
belastingvlucht
belastingfraude
bankgeheim
Liechtenstein
belasting op inkomsten uit kapitaal
richtlijn (EU)
Verenigd Koninkrijk
belastingovereenkomst
________ ________
26/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
26/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
25/11/2009Dossier gesloten
________ ________
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5171 Heringediend als : schriftelijke vraag 4-5171
________ ________
Question n° 4-4174 du 26 aôut 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-4174 d.d. 26 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le Liechtenstein s'emploie actuellement à assouplir son secret bancaire. Le 12 mars, le prince héritier Aloïs a annoncé des mesures destinées à rendre le monde bancaire plus transparent. Aloïs répond ainsi aux pressions exercées sur le Liechtenstein par d'autres pays européens pour mieux pouvoir poursuivre les fraudeurs du fisc.

Cette semaine, cette décision fut concrétisée par une première convention fiscale, en l'occurrence avec le Royaume-Uni, relative à l'échange d'information concernant les Britanniques détenant un compte au Liechtenstein (Tax Information Exchange Agreement).

Les Britanniques détenant un compte au Liechtenstein sont encouragés à régulariser leur situation en déclarant l'existence de ces comptes dans leur pays. La période de régularisation s'étend de 2010 à 2015. Les titulaires britanniques qui acceptent la proposition de régularisation relèvent alors d'un régime particulier d'amnistie fiscale.

Les fraudeurs du fisc britanniques ont en premier lieu la possibilité de s'acquitter de leurs impôts impayés des dix dernières années, plus une rente et une amende de maximum 10 %, lorsqu'ils déclarent eux-mêmes leurs revenus au Liechtenstein. L'administration fiscale ne les poursuit donc pas en ce qui concerne les impôts impayés depuis plus de dix ans.

Les clients qui n'acceptent pas cette solution doivent clôturer leur compte au Liechtenstein, mais leurs noms ne sont pas communiqués au Royaume-Uni.

J'aimerais poser les questions suivantes à ce sujet :

1) Quels revenus ont-ils été reversés par le Liechtenstein à la Belgique, respectivement en 2007 et en 2008, à la suite de la directive relative à l'épargne et du prélèvement à la source effectué sur les non-résidents du pays en question, et cela à la suite de la convention signée entre les pays européens et les territoires associés, notamment le Liechtenstein ? Quel fut le nombre de dossiers respectivement en 2007 et en 2008 ?

2) Qu'en est-il des 54 compatriotes qui détenaient un compte auprès de la banque du Liechtenstein LGT ? Combien d'entre eux ont-ils déjà conclu un arrangement et quel est le montant d'impôts impayés et d'amendes déjà versés dans ce dossier ?

3) Comment le ministre réagit-il à l'accord conclu entre le Trésor britannique et le Liechtenstein ?

4) Le ministre est-il disposé à élaborer un accord similaire pour ce qui est de notre pays et du Liechtenstein et peut-il donner des explications détaillées à ce sujet ? Dans la négative, pourquoi et quelles autres pistes le ministre juge-t-il indiquées pour dépister les éventuels fraudeurs ?

5) L'accord conclu entre le Royaume-Uni et le Liechtenstein a-t-il, selon le ministre, valeur de précédent en ce qui concerne les territoires dépendants ou associés des États membres (Anguila, Îles Caïman, Montserrat, Aruba, Jersey, Guernesey, Île de Man, Îles Vierges, Antilles néerlandaises et Îles Turques et Caïques) ainsi que la Suisse, Andorre, Monaco, le Liechtenstein et Saint-Marin ? Est-il possible, là aussi, de régulariser la situation de nos compatriotes ?

 

Liechtenstein is volop bezig met de versoepeling van zijn bankgeheim. Erfprins Alois kondigde op 12 maart maatregelen aan om de transparantie binnen het bankwezen te vergroten. Alois komt hiermee tegemoet aan de druk die andere Europese landen op Liechtenstein uitoefenen om de vervolging van belastingontduikers makkelijker te maken.

Deze week werd het besluit geconcretiseerd met een eerste belastingsverdrag, in casu met het Verenigd koninkrijk, wat betreft de uitwisseling van informatie van Britse rekeninghouders in Liechtenstein (Tax Information Exchange Agreement).

De Britse rekeninghouders in Liechtenstein worden aangemoedigd hun situatie te regulariseren door deze rekeningen aan te geven in hun thuisland. De regularisatieperiode gaat van start in 2010 en loopt tot 2015. De Britse rekeninghouders die ingaan op het voorstel tot regularisatie vallen onder een bijzondere fiscale amnestieregeling.

Britse belastingontduikers krijgen in eerste instantie de mogelijkheid hun achterstallige belastingen over de afgelopen tien jaar te betalen plus rente en een boete van maximaal 10 procent, wanneer ze zelf inzage geven in hun tegoeden in Liechtenstein. Over niet betaalde belastingen van meer dan tien jaar geleden valt de fiscus hen dan niet meer lastig.

De cliënten die niet ingaan op deze regeling moeten hun rekeningen in Liechtenstein afsluiten, doch hun namen worden niet doorgegeven aan het Verenigd Koninkrijk.

Graag had ik hieromtrent dan ook volgende vragen voorgelegd :

1)Hoeveel inkomsten werden respectievelijk er voor 2007 en 2008 doorgestort naar België vanuit Liechtenstein tengevolge de Spaarrichtlijn en de bronheffing op rekeninghouders die geen resident zijn in het desbetreffende land en dit tengevolge het akkoord tussen de EU landen en de geassocieerde gebieden en onder meer Liechtenstein? Om hoeveel dossiers gaat het respectievelijk in 2007 en 2008?

2)Welke is de stand van zaken wat betreft de 54 landgenoten die een rekening aanhielden bij de LGT-bank in Liechtenstein? Kan de minister aangeven hoeveel van hen reeds een dading hebben aangegaan en kan de minister aangeven hoeveel achterstallige belastingen en boetes reeds werden geïnd in dit dossier?

3)Hoe reageert de minister op het akkoord tussen de Britse schatkist en Liechtenstein?

4)Is de minister bereid een gelijkaardige akkoord uit te werken wat betreft ons land en Liechtenstein en kan dit uitvoerig worden toegelicht? Zo neen, waarom niet en welke andere pistes acht de minister aangewezen om mogelijke belastingontduikers in Liechtenstein te traceren?

5)Ziet de minister in het akkoord tussen het Verenigd Koninkrijk en Liechtenstein precedentwaarde wat betreft de afhankelijke of geassocieerde gebieden van de Lidstaten (Anguila, Cayman Islands, Montserrat, Aruba, Jersey, Guernesey, Isle of Man, Maagdeneilanden, Nederlandse Antillen en Turkse en Caicos-eilanden) alsook Zwitserland, Andorra, Monaco, Liechtenstein en San Marino? Liggen ook hier mogelijkheden om de situatie van landgenoten te regulariseren?