SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2008-2009 Zitting 2008-2009
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26 aôut 2009 26 augustus 2009
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Question écrite n° 4-4169 Schriftelijke vraag nr. 4-4169

de Bart Tommelein (Open Vld)

van Bart Tommelein (Open Vld)

au vice-premier ministre et ministre de la Fonction publique, des Entreprises publiques et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Ambtenarenzaken, Overheidsbedrijven en Institutionele Hervormingen
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Trafic ferroviaire - Sécurité incendie dans les tunnels et les gares - Rapport d’étude néerlandais Treinverkeer - Brandveiligheid in spoortunnels en stations - Nederlands onderzoeksrapport 
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transport ferroviaire
tunnel
gare ferroviaire
lutte anti-incendie
sécurité des transports
Pays-Bas
vervoer per spoor
tunnel
spoorwegstation
brandbestrijding
veiligheid van het vervoer
Nederland
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26/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
19/11/2009Antwoord
26/8/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 24/9/2009)
19/11/2009Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4170 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-4170
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Question n° 4-4169 du 26 aôut 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-4169 d.d. 26 augustus 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Il ressort d’un rapport confidentiel de NS Reizigers (chemins de fer néerlandais) qui a été récemment cité par la presse aux Pays-Bas, que les tunnels ferroviaires ne sont pas sûrs du point de vue de la protection contre l’incendie. C’est ainsi que des centaines de voyageurs néerlandais ont échappé à une catastrophe fatale le soir du 2 juillet à l’heure de pointe dans le tunnel de Schiphol. Du fait d’une communication défectueuse entre les pompiers et les responsables du trafic ferroviaire de ProRail, les conducteurs de sept trains bondés de voyageurs reçurent des instructions contradictoires.

Lorsqu’ils eurent constaté qu’il y avait une fumée dense dans le tunnel de Schiphol, les pompiers avaient estimé que les trains devaient en sortir le plus vite possible mais les responsables du trafic, qui devait en donner le signal, laissèrent les trains à l’arrêt. Les trains dans le tunnel sont restés à l’arrêt pendant quelques heures.

Dans ce rapport néerlandais, on souligne parmi les principaux points problématiques le manque de communication entre les différents responsables. Selon le rapport, un entraînement spécifique à chaque tunnel doit être organisé. Il n’y aurait quasiment pas pareil entraînement aux Pays-bas actuellement.

Dans le rapport interne des chemins de fer néerlandais, les conducteurs de train se disent étonnés de l’absence de décision rapide. Étant donné que, dans notre pays, une grande partie de nos voies de chemins de fer sont en tunnel, en particulier dans les points névralgiques importants comme Anvers et Bruxelles, je souhaiterais poser les questions suivantes :

1) Quelle est votre réaction sur le rapport néerlandais de NS Reizigers (Nederlandse spoorwegen) dont il ressort que les tunnels ferroviaires ne sont pas sûrs ?

2) Pouvez-vous expliquer en détail le niveau de sécurité en cas d’incendie dans les tunnels ferroviaires de notre pays et expliquer les mesures spécifiques qui sont prévues ?

3) Pouvez-vous indiquer les procédures qui doivent être suivies en cas de détection de fumée ou d'incendie dans un tunnel ferroviaire ? Quel est le rôle et quelles sont les responsabilités des différentes parties concernées ?

4) Y a-t-il un scénario auquel sont familiarisés les machinistes, les responsables de gare et les pompiers ?

5) Y a-t-il un plan pour la communication entre les parties responsables en cas de catastrophe dans les tunnels ferroviaires et les gares ?

6) Pouvez-vous garantir qu’un plan de communication et un scénario concret sont disponibles pour tous les responsables en ce qui concerne les principaux tunnels ferroviaires en cas d’incendie ou d’autres catastrophes puisque chaque tunnel à ses propres caractéristiques ?

7)Y a-t-il des entraînements spécifiques pour le personnel du chemin de fer, des services de secours et d’incendie en ce qui concerne les incendies respectivement dans les gares et dans les tunnels et pouvez-vous, pour chaque gare et chaque tunnel important nous dire si un tel entraînement a eu lieu récemment ?

8) Tous les tunnels ferroviaires importants sont-ils équipés d’un système d’alerte incendie ? Si c’est le cas, Pouvez-vous citer les tunnels qui en disposent ? Dans le cas contraire, pouvez-vous en expliquer la raison et ce que vous comptez faire ?

9) Pouvez-vous préciser qui a formellement le commandement lors d’un incendie dans un tunnel ferroviaire ?

10) Quelles mesures allez-vous prendre pour améliorer davantage la sécurité dans les tunnels ferroviaires ? Disposez-vous des budgets nécessaires ?

 

Uit een vertrouwelijk rapport van NS Reizigers (Nederlandse spoorwegen) dat onlangs in de Nederlandse pers werd geciteerd, blijkt dat de tunnels voor het treinverkeer niet brandveilig zijn. Zo ontsnapten honderden Nederlandse treinreizigers in de avondspits van 2 juli 2009 aan een fatale treinramp in de Schipholtunnel. Door slechte communicatie tussen de brandweer en de treindienstleiders van ProRail kregen de machinisten van zeven volle reizigerstreinen tegenstrijdige opdrachten.

Toen er dichte rook in de Schipholtunnel werd geconstateerd, vond de brandweer dat de treinen zo snel mogelijk de tunnel uit moesten, maar de verantwoordelijke treindienstleiders, die het sein daarvoor moeten geven, lieten ze staan. Het treinverkeer in de tunnel lag enkele uren stil.

Eén van de voornaamste pijnpunten uit het Nederlandse rapport is het gebrek aan communicatie tussen de diverse verantwoordelijken. Het rapport stelt dat er per tunnel een specifieke training moet worden ingevoerd. Deze specifieke training zou momenteel vrijwel niet in Nederland plaatsvinden .

In het interne NS-rapport zeggen machinisten verbaast te zijn over het gebrek aan snelle besluitvorming. Gezien ook in ons land grote delen van onze spoorwegen ondertunneld zijn en in het bijzonder de grote verkeersknooppunten van de spoorwegen zoals Antwerpen en Brussel had ik graag hieromtrent dan ook volgende vragen voorgelegd:

1)Hoe reageert u op het Nederlandse rapport van NS Reizigers (Nederlandse spoorwegen) waaruit blijkt dat de tunnels voor het treinverkeer niet veilig zijn?

2)Kan u uitvoerig bespreken in hoeverre in ons land de tunnels voor treinverkeer brandveilig zijn en kan de minister aangeven welke specifieke maatregelen hiervoor werden getroffen?

3)Kunt u aangeven welke procedures gevolgd dienen te worden indien er brand of rook in een spoortunnel is? Welke rol en verantwoordelijkheid hebben de verschillende betrokken partijen hierbij?

4)Bestaat er een specifiek draaiboek waarmee zowel de machinisten, de stationsverantwoordelijken als de brandweer vertrouwd zijn?

5)Is er een communicatieplan tussen verantwoordelijke partijen bij calamiteiten in spoorwegtunnels en stations?

6)Kan u garanderen dat een communicatieplan en een concreet draaiboek voorhanden is voor alle verantwoordelijken wat betreft de belangrijke spoorwegtunnels ingeval van een brand of andere rampen gezien elke spoorwegtunnel eigen karakteristieken heeft?

7)Is er specifieke trainingen wat betreft het spoorwegpersoneel, de hulpdiensten en de brandweer wat betreft branden in stations en respectievelijk spoorwegtunnels en kan u concreet toelichten of respectievelijk in elk station en voor elke belangrijke spoorwegtunnel onlangs een dergelijke training werd uitgevoerd?

8)Beschikken alle belangrijke spoorwegtunnels over een brandalarm? Zo ja, kan u aangeven welke spoorwegtunnels specifiek over een brandalarm beschikken? Zo neen, kan u aangeven waarom niet en kan u aangeven wat u hieraan gaat doen?

9)Kan u aangeven wie formeel de leiding heeft ingeval van een brand in een spoorwegtunnel?

10) Welke maatregelen gaat u nemen om de veiligheid van en in spoortunnels verder te verbeteren? Beschikt u over de nodige budgetten?

 
Réponse reçue le 19 novembre 2009 : Antwoord ontvangen op 19 november 2009 :

1. En tant que ministre belge, ce n’est pas mon devoir de juger un rapport apparement confidentiel, commenté dans la presse hollandaise.

2. Le 14 mars 2003, une étude a été commandée par Infrabel auprès de KPMG en vue de « la gestion des aspects liés à la sécurité dans les tunnels ferroviaires ». Les principales recommandations et la suite donnée étaient :

  • Formaliser une gestion intégrée de la sécurité avec une attention particulière pour les tunnels.

    En 2008, le Plan Infrabel d'Urgence et d'Intervention (PIUI) a été mis en place.

    Des Business Continuity Plans (BCP) spécifiques ont été établis pour la Jonction Nord–Midi de Bruxelles et pour le Tunnel Kennedy à Anvers.

    La prochaine étape dans le projet BCP est un “Roll Out” à prévoir pour plusieurs tunnels.

  • Élaborer des plans d'urgence et de secours.

    Le PIUI décrit les interventions et responsabilités d'Infrabel, des services de secours, des autorités et des parties externes en cas de calamités.

  • Mettre les fiches concernant les tunnels facilement à la disposition du personnel et des services de secours.

    Ces fiches ont été intégrées dans les plans PIUI et BCP.

  • Introduire la formation permanente et les exercices.

    Dans le cadre du PIUI, des exercices de simulation sont régulièrement organisés. Des collaborateurs d'Infrabel, des opérateurs, services de secours, etc. y sont impliqués.

    Les tests pratiques récemment réalisés dans des tunnels en collaboration avec les services de secours et des opérateurs sont les suivants :

    le tunnel de Hal en 2005 ;

    la Jonction Nord–Sud d'Anvers en 2007 ;

    le tunnel de Soumagne en 2009.

  • Développer la coordination avec les services de secours :

    Des exercices sont organisés à ce sujet dans le cadre du PIUI et des BCP.

3.et 4. La loi relative à l’utilisation de l’infrastructure ferroviaire impose en son article 26 au gestionnaire de l’infrastructure de prendre les dispositions nécessaires pour assurer le rétablissement de la situation normale en cas de perturbation de la circulation ferroviaire du fait d’une défaillance technique, d’un accident ou d’un incident grave.

En adéquation avec cet article, Infrabel possède le PIUI, dont question au point 2.

5.Infrabel a conclu des protocoles de communication de crise avec tous les opérateurs ferroviaires.

6.et 7. Les prescriptions reprises dans le PIUI tout comme les consignes et procédures locales utilisées par le personnel de terrain sont réalisées en collaboration et dans le respect des dispositions communales, provinciales ou du territoire belge. Elles sont, de plus, en concordance avec l’arrêté royal du 16 février 2006 relatif aux plans d’urgence et d’intervention.

Afin de répondre au mieux à ces prescriptions, Infrabel possède un organe central de régulation du trafic ferroviaire, appelé « Traffic Control », chargé d’être l’interlocuteur ferroviaire unique. Il constitue le point de convergence des messages et est chargé de leur répercussion au sein des différents services de secours.

Traffic Control prend également les mesures adéquates pour veiller à la sécurité de l’infrastructure et des personnes y circulant. Il dispose pour ce faire de plusieurs systèmes de communication, GSM-R et radio sol-train, lui permettant d’entrer directement en communication avec l’ensemble des conducteurs et le cas échéant leur imposer l’arrêt.

En outre, des exercices permettant de tester la validité du PIUI, les consignes locales et les dispositions relatives aux différentes disciplines intervenantes sont régulièrement mis en place.

8. et 10. Tous les tunnels (importants) ne disposent pas d'une alarme incendie. Les nouveaux tunnels, tels que la jonction Nord–Sud d'Anvers, le tunnel Diabolo, le tunnel de Soumagne, etc. sont équipés, de manière standard, de mesures de prévention et de détection.

Les « plus anciens tunnels » ne sont pas pourvus, de manière standard, des mesures de prévention et de détection. Ce qui ne veut pas dire que la sécurité y serait insuffisante. En plus le PIUI est également d’application pour ces tunnels.

Il n’y a pas d’investissements repris dans le budget plurannuel 2008-2012.

9. La direction des opérations est assurée par le commandant des pompiers.

1.Als Belgisch minister is het niet mijn taak om een oordeel te vellen over een schijnbaar vertrouwelijk rapport dat in de Nederlandse pers becommentarieerd wordt.

2. Op 14 maart 2003 is er door Infrabel een studie besteld bij KPMG voor “het beheer van veiligheidsaspecten van spoortunnels”. De voornaamste aanbevelingen en het gegeven gevolg waren:

  • Een geïntegreerde veiligheidsmanagement formaliseren met bijzondere aandacht voor tunnels.

    In 2008 werd het Infrabel Nood Interventie Plan (INIP) opgesteld.

    Er zijn specifieke Business Continuity Plannen (BCP) opgesteld voor de Brusselse Noordzuidverbinding en de Kennedy Tunnel te Antwerpen.

    De volgende etappe in het BCP-project is een “Roll-Out” te voorzien voor meerdere tunnels.

  • Uitwerken van hulp- en noodplannen.

    Het INIP beschrijft de interventies en verantwoordelijkheden van Infrabel, hulpdiensten, overheden en externe partijen bij calamiteiten.

  • Tunnelfiches eenvoudig ter beschikking stellen aan personeel en hulpdiensten.

    Deze fiches werden geïntegreerd in het INIP en de BCP-Plannen.

  • Invoeren van permanente vorming en oefeningen.

    In het kader van het INIP worden regelmatig simulatie-oefeningen georganiseerd. Hierbij zijn medewerkers van Infrabel, van de operatoren, hulpdiensten, enz., betrokken.

    Recent zijn volgende praktijktesten in tunnels met medewerking van hulpdiensten en operatoren uitgevoerd:

    – De tunnel van Halle in 2005;

    – Antwerpse NZ-verbinding in 2007;

    – De tunnel van Soumagne in 2009.

  • Coördinatie ontwikkelen met de hulpdiensten:

    Oefeningen in dit verband worden georganiseerd in het kader van INIP en BCP.

3.en 4. De wet op het gebruik van de spoorweginfrastructuur legt in haar artikel 26 op dat de infrastructuurbeheerder in geval van verstoring van het treinverkeer vanwege een technisch defect, een ongeval of een ernstig incident de nodige maatregelen moet treffen voor het herstel van de normale toestand.

In overeenstemming met dat artikel beschikt Infrabel over het INIP, waarvan sprake in punt 2.

5.Infrabel heeft met alle spoorwegoperatoren protocollen voor crisiscommunicatie afgesloten.

6. en 7. De voorschriften van het INIP evenals de door het personeel op het terrein toegepaste plaatselijke consignes en procedures worden opgesteld in onderlinge samenwerking en met inachtneming van de gemeentelijke en provinciale bepalingen of die van het Belgische grondgebied. Ze zijn bovendien in overeenstemming met het koninklijk besluit van 16 februari 2006 betreffende de nood- en interventieplannen.

Om zo goed mogelijk aan die voorschriften te beantwoorden, beschikt Infrabel over een centraal orgaan voor regeling van het spoorverkeer, “Traffic Control” genoemd, dat geldt als het enige aanspreekpunt voor het spoorverkeer. Hier komen alle boodschappen samen en worden ze doorgestuurd naar de verschillende hulpdiensten.

Traffic Control neemt ook passende maatregelen om te zorgen voor de veiligheid van de infrastructuur en van diegene die er gebruik van maken. Infrabel beschikt daarom over verschillende communicatiesystemen, GSM-R en grond-treinradio, waarmee het rechtstreeks met alle bestuurders in contact kan treden om hen indien nodig een stilstand op te leggen.

Bovendien worden er regelmatig oefeningen gehouden waarmee de bruikbaarheid kan worden getest van het INIP, de plaatselijke consignes en de bepalingen aangaande de verschillende betrokken disciplines.

8.en 10. Niet alle (belangrijke) tunnels beschikken over een brandalarm. De nieuwe tunnels Antwerpse NZ-verbinding, Diabolo tunnel, tunnel Soumagne, … worden standaard met de nodige preventie- en detectiemaatregelen voorzien.

“Oudere tunnels” zijn niet standaard voorzien met preventie- en detectiemaatregelen. Dit betekent echter niet dat de veiligheid er onvoldoende zou zijn. Bovendien is ook voor die tunnels het INIP van toepassing.

Er zijn geen investeringen opgenomen in het meerjarenbudget 2008-2012.

9.Het is de commandant van de brandweerdiensten die de leiding heeft.